Saaren kartanon residenssiin saapuneet taitelijat tarkastelevat luontoa taiteessaan

Syyskuun alussa Saaren kartanon taiteilijaresidenssiin saapui uusi ryhmä taiteilijoita. Kahden kuukauden ajan taiteilijat työskentelevät muun muassa luontoon liittyvien kysymysten äärellä erilaisista näkökulmista. Residenssissä työskentelevät syys–lokakuussa Sasha Huber, Victoria MacKenzie, Henriikka Kontimo, Rob La Frenais, V. S. Luoma-aho, Lotta Toivanen ja Tessa Zettel.
Kuva: Jussi Virkkumaa

Helsingissä asuva, sveitsiläis-haitilainen kuvataiteilija ja taidepainotteinen tutkija Sasha Huber pohtii ja kirjoittaa residenssijaksollaan Demounting Louis Agassiz -kulttuuriaktivistikampanjaan liittyvää tekstiä, joka on osa hänen tohtoriopintojaan. Hänen monialainen työnsä koskee lähinnä muistin ja kuulumisen periaatteita, etenkin suhteessa kolonialismin jäänteisiin ympäristössä.

Brittiläinen kirjailija ja luovan kirjoittamisen opettaja, tohtori Victoria MacKenzie tutkii Saaren kartanon taiteilijaresidenssissä kasveja uutta kirjaansa Vegetal Souls -varten. Kirjan nimi on peräisin Aristoteleen jaottelusta ihmisen, eläinten ja kasvien sieluihin, joista kasvit ovat vähiten kehittyneitä, koska niiltä puuttuu kyky liikkua tai havaita. MacKenzie kirjoittaa sarjaa toisiinsa liittyviä runoja, novelleja ja esseitä ajatuksena minkälaista olisi olla kasvi, omata ”kasvin sielu” ja kokea maailma kasvina.

Tamperelainen kuvataiteilija Henriikka Kontimo työstää residenssissä pidemmälle muutama vuosi sitten toteuttamaansa tekstipohjaista, katsojan kanssa vuorovaikutteista teosta, joka käsittelee luontosuhteen ja parisuhteen eroja ja yhtäläisyyksiä. Hän opiskelee tällä hetkellä hienopuusepäksi, ja hän aikoo Saaressa ollessaan myös pohtia tapoja yhdistää puusepäntyö taiteelliseen työskentelyynsä.

Ranskassa asuva, brittiläinen kuraattori ja kirjailija Rob La Frenais työskentelee Saaren kartanossa kahden teeman, kuun ja veden, parissa. Hän työstää esseetä Mirroring the Moon, joka muodostaa pohjan Intellect Books -kustannusyhtiön häneltä tilaamalle kirjalle. Hän kirjoittaa myös nuorten romaania nimeltä Wild Way to the Moon. Veteen liittyvän teeman osalta hän tutkii lähisaaristoa Saaren kartanon Lovisa-veneen avulla. Hän toivoo myös pääsevänsä tekemään tutkimusta uutta, Suomessa toteutettavaa hanketta varten, jossa taiteilijat luovat kelluvia ajoneuvoja.

Jyväskyläläinen runoilija V. S. Luoma-aho editoi Saaren kartanon residenssissä keväällä ilmestyvää viidettä runokokoelmaansa Safar, joka käsittelee tekoälyä, ihmishistoriaa ja ihmisen jälkeistä aikaa. Lisäksi V. S. Luoma-aho kirjoittaa novelleja novellikokoelmaansa varten.

Helsinkiläinen kirjallisuuden suomentaja Lotta Toivanen suomentaa residenssijaksollaan ranskalaisen Édouard Louis’n romaania Histoire de la violence, jonka hän pyrkii saamaan mahdollisimman hiottuun muotoon. Yksi hänen viimeisimmistä käännöksistään on Louisin romaani Ei enää Eddy.

Australialainen kuvataiteilija Tessa Zettel kehittelee residenssissä pääasiassa erilaisia tapoja vuorovaikutukseen sienten kanssa. Hän on kiinnostunut ihmisen suhteesta sienten kanssa eli niistä ruumiillistuneista kulttuurillisista käytännöistä, joita he kehittävät sieniin liittyen sekä sienten rooli metsän viestijöinä. Hän toivoo löytävänsä ihmisiä, jotka haluavat jakaa tarinansa ja viedä hänet sienimetsään. Tämän lisäksi hän haluaa työstää kerättyä materiaalia pienen julkaisun muotoon.

Saaren kartanon taiteilijaresidenssissä työskentelee myös syyskuusta huhtikuun loppuun performanssitaiteilija Essi Kausalainen. Hänen ohjaamansa esitys Nimeni on Monstera saa ensi-iltana tämän viikon lauantaina 12.10. klo 19 Galleria SICissä, Helsingissä. Esityksen voi nähdä myös Madhousessa keskiviikkona 23.10. ja torstaina 24.10. Nimeni on Monstera on esitys puhallinkvintetille, kahdelle kädelliselle, kangaselementeille ja tekstille keskikokoisessa huoneessa. Teoksessa kohdataan mutatoituva organismi, avaataan dialogin Carl von Linnén kummituksen kanssa ja kylvetään äänimassoissa. Voit lukea lisää Essi Kausalaisesta täältä.

Lue lisää Saaren kartanon residenssitaiteilijoista