Julkaisut

20.06.2019

Koneen Säätiön vuosikertomus 2018 kokoaa yhteen muutosten vuoden

Muutto Lauttasaaren kartanoon ja Saaren kartanon taiteilijaresidenssin 10-vuotisjuhla olivat Koneen Säätiön vuoden 2018 suuria kohokohtia. Juuri ilmestynyt vuosikertomus paketoi vuoden saavutukset yksiin kansiin. Apurahoja säätiö myönsi 28 miljoonaa euroa.

Lue Koneen Säätiön vuosikertomus 2018 tästä!

Vuosi 2018 oli Koneen Säätiössä työntäyteisempi kuin koskaan: Helsingissä säätiön henkilökunta jätti taakseen Tehtaankadun ahtaat tilat ja asettui vasta remontoituun Lauttasaaren kartanoon. Samanaikaisesti myös hallinnon järjestelmiä kehitettiin. Mietoisissa vietettiin – remontin keskellä – Saaren kartanon taiteilija- ja tutkijaresidenssin toiminnan kymmenvuotisjuhlavuotta.

Keväällä Lauttasaaren kartanon kunnostustyöt valmistuivat, ja säätiön Helsingissä työskentelevä henkilökunta muutti toukokuussa uusiin toimitiloihin Lauttasaareen. Säätiön muutto Lauttasaareen merkitsee uutta vaihetta vuonna 1837 rakennetulle kartanolle ja Lauttasaaren vanhimmalle rakennukselle, vuosilta 1791–93 peräisin olevalle Punaiselle huvilalle.

Lauttasaaren kartanon kunnostustöiden ja kartanon tulevan toiminnan suunnittelun ohjenuorina olivat avoimuus ja vuorovaikutus. Nämä arvot konkretisoituivat heti kesäkuun alussa noin 1200 vierailijaa houkutelleessa Kurkista kartanoon -tapahtumassa, jossa yleisö kohtasi taidetta eri puolilla kartanoa ja puistoa.

Tukea tieteelle ja taiteelle 28 miljoonaa

Vuonna 2018 Koneen Säätiö myönsi apurahoja, palkintoja ja lahjoituksia yhteensä 28 miljoonaa euroa. Säätiö järjesti vuosittaisen yleisen apurahahaun, Elintärkeät naapurimme -teemahaun sekä ensimmäisen haun Lauttasaaren residenssiin 1.–15.9.2018. Saaren kartanon residenssihaku eri alojen taiteilijoille järjestettiin 1.–15.8.2018.

Yleiseen hakuun saapui yhteensä 5 577 hakemusta. Apurahoja myönnettiin joulukuussa 251 henkilölle, työryhmälle tai yhteisölle, yhteensä 22,3  miljoonaa euroa. Apurahan saaneissa hankkeissa on mukana yli 600 apurahansaajaa. Elintärkeät naapurimme -teemahaussa myönnettiin 24 apurahaa yhteensä 3,8 miljoonaa euroa. Ensimmäistä kertaa järjestetyssä Lauttasaaren kartanon residenssihaussa kahdelle toimijalle myönnettiin apuraha.

Saaren kartanoon valittiin vuoden 2018 haussa 25 taiteilijaa ja 15 työryhmää. Hakuun tuli yhteensä 516 hakemusta 57 eri maasta. Saaren kartanoon myönnettiin lisäksi Kutsutaiteilijan residenssipaikka sekä Artist at risk -turvaresidenssipaikkoja vuonna 2018.

Tiede ja tieteentekijät näkyviksi

Koneen Säätiön Jakautuuko Suomi? -rahoitusohjelma (2014–15) on yksi suurimmista koskaan toteutetuista yrityksistä tarkastella suomalaisen yhteiskunnan eriarvoistumista. Ohjelmassa rahoitettiin yhteensä 3,8 miljoonalla eurolla noin 30 projektia, joissa oli mukana yli sata ihmistieteilijää, toimittajaa ja taiteilijaa. Lokakuussa ilmestynyt journalisti Johanna Vehkoon ja filosofi Ville Lähteen toimittama artikkelikokoelma Jakautuuko Suomi? Eriarvoistuminen toimittajien, tutkijoiden ja taiteilijoiden silmin kokosi hankkeiden tuloksia ja työtapoja yhteen. Kirja kertoo siitä, miten monisyisesti Suomi on eriytynyt.

Koneen Säätiön 25 000 euron suuruinen Vuoden Tiedekynä 2018 -palkinto jaettiin ympäristötutkimuksen alalta. Palkinto on Suomen suurimpia tiedekirjoittamisen palkintoja. Palkinto annettiin 9.5. ryhmäpäällikkö, dosentti Sampo Soimakalliolle artikkelistaan Biomassan energiakäyttö: vaikutukset hiilinieluihin ja ilmastopäästöihin.

Säätiö järjesti päättäjille, journalisteille ja Ekologiset kompensaatiot yhteiskunnassa ja kulttuurissa -teemahaussa rahoitetuille apurahansaajille retken säätiön omistamalle Kullan luonnonsuojelualueelle Kemiönsaareen syyskuussa. Matkan tavoitteena oli välittää tutkijoiden tietoa ekologisten kompensaatioiden mahdollisuuksista luonnon monimuotoisuuskadon pysäyttämisessä.

Vuorovaikutuksen ja yhteisöllisyyden rakentaminen säätiön eri sidosryhmien – ennen kaikkea apurahansaajien – kanssa ja välille on säätiölle tärkeää. Säätiö järjesti vuoden 2018 aikana yhteensä 39 tilaisuutta, joihin osallistui yhteensä 2 722 henkilöä. Lisäksi Saaren kartano järjesti 36 tilaisuutta, joissa vieraili yhteensä 1 370 henkilöä. Vuoden suurin tapahtuma oli Lauttasaaren kartanon ovet yleisölle kesäkuussa avannut Kurkista kartanoon -tapahtuma, johon osallistui yli 1 200 kävijää.

Vuosi 2018 oli säätiölle ennätyksellisen laajan medianäkyvyyden vuosi. Tärkeimmät viestintäponnistukset tehtiin Lauttasaaren kartanon valmistuttua, kun media kiinnostui sekä uudesta kartanonhoitajasta että säätiön tekemästä kulttuuriteosta. Säätiön verkkosivuston uudistus julkaistiin maaliskuussa. Säätiön visuaalista ilmettä uudistettiin sekä Kahvila Puhurille luotiin oma visuaalinen ilmeensä. Viisiosaista Uusi naapuri -podcastia julkaistiin syksyn ajan. Podcastilla oli yhteensä yli 1 000 kuuntelijaa.

Saaren kartano 10 vuotta

Saaren kartanon residenssin 10-vuotisjuhlavuoden suurimmat ponnistukset olivat residenssin kymmenvuotista toimintaa esittelevän Saari näkyvissä! -kirjan julkaiseminen sekä avoimien ovien ja elojuhlien toteuttaminen aikaisempia vuosia isompina tapahtumina. Vuoden tavoitteina oli myös lisätä residenssin kansainvälistä tunnettuutta sekä vahvistaa alumni- ja yhteistyöverkostoja. Juhlavuoden innoittamia toimintoja oli myös yhteisöllisen tilan Saarekkeen perustaminen Mynämäen keskustaan. Saarekkeen tavoitteena on tuoda Saaren kartanon ja taiteilijoiden toimintaa lähemmäs mynämäkeläisiä.

Yhdysvaltalainen näytelmäkirjailija Kevin Doyle työskenteli Saaren kartanon residenssin kutsutaiteilijana syyskuusta huhtikuun loppuun. Saaren kartanon yhteisötaiteilija Pia Bartsch työsti erilaisia projekteja niin uusien kuin ennestään tuttujen osallistujien kanssa. Yhteisötaiteilijan työ toi Mynämäen keskustaan konkreettisesti uutta väriä, kun paikalliset osallistujat, Bartsch ja yhteisötaiteilija Heidi Hänninen toteuttivat Mynämäen lukion seinään MynäMuraalin. Saaren kartanon yhteistyönäyttelyssä Hippolyte-galleriassa Helsingissä nähtiin huhtikuussa kutsutaiteilijana residenssissä vuonna 2016 työskennelleen uusseelantilaisen Matthew Cowanin näyttely para field notes.