Hankkeen viestintä

Kerromme apurahansaajiemme työstä säätiön omissa viestintäkanavissa – muista tägätä @koneensaatio, niin osaamme jakaa kuulumisiasi eteenpäin! Voit kirjoittaa myös apurahansaajien Kaivolla-blogiin tai tehdä hankkeen oman sivun säätiön verkkosivuille.

HANKKEESTA VIESTIMINEN

Apurahansaajien työn näkyväksi tekeminen on osa Apurahat+ -työtämme. Tuemme apurahansaajien viestintäosaamisen kehittämistä tarjoamalla koulutusta, minkä lisäksi kerromme apurahansaajiemme työstä säätiön omissa viestintäkanavissa. 

Säätiö ei edellytä hankkeilta viestintää. Useimmiten viestiminen kuitenkin hyödyttää hanketta ja sen tekijöitä monin eri tavoin ja on siksi työpanoksen arvoinen. Kannustamme hankkeen viestinnän miettimiseen erityisesti väliraportoinnin avulla. 

Kun ryhdyt suunnittelemaan hankkeesi viestintää, kannattaa aivan aluksi tehdä viestintäsuunnitelma, jossa pohdit seuraavia asioita: 

  • Tavoite: Mitä haluat saavuttaa viestinnällä? 
  • Kohderyhmät: Keiden on tärkeää kuulla hankkeestasi? 
  • Viesti: Mikä on hankkeessasi tärkeää? Onko siinä uutinen, jonka haluat jakaa? 
  • Kanavat: Mitä kanavia haluat käyttää ja mitä sinulla on jo käytössäsi? Tarvitsetko verkkosivustoa vai hoituuko viestintä sosiaalisessa mediassa? Jos laadit tiedotteen, lähetä aiheeseen erikoistuneelle toimittajalle myös sähköposti tai soita hänelle. Ole itse tavoitettavissa tiedotteen lähettämisen tai muun yhteydenoton jälkeen. 
  • Aikataulu: Missä vaiheessa kerrot hankkeesi käynnistymisestä, entä tuloksista? Älä viesti vain lopputuloksesta vaan myös välivaiheista! 
  • Visuaalisuus: Miltä projektisi näyttää? Millaisia valo- tai kuvituskuvia hankkeestasi saisi omaan viestintääsi tai median viestintään. Voidaanko infografiikalla visualisoida tuloksia? 
  • Vastuut: Työryhmän jäsenten keskinäisestä työnjaosta sopiminen on tärkeää. Miettikää yhdessä, miten jaatte viestintävastuuta ja muistakaa resursoida viestintään käytetty aika työsuunnitelmaanne. Viestinnän toteuttamiseen tarvitaan aikaa.Jos mahdollista, pyri viestimään hankkeestasi oman organisaatiosi, esimerkiksi yliopiston kanavissa. Hyödynnä myös henkilökohtaista sosiaalista mediaasi, esimerkiksi Facebookia, Twitteriä ja Instagramia. 
     

Hankkeesi näkyväksi tekemiseksi voit miettiä esimerkiksi seuraavia vaihtoehtoja:  

  • Mieti, mikä hankkeessa voi kiinnostaa mediaa ja kirjoita hankkeesta uutisoiva tiedote. Hyödynnä tiedottamisessa katto-organisaatiosi viestinnän asiantuntijoita ja kanavia, kuten esimerkiksi yliopiston viestintäyksikköä, tai käytä omaa jakelulistaa. 
  • Kirjoita tekstistä artikkeli tai blogiteksti ja tarjoa sitä johonkin yleisjulkaisuun. Koneen Säätiön Kaivolla-blogi on yksi mahdollinen julkaisukanava. 
  • Järjestä hankkeesta tai johonkin siihen läheisesti liittyvästä näkökulmasta keskustelutilaisuus tai jokin muu yleisölle avoin tilaisuus, kuten klubi, luento tai työpaja. Kutsu tilaisuuteen yleisöä oman lähipiirin ulkopuolelta. Koneen Säätiön kamaria voi hyödyntää maksuttomana keskustelutilana. 
  • Tarjoudu mukaan esiintymään, keskustelemaan tai moderoimaan keskustelua johonkin laajalle yleisölle avoimeen tapahtumaan, jonka aihepiiri liittyy hankkeeseesi ja asiantuntemukseesi. Tällaisia ovat esimerkiksi Kirjamessut, Tieteen Päivät ja SuomiAreena. 
  • Ota yhteyttä toiseen Koneen Säätiön rahoittamaan hankkeeseen ja järjestä yhteinen tapaaminen, jossa kerrotte toisillenne hankkeistanne. 
  • Kuvaa hankkeestasi tai siihen liittyvästä aiheesta video ja lataa se YouTubeen. Jaa video sosiaalisessa mediassa. Video voi olla myös luentotaltiointi. Videon voi kuvata myös puhelimen kameralla. Podcast on myös hyvä vaihtoehto, jos sinulla tai työryhmälläsi on osaamista tuottaa podcast ja jakaa sitä eteenpäin. 

Pidäthän myös säätiön viestintää ajan tasalla kuulumisistasi. Kun kerrot hankkeestasi sosiaalisessa mediassa, tägää säätiö (@koneensaatio). Osaamme näin jakaa kuulumisesi eteenpäin ja samalla kerrot, että olet osa Koneen Säätiön apurahansaajien joukkoa. 

KERRO TYÖSTÄSI KONEEN SÄÄTIÖN VERKKOSIVUILLA: KAIVOLLA-BLOGI JA HANKESIVUT

Apurahansaajien Kaivolla-blogi

Koneen Säätiön verkkosivuilla toimi blogi, jossa apurahansaajat kirjoittavat omaan työhönsä liittyvistä aiheista vapaasti valitsemistaan näkökulmista. Myös ajankohtaisiin puheenaiheisiin tai ilmiöihin voi ottaa kantaa.

Blogiin kirjoittaminen voi siis olla tapa osallistua julkiseen keskusteluun tai rakentaa muuten asiantuntijuutta myös oman ammatillisen lähipiirin ulkopuolella. Kaivolla-blogi tavoittaa erityisesti muita säätiön rahoituksella työskenteleviä, eli tutkimusyhteisöä ja taiteen kentän ammattiyleisöä. 

Kirjoittajan ohjeet

Blogitekstin aiheen rajaus on vapaa. Jotta kirjoituksesi saisi mahdollisimman laajasti lukijoita, voit kuitenkin hyötyä siitä, että pohdit sitä laatiessa myös seuraavia kysymyksiä. 

  • Oletko valinnut kirjoitukseesi yhden aiheen? Tuotko kirjoituksessa aiheeseesi useita näkökulmia, vai onko tekstissä sittenkin aiheita pilkottavaksi useampaan kirjoitukseen? 
  • Onko teksti riittävän yleistajuista? Onko kieli ymmärrettävää niille, joita aiheesi kiinnostaa? Avaatko käsitteitä tai muuta erikoisalasi sanastoa lukijalle?  
  • Onko tekstistäsi tulossa ”tietosäiliö”? Haluaisitko vetävöittää sitä? Miten kertoisit lukijalle siitä, miten aiheesi on kohdattavissa maailmassa: missä asioissa se tulee esiin? Voisitko tuoda esiin omia suoria havaintojasi ja kokemuksiasi? Entä voisitko kertoa lukijalle, minkä asian (esimerkin, kohtaamisen, lukemasi jne.) kautta ymmärsit itse jotain tärkeää aiheestasi? 
  • Miten otsikko houkuttaisi lukemaan koko tekstin? Otsikko saa herättää kysymyksiä, olla pysäyttäväkin. Vastaahan otsikko kuitenkin tekstin sisältöä? 
  • Entä millä tavalla ingressi voisi herättää lukijan kiinnostuksen? Ingressi tiivistää kirjoituksen punaisen langan parilla lauseella. Voisiko lukijan houkutella etsimään vastausta esittämääsi kysymykseen tai näkökulmaa aiheeseesi? 
  • Onko tekstin rakenne sellainen, että kirjoitus on helppo silmäillä läpi? Blogia luetaan verkossa, siksi väliotsikot n. 300 sanan välein helpottavat lukemista. 
  • Onko tekstisi tarkoituksena kertoa, mistä hankkeessasi on kysymys? Jos haluat kiteyttää hankkeen ytimen lyhyeen tekstiin tai haluat kertoa hankkeen lopputuloksista tiiviisti, tekstisi voisi sopia paremmin julkaistavaksi projektiesittelynä hankesivulla. Lue ohjeet hankesivun tekemiseen täältä

Näin luot Kaivolla-blogin

Suosittelemme tekstin pituudeksi max. 5 000 merkkiä. Luo tekstille otsikko, ingressi ja väliotsikot. Lisää tekstin loppuun kirjoittajan sekä hankkeen lyhyet esittelyt yhdellä tai kahdella lauseella.  

Blogiin tarvitaan myös vähintään yksi vaakamuotoinen kuva, johon sinulla on käyttöoikeus. Tekstikappaleiden väliin voidaan lisäksi upottaa videoita tai ääntä.

Kirjoittajat voivat ladata blogipostaukset verkkoalustalle omilla koneensaatio.fi-käyttäjätunnuksillaan. Tunnukset on luotu kaikkien aktiivisten hankkeiden vastuullisille johtajille. 

Kun apurahansaaja on ladannut blogin verkkoalustalle, käymme säätiön viestinnässä sisällön läpi ja olemme sähköpostitse yhteydessä kirjoittajaan mahdollisista muokkauksista sekä blogin julkaisuajankohdasta.  

Blogipostaukset listautuvat osoitteeseen koneensaatio.fi/kaivolla, ja jaamme niitä säätiön viestintäkanavissa muiden luettavaksi.  

Katso tästä ohjeet Kaivolla-blogin lataamiseen verkkoalustalle

Mistä projektissasi on kyse? Kerro se hankesivulla!

Hankesivu on täysin uusi mahdollisuus kertoa omasta projektista verkkosivuillamme. Kannustamme tiivistämään hankkeesi ytimen lyhyeen tekstiin tai kertomaan hankkeen lopputuloksista. Lähetä hankkeesi esittelyteksti, julkaisuvapaat valokuvat ja muu sisältö säätiön viestintään, minkä jälkeen kokoamme sivun julkaistavaksi. Hankesivulle listautuvat myös hankkeessa toimivien henkilöiden kirjoittamat Kaivolla-blogitekstit. 

Hankesivujen luominen on meille uusi kokeilu, jolla teemme apurahansaajien työtä näkyväksi verkkosivuillamme ja somekanavissamme – toivomme, että saamme runsaasti hankkeita esiteltäväksi!

Katso tästä ohjeet hankesivujen tekoon

OHJEITA HÄIRINTÄ- JA KIUSAAMISTILANTEISSA

Miten menetellä häirintä- ja kiusaamistilanteissa? Olemme koonneet apurahansaajille dokumentin, jossa kerrotaan, mitä tehdä jos sinä tai joku yhteisössäsi joutuu häirinnän kohteeksi verkossa.

Lataa tästä ohjeita verkkohäirintään varautumiseksi (pdf)

Tieteentekijät ry on koonnut ohjeita tieteentekijöille, jotka kohtaavat häirintää työelämässä, somessa tai yksityiselämässä.

Katso tästä Tieteentekijöiden ohjeet häirintätilanteisiin