Residenssitaiteilijat 2021

BoiBlacc

BoiBlacc
Levyttävä muusikko

Residenssijakson aikana työstän yhtä ainoaa teemaa – oman itseni havainnointia.

Odotan innolla mentorointiohjelmaa, joka auttaa minua kehittämään taiteellista osaamistani, ja samanhenkisiin luoviin ihmisiin tutustumista. Toivon, että pääsen sekä jakamaan yhteisiä kokemuksia että oppimaan niistä ja edistämään ja hyödyntämään kotiresidenssiohjelman tarjoamia luovia mahdollisuuksia.

Työprosessiini kuuluu yhteistyö muiden lauluntekijöiden kanssa ja referenssikappaleiden käyttö havainto- ja tutkimusmateriaalina, mutta siihen kuuluu paljon muutakin. Nämä ovat kuitenkin yleensä tehokkaimmat tekniikkani kirjoittamisvaiheessa.

 

BoiBlacc on tuottaja ja levyttävä muusikko Keniasta, Itä-Nairobin Buruburun kaupunginosasta ja työnsä elävä ruumiillistuma. Hänen teoksensa asettuvat saumattomasti digitaaliseen aikaamme ja ovat hiphopin kulta-ajan inspiroimia. Hän on tuottanut musiikkia vuodesta 2017 lähtien ja hänen merkittävimpiin yhteistyöprojekteihinsa kuuluvat esiintyminen KiliHippien mixtapella ”Beloved B-Sides” ja debyyttialbumilla ”Hii Si Demo”. Vuonna 2020 BoiBlacc julkaisi KiliHippien kanssa tuottamansa debyyttialbumin ”The Blacc Circle”. BoiBlacc käyttää ainutlaatuista yhdistelmää englantia ja shengiksi kutsuttua paikallista kenialaista kreolia ja punoo niistä monenlaisia yleisöjä puhuttelevia tarinoita kamppailemisesta ja toivosta.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Leif Holmstrand

Leif Holmstrand
Taiteilija, kirjailija ja muusikko

Kirjoitan neljättä romaaniani, joka käsittelee maallista taikuutta, queerejä ja osittain psykoottisia šamanistisia rituaaleja/pelejä/leikkejä/esineitä ja prostituutiota sekä kertomuksia päättyneistä ystävyyssuhteista, menetyksestä ja vaihtoehtoisista perherakenteista. Romaanin tärkein teema on outo ilo, ilo mahdollisuuksien virrassa, joita rikkoutuminen saattaa ihmiselle tarjota. Minulla ei ole aikomustakaan saada romaania valmiiksi residenssin aikana, mutta haluan saada keskeisille kohtauksille rakenteen ja muodon. Mitä todella toivon saavuttavani residenssin aikana on sarja taide-esineitä (veistoksia, kuvia, rekvisiittaa rituaaleille), tekstiäänisävellyksiä, lyhytelokuvia/videoita ja niin edelleen, joita kaikkia ruokkii kasvavan romaanini ja tutkimukseni tuottama materiaali.

Residenssin aikana työskentelyni teemoina ovat rituaalit, seremoniat, tapahtumat, maallinen taikuus, symboliset esineet ja kuvat, ei-heteroseksuaaliset kokemukset prostituutiosta, psykoosista, seksin myymisestä sekä queer-ystävyydestä ja -rakkaudesta.

Toivon, että saan Saaren kartanossa palautetta, uusia näkökulmia ja tapoja nähdä ja löydän ratkaisuja taide-esineiden tekemiseen sekä pääsen vaihtamaan kokemuksia muiden residenssiläisten kanssa.

Työtapani ovat monipuolisia: usein aloitan kirjoittamisen kielen ulkopuolelta tekemällä fyysistä työtä studiossa – eli ajattelen käsillä. Päinvastoinkin voi kuitenkin käydä: monet taideteoksistani tai tapahtumistani saavat alkunsa kirjoitettuna tekstinä.

Leif Holmstrand (Ruotsi) opiskeli Malmön taideakatemiassa 1997–2002 ja liittyi sen jälkeen akatemian kriittisen tutkimuksen jatko-opinto-ohjelmaan 2002–03. Holmstrand on ei-heteroseksuaalinen kirjailija, muusikko ja taiteilija, jonka töitä on esitelty mm. Vladivostokissa, Soulissa ja Tokiossa. Hänen rituaalimaisen ja laaja-alaisen lähestymistapansa juuret ovat ankarissa ruumiinkokemuksissa ja psykedeelisessä näkemyksessä materiaaleista ja tekniikoista. 


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Elina Juopperi

Elina Juopperi, kuvataitelilija

Saaren kartanon residenssissä keskityn piirtämiseen. Lähdemateriaalina käytän netin kuvatulvaa; keskityn erityisesti maisemaan, satelliittikuviin ja karttaohjelmista saatavaan kuvamateriaaliin. Matkustan netin avulla. Työskentelyssäni olen kiinnostunut yhteiskunnan kipupisteistä, tämä ajattelumalli seuraa mukanani näihin piirustuksiin. Olen erityisesti kiinnostunut murtumakohdista, tai pisteistä, joissa näennäisesti rauhallinen maisema on todellisuudessa näyttämö jollekin tuhoisalle, kyseenalaiselle tai muutoin siellä tapahtuu konflikti, on konfliktin lähde tahi maisemaa on vahvasti muokattu ihmisen yksioikoiselle tarpeelle. Pyrin piirtämään esille ne jäljet, seuraamukset tai avoimet kysymykset, joita jätämme maisemaan, luontoon tai yhteiskuntaan. Informaatiotulva on usein ristiriitaista, hälisevää, en odota saavani aikaiseksi suoraviivaista ja selkeää analyysia.

Piirustuksiin yhdistän netistä tulostamaani kuvamateriaalia. Kokeilen.

Elina Juopperi on pohjoissuomalainen taiteilija, kuvataidetta hän opiskeli ranskalaisessa Ecole National Supérieure d’arts de Paris Cergy -koulussa, josta hän valmistui taiteen maisteriksi vuonna 2005 DNSEP-tutkinnolla.

Juopperi kokee itsensä dokumentaariseksi tekijäksi: hän käsittelee teoksissaan luontoa, kulttuuria ja maailman uutisia, usein nivoen aihepiirinsä yhteen teoksiksi, joiden viesti ei ole julistava vaan antaa tilaa katsojan kokemukselle. Työskentelyssään Juopperi käyttää useita eri tekniikoita mm. valokuvausta, videota, piirustusta, keräämistä ja installaatiota. Hänen teoksiaan on nähty mm. Siidassa, Korundissa, Kajaanin taidemuseossa, la Galerie Noisy-le-secissä, Arte Alamedassa Meksikossa, Lesjöfors museossa Ruotsissa sekä Flacson Arte Actualissa Quitossa. Juopperin työskentely on mahdollistunut apurahojen avulla, joita hän on saanut mm. Koneen Säätiöltä, Taikelta, Suomen Kulttuurirahastolta ja Kordelinin säätiöltä.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

KiliHippie

KiliHippie
Hiphop-musiikin tuottaja ja artisti

Minä olen KiliHippie. Olen hiphop-musiikin tuottaja ja artisti Nairobista, Keniasta, ja tarkoitukseni on työstää Saaren kartanossa The Blacc Canvas -albumia työparini ja musiikillisen sielunkumppanini BoiBlaccin kanssa. The Blacc Canvas on jatkoa Blacc Circle -albumille, joka löytyy kaikista suoratoistosovelluksista.

Musiikkimme juuret ovat totuuden etsimisessä ja sen heijastamisessa, jotta se voi ravita niiden elämää, joiden korviin se löytää tiensä. Se on luonnostaan introspektiivistä taidetta, jota Jumala ohjaa sisäänpäin suuntautuvan matkan kautta. Tuloksena on luonnollisesti ja vaivattomasti esiin pulppuava, ainutlaatuinen sanoitus ja soundi.

Toivon löytäväni erilaisia näkökulmia lähestyä omaa tapaani tehdä taidetta, joka kantaisi työtäni myös The Blacc Canvas -albumin jälkeen. Toivon, että opin ymmärtämään niitä erilaisia taustoja, joista Saaren muut residenssiläiset tulevat, ja käyttämään sitä inspiraationa avarakatseisemmalle näkemykselle koko ihmiskunnasta siinä toivossa, että tämän ymmärryksen minussa herättämä tieto tekee minusta ensinnäkin paremman ihmisen ja toiseksi paremman taiteilijan ja muusikon.

Suhtaudun taiteellisiin pyrkimyksiini samalla tavalla kuin normaaliin päivätyöhön omistautunut ihminen hoitaa oman työnsä. Tämä johtuu siitä, että kaipaan säännöllisyyttä ja haluan ymmärtää ympäristöäni. Se auttaa minua myös käyttämään aikani parhaalla mahdollisella tavalla, koska noudattamani aikataulu pitää minut tuotteliaana. Hiphop-juurilleni uskollisena samplaan vähän tunnettua musiikkia joka puolelta maailmaa omiksi biiteiksini ja jaan tuotokseni sitten kirjoittajien ja vokalistien kanssa, joiden kanssa työskentelen. Käytän päiväni biittien tekemiseen ja sekoittamiseen ympäri vuoden niin, että ne ovat jatkuva virta erilaisia hankkeita räppäreiden ja laulajien kanssa samalla, kun yritän mahduttaa työni miksaus- ja masterointi-teknikkona aikatauluuni. Se on usein rankkaa, ja teen kovasti töitä, mutta se ei koskaan tunnu minusta työltä.

 

KiliHippie on Nairobin Kilimanin kaupunginosasta, Keniasta kotoisin oleva hiphop- ja R&B -tuottaja. Hän kuvailee itseään muukalaiseksi, joka tekee digiaikaamme saumattomasti sopivaa musiikkia hiphopin kulta-ajan inspiroimana. Hän on tuottanut musiikkia kolmen vuoden ajan ja julkaisi ensimmäisen projektinsa ”Tending to Infinity: 1” kesäkuussa 2017, vain kolme kuukautta sen jälkeen, kun oli aloittanut matkansa itseoppineena tuottajana. Hän tuli musiikkialalle musiikin tekijänä ja edistäjänä omien sanojensa mukaan melko myöhään, mutta hänellä on ollut syvä yhteys musiikkiin lapsuudesta lähtien. Hänen ahaa-elämyksensä koitti vuonna 2017, kun hän jätti yliopiston kesken se oli käännekohta, jota hän kuvailee jumalaisena heräämisenä.

KiliHippie on kerännyt vaikutteita ennen kaikkea hiphop-tuotannon jättiläisiltä J. Dillalta ja 9th Wonderilta. Voiko sitä paremmin sanoa kuin hän itse: ”Kuvittele, jos 9th Wonder ja J. Dilla saisivat lapsen ja lapsi tekisi klassista hiphop-musiikkia, joka elää ajan mukana. Se olen minä. Minä olen se lapsi.” Hänen rehevää soundiaan luonnehtivat idylliset samplaukset muhkeiden, terävästi iskevien rumpujen tukemina, kun taas vokalistit hänen teoksissaan ovat yhtä terävän lyyrisiä kuin heidän ajatuksia herättävä runoutensa.

KiliHippie on tuottanut lukuisia julkaisuja. Hänen viimeisin, yhdessä nairobilaisen räppäri The Swamiiin kanssa tehty EP-levy, ”1447, Vol. 1”, heijastaa hänen soundiaan parhaimmillaan. KiliHippien muita töitä ovat esimerkiksi BoiBlaccin kanssa vuonna 2020 julkaistu ”The Blacc Circle” sekä vuoden 2019 EP- ja albumijulkaisut ”Beloved BSides” ja ”Hii Si Demo”. Hän kuvailee itseään taidetta palvelevaksi artistiksi, ja tämän lähestymistavan tuoma kauneus näkyy edellä mainituissa töissä.

Hän on saanut Goethe-instituutin vuosittain järjestämän Goethe Talents -apurahan muusikoille ja hänet on valittu Koneen Säätiön taiteilijaresidenssiin Saaren kartanoon Mynämäellä, missä hän työskentelee tammi- ja helmikuussa 2021 yhdessä musiikillisen sielunkumppaninsa BoiBlaccin kanssa.

KiliHippie jatkaa musiikin äänittämistä ja kirjoittamista joka päivä ja tutkii samalla luovaa ilmaisua musiikkiyrittäjänä, joka pyrkii kurkottamaan pidemmälle kuin häntä edeltävät artistit. Hänen elämäntehtävänsä on inspiroida muita.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Meeri Pulakka

Meeri Pulakka, sopraano

Olen Helsingissä asuva klassinen laulaja, äänialaltani sopraano. Laulan työssäni paljon barokki- ja nykymusiikkia ja rakastan myös liedin ja oopperan esittämistä. Itselleni mieleisimpiä asioita laulajan työssä ovat monipuolisuus, yhteistyö muusikoiden ja säveltäjien kanssa ja oivallukset upean musiikin parissa. Erityisen kiinnostunut olen tällä hetkellä sooloesityksen toteuttamisesta ja äänen instrumentaalisten mahdollisuuksien tutkimisesta.

Työskentelen residenssijakson aikana nykymusiikkiteoksista koostuvan soolosopraano-ohjelmiston parissa. Harjoittelen ohjelmistoni teoksia ja valmistelen niistä konserttikokonaisuutta, joka yhdistää äänen ja liikkeen kokonaisvaltaiseksi esitykseksi. Residenssissä etsin itselleni sopivat työskentelytavat ilmaisuni laajentamiseksi ja tutkin teoksista kumpuavia teemoja osana harjoitusprosessiani. Olen kiitollinen mahdollisuudesta tutustua muiden residenssitaiteilijoiden työhön ja odotan innolla poikkeuksellisen hyvää tilaisuutta keskittyä ja syventyä omaan, itsenäiseen työskentelyyn Saaren kartanon rauhallisessa ja inspiroivassa ympäristössä.

 

Sopraano Meeri Pulakan monipuolinen osaaminen ulottuu barokista nykymusiikkiin ja hän on kotonaan niin oopperalavalla kuin kamarimusiikin parissakin. Pulakka on laulanut useiden suomalaisten orkestereiden ja yhtyeiden, kuten Avanti! Kamariorkesterin, Keski-Pohjanmaan Kamariorkesterin, Suomalaisen barokkiorkesterin ja Uusinta Ensemblen solistina mm. Juha Kankaan, Sakari Oramon, Jukka-Pekka Sarasteen ja Andrew Lawrence Kingin johdolla. Hänen oopperarooleihinsa kuuluvat mm. Vitellia Mozartin oopperassa La Clemenza di Tito, Cleopatra Händelin oopperassa Giulio Cesare ja Madame Euterpova Menottin oopperassa Help! Help! The Globolinks.

Meeri Pulakka on kysytty nykymusiikin esittäjä, jonka musikaalisen ja tarkan työskentelyn pohjana ovat lapsuudesta alkaneet viulu- ja lauluopinnot. Hänen nykymusiikkiesiintymisistä mainittakoon Tytön rooli Riikka Talvitien Prix Italia -palkitussa radio-oopperassa Kylmän maan kuningatar (2017) sekä esiintymiset mm. Avantin Suvisoitossa, Kallion nykymusiikkipäivillä sekä Uuden Musiikin Lokakuu ja Musica nova Helsinki -festivaaleilla. Pulakka laulaa usein myös vanhaa musiikkia, mistä esimerkkeinä esiintymiset Suomalaisen barokkiorkesterin solistina ja Barocco Borealen Kuningatar Kristiinan jalanjäljissä -produktiossa.

Meeri Pulakka on valmistunut erinomaisin arvosanoin Taideyliopiston Sibelius-Akatemian laulumusiikin koulutusohjelmasta (musiikin maisteri 2018) ja Wienin Universität für Musik und darstellende Kunst -musiikkiyliopiston oopperaluokalta (Master of Arts 2017) viimeisimpinä lauluopettajinaan Marjut Hannula ja Gabriele Lechner. Hän on osallistunut lukuisille mestarikursseille, opettajina mm. Barbara Hannigan, Soile Isokoski, Anne Sofie von Otter ja Karita Mattila. Pulakka lauloi nykymusiikkiohjelmistoon keskittyvän ensikonserttinsa Musiikkitalon Talven nuoret taiteilijat -konserttisarjassa tammikuussa 2019.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Harriina Räinä

Harriina Räinä, kuvataiteilija

Saaren kartanon residenssissä työstän taiteellisen tutkimuksen projektiani “The Other as Matter” vesiväripuupiirroksen, kuvanveiston ja tekstin keinoin. Projekti tarkastelee vesiväripuupiirroksen kautta taiteen tekemisen etiikkaa ja ihmisen yhteyttä toislajisiin eläimiin laajemmassa mittakaavassa.

“The Other as Matter” pohtii eläinperäisen materian roolia vesiväripuupiirroksen prosessissa ja lopputuloksessa eläintutkimuksen, ekokritiikin ja etiikan viitekehyksistä käsin. Japanissa kehitetty vesiväripuupiirros on myrkytön ja ekologinen taidegrafiikan menetelmä, joka on kasvattanut suosiotaan länsimaissa. Tekniikka sisältää poikkeuksellisen paljon eläinperäistä materiaa: muun muassa hevosen, vuohen ja peuran harjaksista valmistettuja harjoja, osterin kuorista jauhettua pigmenttiä sekä peuran luista ja naudan nahasta keitettyjä liimoja.

Residenssissä syvennyn vesiväripuupiirroksessa käytettävien materiaalien olemukseen, valmistan puisia painolaattoja sekä tutkin eläinperäisen materiaalin vähentämisen mahdollisuuksia. Lisäksi luen kirjallisuutta eläinetiikan ja -tutkimuksen kentältä sekä valmistelen akateemista paperia, jonka esitän joulukuussa 2021 Japanin Narassa pidettävässä kansainvälisessä Sumi-Fusion taidegrafiikan konferenssissa.

Olen Helsingissä toimiva kuvataiteilija. Kiinnostukseni kohteet nivoutuvat ruumiillisuuteen, havainnon tapahtumaan sekä eläinkysymykseen, eli ihmisen suhteeseen ja suhtautumiseen toislajisiin eläimiin. Työskentelylleni on tyypillistä eri mediumien, kuten liikkuvan kuvan, painetun taiteen ja kuvanveiston yhdistäminen tilalliseksi kokonaisuudeksi. Olen valmistunut kuvataiteen maisteriksi (2019) sekä kuvataiteen kandidaatiksi (2017) Taideyliopiston Kuvataideakatemiasta, taidegrafiikan opetusalueelta.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Karoliina Sjö

Karoliina Sjö, tohtorikoulutettava

Residenssijaksolla Saaressa keskityn kirjoittamaan väitöskirjaani, joka käsittelee päiväkirjakirjoittamista ja sitä, miten Kirsti Teräsvuori muodosti 1900-luvun alussa kirjoittamissa päiväkirjoissaan kertomusta itsestään, elämästään ja kokemuksistaan. Olen tähän asti työskennellyt tiiviisti esimerkiksi arkistossa päiväkirja-aineistojen äärellä, ja nyt on vuorossa intensiivinen kirjoitustyö. Residenssijakso tarjoaakin tähän oivat puitteet – on mukavaa saada vetäytyä kirjoittamisrauhaan. Toisaalta olen työssäni kiinnostunut myös tieteellisen tiedon ja taiteellisen luovan työn välisistä suhteista sekä mahdollisuuksista löytää uudenlaisia eettisiä tapoja muistaa ja kertoa. Käytänkin työssäni myös taiteen metodeja analysoidessani tutkimaani aineistoa. Residenssi on varmasti hieno ja luonteva ympäristö työstää näin ollen myös työni taiteellista osiota.

Karoliina Sjö on kulttuurihistorian tohtorikoulutettava Turun yliopistossa. Tutkimuksessa häntä kiinnostavat erityisesti omaelämäkerralliset aineistot (kuten päiväkirjat), elämäkertatutkimus, elämän ja kertomisen väliset yhteydet, kirjoittamisen kulttuurihistoria, (mieli)sairauden historia, sukupuolihistoria ja tyttötutkimus. Lisäksi Sjö on kiinnostunut tieteen ja taiteen välisisistä suhteista ja mahdollisuuksista sekä uudenlaisista tavoista tuottaa tietoa. Hän tekee väitöskirjaansa Koneen Säätiön apurahalla.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Selaa arkistoa