Uutiset

Saaren kartanon residenssi

07.02.2020

Vuosikymmenen ensimmäinen residenssijakso käynnistyi

Saaren kartanon residenssissä työskentelevät tammi–helmikuussa tutkija Alex Ilari Aissaoui, kuvataiteilija Pedro Hurpia (Brasilia), koreografi-tanssitaiteilija Heli Keskikallio, taiteilija Achim Lengerer (Saksa), koreografi-tanssitaiteilija Linda Martikainen, kuvataiteilija ja tutkija, kuvataiteen tohtori Pekka Niskanen, runoilija, kuraattori Robyn Maree Pickens (Uusi Seelanti), säveltäjä Benjamin Schweitzer (Saksa) sekä Saaren kartanon kutsutaiteilija, performanssitaiteilija Essi Kausalainen. Työskentelyssään he tarkastelevat muun muassa maailmanpolitiikan historiaa, uskomusten ja tieteen välistä suhdetta, poliittista puhetta ja kieltä taiteen keinoin sekä tanssin soolotyöskentelyyn liittyviä kysymyksiä.






Helsingin yliopiston tutkija Alex Ilari Aissaoui valmistelee kartanolla maailmanpolitiikan alaan kuuluvaa väitöskirjaansa, joka käsittelee diplomatian alkujuuria. Diplomaattista kanssakäymistä on harjoitettu jo Lähi-idässä toisella vuosituhannella ennen ajanlaskun alkua eli varhemmin kuin mitä nykyään mielletään. Tutkimuksessaan Assaoui tuo esille mielenkiintoisia yhtymäkohtia tämän päivän maailman ja muinaisen diplomatian välillä, esimerkiksi voimatasapainon, ylikansallisen diplomatian kielen kautta tai siinä miten suurvalat suhtautuvat pienempiin valtioihin ja toisiinsa.

Brasilialainen kuvataiteilija Pedro Hurpia tutkii taiteellisessa tutkimuksessaan uskon ja tieteen välistä suhdetta kaivonkatsomisen perinteen kautta. Monelle veden etsiminen (taika)varvun avulla on kansanomaista uskomusta ilman tieteellistä ulottuvuutta, ja Hurpia tarkastelee residenssissä tähän liittyviä uskomuksia, rituaaleja ja toimintatapoja. Hän haluaa leikkisällä tavalla kyseenalaistaa meille tavallista tapaa nähdä asioita. Voisiko uskomukseen perustavalla tavalla ennustaa mistä löytyy kadonneita asioita tai piilossa olevia materiaaleja?

Berliniläinen taiteilija ja toimittaja Achim Lengerer työskentelee poliittisen kielen ja puheen kysymysten parissa, jotka hän tuo esille esitystensä (live performance), elokuvallisten ääniraitojen tai installaatioiden ja painettujen materiaalien avulla. Saaren kartanossa hän jatkaa yhteistyöprojekteiaan Scriptings#50:  Learning ”by heart” – A multilingual library for Nelly Sachs suomalaisen taiteilija Niina Lehtonen Braunin kanssa, jossa he tarkastelevat juutalais-saksalais-ruotsalaiskirjoittaja Nelly Sachsin runoa In deep flight.

Koreografi-tanssitaiteilijat Linda Martikainen ja Heli Keskikallio työskentelevät residenssissä yhteistyössä S-projektin parissa. Se on Martikaisen ja Keskikallion pitkäaikainen taiteellinen yhteistyöprojekti, jossa he tarkastelevat rinnakkain omia tapojaan työskennellä sooloteoksissa. Saaressa he työstävät kahta sooloteostaan Meeting ______ ja Phhhhh sekä sekä itsenäisesti että yhdessä pohtien soolotyöskentelyyn liittyviä kysymyksiä kuten: Mistä sooloesitys rakentuu? Mihin olla suhteessa yksin työskennellessä?

Kuvataiteilija ja tutkija, kuvataiteen tohtori Pekka Niskanen työskentelee Saaressa seuraavan elokuvansa käsikirjoituksen parissa, joka kertoo Algerian Hamadan autiomaassa asuvista saharaweista, heidän suullisesta kerrontaperinteestään sekä Itämeren heikentyneestä ekologisesta tilasta. Saharaweja ja Itämerta yhdistää fosfaatti, joka on Itämerta rehevöittävien lannoitteiden raaka-aine, mutta myös syy saharawien pakolaisuuteen. Teos nostaa esiin saharawien pakolaisuuden taustan ja nykyisen kontekstin, joka liittyy Länsi-Saharan fosfaattikaivoksiin Marokon valtaamassa Länsi-Saharassa.

Uusiseelantilainen taidekirjoittaja, runoilija, kuraattori, FT-kandidaatti Robyn Maree Pickens pureutuu tutkimukseen pohjautuvaan runoprojektiinsa, jossa hän tarkastelee Hannah Arendtin amor mundi -teoriaa. Pickensin lähtökohta on ekologinen ja antroposeeninen ja hän haluaa tutkia voisiko tuottaa rakkauden ekorunoutta Arendtin ajatusta mukaillen.

Saksalainen säveltäjä Benjamin Schweitzer työskentelee tammi–helmikuun residenssijaksollaan uuden sävellytyön parissa. Hän säveltää kamarikonserttoa Ilmakannel, pirunkeuhko (työnimi) harmonikalle ja kamariyhtyeelle, jossa hän tarkastelee harmonikan kaksikasvoisuutta: Soitin voi olla runollisesti herkkä mutta myös pirullisen voimakas ja karkea. Samalla se tuo esille harmonikan merkitystä sekä kansanmusiikissa että nykymusiikissa yhdistelemällä lajien musiikillisia ilmaisutapoja.

Saaren kutsutaiteilija, performanssitaiteilija Essi Kausalainen valmistelee 6. toukokuuta ensi-iltansa Kiasma teatterissa saavaa Thousands times yes -teostaan, joka on kokeellinen kamariooppera sopraanolle, kamarikuorolle, elektroniikalle ja esineille. Thousand Times Yes on filosofinen ja poeettinen tutkielma ruumiin, tilan ja kielen mahdollisuuksista ja rajoitteista, kommunikaation ja jakamisen tilasta. Teos on säveltä ja muusikko Marja Ahdin (Turku), libretisti Jenny Kalliokuljun (Torrlösa) ja ohjaaja Essi Kausalaisen (Helsinki) yhteistyöprojekti, joka liikkuu notkeasti perinteisten genrerajojen yli ja ohi.

Lue lisää residenssissä parhaillaan työskentelevistä