Apurahat+

Koneen Säätiön Apurahat+ -ohjelma koostuu palveluista, jotka on suunniteltu apurahansaajiemme työn tukemiseen. Osallistuminen on täysin vapaaehtoista: voit itse valita, haluatko ja ehditkö hyödyntää jotakin tarjoamastamme tuesta.

KOULUTUS JA VERTAISMENTOROINTI

Järjestämme apurahansaajille vaihtelevilla teemoilla koulutuksia ja muita mahdollisuuksia vertaisoppimiseen. Koulutusten ja mentoroinnin tavoitteena on antaa välineitä ja tukea oman työskentelyn kehittämiseen sekä mahdollisuuksia verkostoitumiseen. 

Vertaismentoroinnin ryhmissä apurahansaajat saavat ja antavat tukea matalalla kynnyksellä toisilleen tasavertaisina keskustelukumppaneina. 

Viestinnän koulutuksissa saat työkaluja ja osaamista viestiä hankkeestasi haluamillesi sidosryhmille 

Tiedotamme koulutustarjonnasta apurahansaajien omissa Apurahat+ -uutiskirjeissä. 

TILAT

Kamari

Säätiöllä on Helsingissä apurahansaajien maksuttomasti varattava tila Kamari. Punavuoressa sijaitseva Kamari on luova tila hankkeiden kokoontumiseen, keskustelutilaisuuksiin tai pieniin seminaareihin. 

Kamari on 60 neliömetrin kokoinen tila, joka sopii erinomaisesti esimerkiksi seminaarin, keskustelutilaisuuden, hankkeen palaverin tai verkostoitumistilaisuuden järjestämiseen. Kamarin voi varata, jos järjestettävä tilaisuus liittyy Koneen Säätiön tukemaan hankkeeseen, jonka työskentely on käynnissä. Kamari sijaitsee Tehtaankadulla Helsingissä. 

Kamarin varustelu: 

  • 60m2 huoneisto, jossa on noin 30 henkilölle sopiva esityssali 
  • vapaasti muunneltava tila, jossa on 30 tuolia sekä muutama pöytä 
  • esityskone, videoprojektori, äänentoisto, kanavanvaihdin ym. 
  • kahvinkeitin, vedenkeitin, mikroaaltouuni, jääkaappi, astioita ja siivousvälineitä 

Tila ei ole esteetön. Talossa on hissi, mutta kulkureiteillä on myös portaita. Esteetöntä kulkua tarvitsevien tulee olla yhteydessä säätiön toimistoon hyvissä ajoin. 

Kamari sijaitsee kerrostalossa, joten tilaisuudet eivät saa aiheuttaa melu- tai muuta haittaa kerrostalon asukkaille. Tilassa tulee noudattaa kaikkia säätiön ja taloyhtiön antamia ohjeita. 

Kamarin voi varata vähintään yhdeksi tunniksi ja enintään yhdeksi päiväksi kerrallaan. Varauksia voi tehdä useammille päiville, mutta viikon aikana Kamarin voi varata käyttöön korkeintaan kolmeksi päiväksi. Varaathan aikaa myös Kamarin siivoamiselle tilaisuutesi päätteeksi. Varauspyyntö Kamariin tehdään ajanvarauskalenterissa. Varaus astuu voimaan, kun olemme vahvistaneet varauksen sähköpostilla. Vahvistamme varauksen viikon sisällä varauksen lähettämisestä. Vahvistusviestissä saat ohjeet Kamarin käyttöön. 

Sofia Helsinki

Koneen Säätiön apurahansaajilla on mahdollisuus käyttää ilmaiseksi helmikuusta 2022 alkaen Sofia Helsingin tiloja Helsingin keskustassa, Senaatintorin laidalla. Tarjolla on rajoitettu määrä päiväpasseja co-working -tiloihin. Lisäksi apurahansaajat voivat varata tiloja avoimia puhetilaisuuksia tai kokouksia varten. Tilojen käyttämisen ehtona on, että apurahatyöskentely on käynnissä. 

Apurahansaajamme voivat hyödyntää Sofia Helsingin tiloja seuraavasti: 

  • Työskentely päiväpassilla Sofia Helsingin coworking -tiloissa 
  • Kokouksen tai avoimen puhetilaisuuden järjestäminen 

Tiloja on tarjolla rajoitetusti. Tarkemmat tiedot ja ohjeet tilojen käyttöön löytyvät alta. 

Sofia Helsinkiin on esteetön sisäänkäynti Aleksanterinkadun ja Sofiankadun puolelta. Sofiankadun puolelta kulkiessa on käytettävä hissiä, johon tarvitaan avainta. Avaimen saa kuittausta vastaan Infosta. Sisätiloissa kerrosten välillä voi liikkua esteettömästi hissillä. 

Ohjeet päiväpassin käyttöön

Päiväpassi oikeuttaa yhden päivän työskentelyyn Sofia Helsingin yleisissä tiloissa aukioloaikojen puitteissa.

  • Päiväpassia ei voi varata etukäteen. 
  • Passeja on tarjolla rajoitettu määrä. Yksi apurahansaaja voi käyttää enintään viisi passia yhden kuukauden aikana.
  • Sofiaan saapuessa ilmoittaudu ensin infossa, jossa kuittaat päiväpassin kyseisen päivän osalta listaan ja saat vieraspassin. Sofian henkilökunta opastaa tilojen käytössä ensimmäisellä kerralla.
  • Jos haluat ensimmäisellä käynnillä tutustumiskierroksen tiloihin, varaa aika etukäteen osoitteesta info@sofiahelsinki.fi
  • Päiväpassin käyttäjänä sinulla on työskentelymahdollisuus kaikissa Sofian yleisissä tiloissa, jäsentiloissa sekä nimeämättömillä työpisteillä ja yhteiskäyttöisellä alueella (koko II-kerros). 
  • Pääsy tiloihin maanantaista perjantaihin klo 8.30–16.30 (pyhäpäivinä suljettu). 
  • Päivän aikana tilojen lisäksi sinulla on käytössäsi puhelinkopit (max. 2 h/kerralla). 
  • Vieraat ovat sallittuja kokoushuonevarausten ja kokousten yhteydessä. Jos kutsut vieraita, tulee myös heidän rekisteröityä infossa. Mikäli vieras tulee koko päiväksi töihin, hänen tulee ostaa oma päiväpassi. Päiväpassin haltija on itse vastuussa vieraistaan.
  • Muita etuja päivän aikana: mahdolliset puhe- tai jäsentilaisuudet, ilmaiset kahvit ja teet jäsentiloista, alennus ravintolan tarjonnasta -20 % sekä lounas jäsenhintaan 10,90 €. 
  • Jäsenedut päivän aikana ovat henkilökohtaisia. 
  • Vieraspassi on palautettava päivän päätteeksi Sofian infoon. Palauttamattomasta vieraspassista laskutetaan. 
  • Printtaus ja neuvottelutilojen käyttö eivät kuulu päiväpassin etuihin. 
  • Lisätietoa: info@sofiahelsinki.fi

Ohjeet puhetilaisuuksien ja kokousten järjestämiseen

  • Tilat puhetilaisuuksia ja kokouksia varten tulee varata etukäteen osoitteesta myynti@sofiahelsinki.fi, josta Sofia Helsinki tarkastaa tilojen saatavuuden kyseiselle päivälle. Tilavaraukset tulee tehdä aikaisintaan 2 kuukautta ennen tilaisuutta. 
  • Tilavarauksia puhetilaisuuksia ja kokouksia varten on tarjolla rajoitettu määrä, 2 kpl / kuukausi. 
  • Avoimet puhetilaisuudet voidaan varata joko Kiseleffin saliin klo 8.00–10.30 tai Sonckin saliin Sofian aukioloaikojen puitteissa. Tiloja ei ole mahdollista varata yksityiskäyttöön.
  • Puhetilaisuuksissa käytössä on videotykki ja kangas sekä puheäänentoisto mikillä. 
  • Käytettävästä tekniikasta on ilmoitettava etukäteen. 
  • Kokoustilavaraukset koskevat kabinetteja: Aino, Anni ja Aurora välillä klo 8.00–12.00 tai klo 12.30–17.00. 
  • Kokoustiloista löytyvät screeni, fläppitaulu / valkotaulu sekä muistiinpanovälineet. 
  • Tilat tarjotaan olemassa olevalla kalustuksella ja järjestyksellä.
  • Mahdolliset lisäpalvelut (kuten lisätekniikka, tarjoilut, tilajärjestelyt, siivous, teknikko, eteispalvelut, ravintolahenkilökunta, tuottaja tai muut henkilötyötunnit) apurahansaaja maksaa itse. 
  • Mahdolliset tarjoilut ja muut lisäpalvelut tulee varata 14 vuorokautta ennen tapahtumaa tai tilavarausta. 
  • Lisätietoa: myynti@sofiahelsinki.fi

Lisätietoa

Sofian Helsingin verkkosivut

Sofia Helsingin kokous- ja tapahtumatilat, tiedot ja kuvat

Sofian Coworking, lisätietoa coworkingista 

HANKKEESTA VIESTIMINEN

Apurahansaajien työn näkyväksi tekeminen on osa Apurahat+ -työtämme. Tuemme apurahansaajien viestintäosaamisen kehittämistä tarjoamalla koulutusta, minkä lisäksi kerromme apurahansaajiemme työstä säätiön omissa juttusarjoissa. 

Säätiö ei edellytä hankkeilta viestintää. Useimmiten viestiminen kuitenkin hyödyttää hanketta ja sen tekijöitä monin eri tavoin ja on siksi työpanoksen arvoinen. Kannustamme hankkeen viestinnän miettimiseen erityisesti väliraportoinnin avulla. 

Kun ryhdyt suunnittelemaan hankkeesi viestintää, kannattaa aivan aluksi tehdä viestintäsuunnitelma, jossa pohdit seuraavia asioita: 

  • Tavoite: Mitä haluat saavuttaa viestinnällä? 
  • Kohderyhmät: Keiden on tärkeää kuulla hankkeestasi? 
  • Viesti: Mikä on hankkeessasi tärkeää? Onko siinä uutinen, jonka haluat jakaa? 
  • Kanavat: Mitä kanavia haluat käyttää ja mitä sinulla on jo käytössäsi? Tarvitsetko verkkosivustoa vai hoituuko viestintä sosiaalisessa mediassa? Jos laadit tiedotteen, lähetä aiheeseen erikoistuneelle toimittajalle myös sähköposti tai soita hänelle. Ole itse tavoitettavissa tiedotteen lähettämisen tai muun yhteydenoton jälkeen. 
  • Aikataulu: Missä vaiheessa kerrot hankkeesi käynnistymisestä, entä tuloksista? Älä viesti vain lopputuloksesta vaan myös välivaiheista! 
  • Visuaalisuus: Miltä projektisi näyttää? Millaisia valo- tai kuvituskuvia hankkeestasi saisi omaan viestintääsi tai median viestintään. Voidaanko infografiikalla visualisoida tuloksia? 
  • Vastuut: Työryhmän jäsenten keskinäisestä työnjaosta sopiminen on tärkeää. Miettikää yhdessä, miten jaatte viestintävastuuta ja muistakaa resursoida viestintään käytetty aika työsuunnitelmaanne. Viestinnän toteuttamiseen tarvitaan aikaa.Jos mahdollista, pyri viestimään hankkeestasi oman organisaatiosi, esimerkiksi yliopiston kanavissa. Hyödynnä myös henkilökohtaista sosiaalista mediaasi, esimerkiksi Facebookia, Twitteriä ja Instagramia. 
     

Hankkeesi näkyväksi tekemiseksi voit miettiä esimerkiksi seuraavia vaihtoehtoja:  

  • Mieti, mikä hankkeessa voi kiinnostaa mediaa ja kirjoita hankkeesta uutisoiva tiedote. Hyödynnä tiedottamisessa katto-organisaatiosi viestinnän asiantuntijoita ja kanavia, kuten esimerkiksi yliopiston viestintäyksikköä, tai käytä omaa jakelulistaa. 
  • Kirjoita tekstistä artikkeli tai blogiteksti ja tarjoa sitä johonkin yleisjulkaisuun. Koneen Säätiön Kaivolla-blogi on yksi mahdollinen julkaisukanava. 
  • Järjestä hankkeesta tai johonkin siihen läheisesti liittyvästä näkökulmasta keskustelutilaisuus tai jokin muu yleisölle avoin tilaisuus, kuten klubi, luento tai työpaja. Kutsu tilaisuuteen yleisöä oman lähipiirin ulkopuolelta. Koneen Säätiön kamaria voi hyödyntää maksuttomana keskustelutilana. 
  • Tarjoudu mukaan esiintymään, keskustelemaan tai moderoimaan keskustelua johonkin laajalle yleisölle avoimeen tapahtumaan, jonka aihepiiri liittyy hankkeeseesi ja asiantuntemukseesi. Tällaisia ovat esimerkiksi Kirjamessut, Tieteen Päivät ja SuomiAreena. 
  • Ota yhteyttä toiseen Koneen Säätiön rahoittamaan hankkeeseen ja järjestä yhteinen tapaaminen, jossa kerrotte toisillenne hankkeistanne. 
  • Kuvaa hankkeestasi tai siihen liittyvästä aiheesta video ja lataa se YouTubeen. Jaa video sosiaalisessa mediassa. Video voi olla myös luentotaltiointi. Videon voi kuvata myös puhelimen kameralla. Podcast on myös hyvä vaihtoehto, jos sinulla tai työryhmälläsi on osaamista tuottaa podcast ja jakaa sitä eteenpäin. 

Pidäthän myös säätiön viestintää ajan tasalla kuulumisistasi. Kun kerrot hankkeestasi sosiaalisessa mediassa, tägää säätiö (@koneensaatio). Osaamme näin jakaa kuulumisesi eteenpäin ja samalla kerrot, että olet osa Koneen Säätiön apurahansaajien joukkoa. 

KERRO TYÖSTÄSI KONEEN SÄÄTIÖN VERKKOSIVUILLA: KAIVOLLA-BLOGI JA HANKESIVUT

Apurahansaajien Kaivolla-blogi

Koneen Säätiön verkkosivuilla on toiminut usean vuoden ajan blogi, jossa apurahansaajat kertovat hankkeistaan ja niissä tehdystä työstä. Nyt Kaivolla-blogin julkaisuprosessia on uudistettu niin, että kirjoittajat voivat ladata blogipostaukset verkkoalustalle omilla koneensaatio.fi-käyttäjätunnuksillaan. Tunnukset on luotu kaikkien aktiivisten hankkeiden vastuullisille johtajille. 

Kaivolla-blogi on tarkoitettu apurahansaajien hankkeista ja työstä kertomiseen. Tekstin ohjepituus on enintään 5 000 merkkiä, mutta aiheen rajaus on muuten vapaa: uudistuksen myötä Kaivolla-blogit ovat entistäkin enemmän apurahansaajien itsenäisiä kirjoituksia. Muutoin Kaivolla-blogin idea säilyy samana kuin ennenkin: kaikki blogipostaukset listautuvat osoitteeseen koneensaatio.fi/kaivolla, ja jaamme niitä säätiön viestintäkanavissa muiden luettavaksi. 

Kun apurahansaaja on ladannut blogin verkkoalustalle, käymme säätiön viestinnässä sisällön läpi ja olemme sähköpostitse yhteydessä kirjoittajaan mahdollisista muokkauksista sekä blogin julkaisuajankohdasta.

Mistä projektissasi on kyse? Kerro se hankesivulla!

Hankesivu on täysin uusi mahdollisuus kertoa omasta projektista verkkosivuillamme. Kannustamme tiivistämään hankkeesi ytimen lyhyeen tekstiin tai kertomaan hankkeen lopputuloksista. Lähetä hankkeesi esittelyteksti, julkaisuvapaat valokuvat ja muu sisältö säätiön viestintään, minkä jälkeen kokoamme sivun julkaistavaksi. Hankesivulle listautuvat myös hankkeessa toimivien henkilöiden kirjoittamat Kaivolla-blogitekstit. 

Hankesivujen luominen on meille uusi kokeilu, jolla teemme apurahansaajien työtä näkyväksi verkkosivuillamme ja somekanavissamme – toivomme, että saamme runsaasti hankkeita esiteltäväksi!

Katso tästä ohjeet Kaivolla-blogien ja hankesivujen tekoon

HANKKEIDEN NEUVONTA

Haluaisitko kysyä asioista, jotka liittyvät tutkimushankkeesi edistymiseen, varojen käyttöön, raportointiin tai viestintään? Säätiön tiedejohtaja, apurahakoordinaattorit ja viestintäpäällikkö järjestävät tapaamisia apurahansaajien kanssa Zoomissa tai puhelimitse. Vastaanottoajoista ja niiden varaamisesta tiedotetaan tapahtumakalenterissa, Apurahat+ -uutiskirjeessä sekä sosiaalisessa mediassa. 

UUTISKIRJE

Kätevin keino pysyä ajan tasalla säätiön apurahansaajille tarjoamista palveluista, tilaisuuksista ja muista uutisista on seurata uutiskirjettämme. Apurahansaajanamme saat kuukausittain Apurahat+ -uutiskirjeen sekä noin kuusi kertaa vuodessa Kaivolla-uutiskirjeen. Voit tilata apurahansaajien oman Apurahat+ -uutiskirjeen täältä ja Koneen Säätiön Kaivolla-uutiskirjeen täältä

TUTKIJOIDEN RESIDENSSIT SAAREN KARTANOSSA

Huom. Päärakennuksen remontin vuoksi emme voi valitettavasti tarjota säätiön tukemille tutkimushankkeille kokoontumistiloja lyhyille intensiivijaksoille. 

Koneen Säätiön rahoittamat tutkijat ja tietokirjailijat voivat työskennellä Saaren kartanon residenssissä Mynämäellä, Varsinais-Suomessa. Talvisaikaan yksi asunto ja työtila on varattu residenssitutkijalle. Säätiön tukemat tutkimushankkeet voivat myös kokoontua kartanon päärakennukseen lyhyille intensiivijaksoille. Residenssityöskentelyn kesto on pääsääntöisesti kaksi kuukautta. 

Työskentelyjakso residenssissä edellyttää akateemisessa kontekstissa tehtävää tutkimusta. Tähän lasketaan myös taiteellinen tutkimus esimerkiksi Taideyliopistossa tai Aalto-yliopistossa. Taiteilijat, joiden työssä on tutkiva ote, mutta joiden työ ei asetu akateemiseen kontekstiin, eivät valitettavasti kuulu tutkijoille tarkoitetun residenssipaikan piiriin. Taiteilijat voivat hakea residenssijaksoa vuosittaisessa residenssihaussa

Lisätietoja antaa Saaren kartanon toiminnanjohtaja Leena Kela (leena.kela@koneensaatio.fi). Kevään paikkoja voi tiedustella elokuun loppuun mennessä ja syksyn paikkoja voi hakea helmikuun loppuun mennessä.