Tarinat ja julkaisut

Eri reittejä

22.02.2023

Miksi ihmisen hoitaminen on vähemmän arvokasta kuin koneen hoitaminen? Feministitutkijat kyseenalaistavat taloustieteen vanhat itsestäänselvyydet

Tarinat ja julkaisut

Eri reittejä

22.02.2023

Miksi ihmisen hoitaminen on vähemmän arvokasta kuin koneen hoitaminen? Feministitutkijat kyseenalaistavat taloustieteen vanhat itsestäänselvyydet

Feminististä tiedettä pidetään usein ideologisena ja siksi vääränlaisena. Aivan yhtä ideologista on kuitenkin myös kapitalismia itsestäänselvyytenä pitävä perinteinen taloustiede, sitä ei vain sanota ääneen, tutkija Hanna Ylöstalo ajattelee. Toimittaja Virpi Salmen jutussa Ylöstalo ja muut Femtie-hankkeen tutkijat kertovat, miten he yhdistävät tieteen ja aktivismin.

Mitä oikein on feministinen talouden tutkimus? Tai populistisempaan Twitter-tyyliin: pitääkö sitä feminismiä talouteenkin tunkea?

Hanna Ylöstaloa naurattaa. Hän on kokenut sukupuolentutkija, sosiologian yliopistonlehtori Turun yliopistosta sekä Femtie-hankkeen alullepanija ja vetäjä. Tänä vuonna hänelle tulee täyteen 20 vuotta tutkijana.

Hän on tottunut siihen, että sana feministinen saa monet välittömästi takajaloilleen. Kun f-sana on lausuttu, ei enää kiinnitetä huomiota siihen, mitä sanotaan, vaan takerrutaan siihen, kuka sanoo.

”Varsinkin alkuvaiheessa saimme paljon epäluuloa ja dissaamista osaksemme, että feministinen talouden tutkimus on jotakin yksisarvishoitoa”, Ylöstalo sanoo.

Epäluulot juontuvat siitä, että talouspuhe on yhteiskunnassa varattu rajatulle ja erikoistuneelle asiantuntijajoukolle, vaikka talous kurkottaa aivan kaikkialle kaikkien ihmisten elämään.

Siksi feminismiä pitää tunkea talouteen. Raha ja valta vaativat demokratiassa kriittistä tarkastelua. 

Usein otetaan annettuna, että vauraus kasaantuu tietynkaltaisille miehille, että hoiva-aloilla on huonommat palkat ja että naiset nyt vain kärsivät työurillaan perheen perustamisesta, kun taas miehet hyötyvät siitä. Feministitutkijat kyseenalaistavat näiden asioiden ”luonnollisuuden”. 

He kysyvät, miksi pitää olla näin. Voisiko olla toisin? Miksi naistapainen eli naisille tyypillisinä pidetyt hoitaminen ja tunnetyö ovat vähemmän arvokkaita kuin koneen ”hoitaminen”? 

Yksi tunnetuimpia alan tutkijoiden esiin nostamia kysymyksiä on myös se, miksei kotona ilmaiseksi tehtävää ja yleensä naisten kontolla olevaa hoiva- ja kotitaloustyötä lasketa mukaan bruttokansantuotteeseen.

Feministiset taloustutkijat ovat esittäneet, että hoiva pitäisi nähdä valtion budjeteissa investointina eikä kuluna. He ovat tuoneet esiin myös sitä, kuinka paljon naisvaltaiset hoiva-alat itse asiassa tukevat ja pönkittävät miesvaltaisia teollisuusaloja. Kuinka yhteiskunnat suorastaan nojaavat oletukseen, että hoivatyöt hoidetaan liian vähin voimin.

Ylöstalo on kasvattanut itselleen melko paksun nahan, mitä tulee sukupuolentutkijoiden saamaan palautteeseen ja trollaukseen. Sitä nimittäin internetin alustoilla ja sosiaalisessa mediassa riittää.

Tosin viime vuosina Ylöstalo on saanut ”hämmästyttävän vähän” häiriköintiä osakseen. 

”Vähän aikaa sitten sain palautetta, ihan asiallisen sävyistä kylläkin, jossa kysyttiin, miksen tutki miehiä. Veikkaanpa, ettei koulutussosiologilta kysellä, miksei hän tutki jotain muuta aihetta.”

Uusklassisen taloustieteen mukaan ihminen on rationaalinen oman hyötynsä tavoittelija, joka pyrkii maksimoimaan etunsa.

Intohimoina tiede ja feminismi

Femtie-hankkeessa yhdistyvät Ylöstalon tutkijanintohimot: talous, politiikka ja feminismi. Ja oikeastaan vielä neljäskin intohimo, nimittäin yhteiskunnallinen aktivismi. Hankkeessa sitä sekä tehdään että tutkitaan. 

”Omaan työhöni liittyy aina tavoite, että haluan edistää tutkimuksillani tasa-arvoa yhteiskunnassa.”

Siksi Ylöstalo on myös feministiaktivisti. Se tarkoittaa sitä, että hän ottaa aktiivisesti feminististä kantaa ajankohtaisiin asioihin. Ei siis ole ”neutraali”, kuten jotkut olettavat tutkijoiden olevan.

Ennakkoluulot feminististä tutkimusta kohtaan juontunevat myös siitä, ettei se piilottele omia arvojaan. Kun feministisen taloustieteen yksi tehtävistä on tuoda tiedon avulla politiikan ja talouden arvot näkyville, se tuo näkyville myös omat arvonsa. Nykyään tupataan ajattelemaan, että talous olisi jotenkin arvovapaata, kun taas feminismi edustaa ideologiaa. Tieteen näkökulmasta asiat eivät ole näin.

”Kaikki tutkimus on näkökulmaista. Se ei ole tieteellisen tiedon heikkous vaan sen ominaispiirre. Feministisessä talouden ja politiikan tutkimuksessa ei ole kyse objektiivisuuden puutteesta vaan vahvasta objektiivisuudesta. Se tarkoittaa sitä, että näkökulma tuodaan esiin”, Ylöstalo sanoo.

Eikä myöskään talous ole sen enempää vapaa ideologioista ja näkökulmista.

”Kapitalismikriittistä tutkimusta pidetään ideologisena, mutta sellaista on myös tutkimus, joka pitää kapitalismia itsestäänselvyytenä. Taloustieteellä on aina ihmiskuva, mutta sitä ei vain sanota ääneen.”

Nykyään vallalla olevan uusklassisen taloustieteen mukaan ihminen on rationaalinen oman hyötynsä tavoittelija, joka kaikella toiminnallaan pyrkii maksimoimaan etunsa. Siihen pohjautuvat monet nyky-yhteiskunnassa tutut ajatukset. Kuten se, että työttömiä pitää piiskata hakemaan töitä, koska muuten he vain jäävät nautiskelemaan tukia. Tai se, että yritysjohtajille pitää maksaa tähtitieteellisiä palkkoja, koska muuten he menevät muualle töihin.

Taloustieteen yksinkertaista ihmiskuvaa on viime vuosina kritisoitu yhä enemmän. Moni on huomauttanut, ettei ihminen ole pelkkä rahan perässä juoksija. Taloustiede on myös jättänyt ympäristön kokonaan huomiotta.

Samaan aikaan taloudesta on tullut politiikan keskeinen tekijä ja sisältö. Valtiovarainministeriö on ministeriöistä vallakkain, ja ”mistä leikataan” on yleisin kysymys, joka puolueille vaalien alla esitetään.

”Mikä on keskeisempää kuin talouspolitiikka, joka kokoaa kaiken politiikan yhteen”, Ylöstalo toteaa.

Politiikka vaikuttaa eri ihmisryhmiin eri tavalla. Siksi taloutta ja talouspolitiikkaa pitää Ylöstalon mielestä tutkia mahdollisimman monipuolisista näkökulmista.

Punaisen puutalon retriitti

Puutalo Tampereella on punainen. Pihassa on omenapuu, jonka lehdet ovat tippuneet, mutta muutama omena sinnittelee sitkeästi oksilla.

Tänne Nekalaan, Airbnb-asuntoon, on kokoontunut Femtie-hankkeen tutkijaryhmä puolivuosittaiseen kirjoittamisretriittiin. Ylöstalon lisäksi heitä on kolme muuta tutkijaa: Emma Lamberg Turun yliopistosta sekä Heini Kinnunen ja Inna Perheentupa Helsingin yliopistosta.

Tutkijat ovat aiemminkin kokoontuneet samankaltaisiin vajaan viikon yhteisrupeamiin, viimeksi vuokramökille Lempäälään. 

”Oli sieniaika, keräsimme siellä töiden lomassa sieniä ja paistoimme niitä niin, että mökin ikkunat olivat huurussa. Kun menin kotiin, mieheni kommentoi, että haisen ihan sienille”, Ylöstalo nauraa. 

Tällä kertaa aikomuksena on muun muassa saattaa alulle kirja. 

Ylöstalo innostui toden teolla feministisestä talousvaikuttamisesta vuonna 2015, kun Juha Sipilän (kesk.) hallituksen hallitusohjelma julkaistiin. Se oli nimeltään Ratkaisujen Suomi ja 20 vuoteen ensimmäinen hallitusohjelma, jossa hallitus ei sen kummemmin sitoutunut edistämään tasa-arvoa. Se ainoastaan totesi, että ”naiset ja miehet ovat tasa-arvoisia”.

”Siinä oli paljon menoleikkauksia, muttei tasa-arvotavoitteita ollenkaan. Se näyttäytyi tasa-arvopolitiikan tutkijalle aika dramaattisena”, Ylöstalo muistelee.

Samaan aikaan Euroopassa elettiin tasa-arvovinkkelistä huolestuttavia aikoja. Itä-Euroopassa kasvatti suosiotaan anti-genderismi eli aate, jossa usein äärikonservatiivisiksi luokitellut ryhmät haluavat heikentää naisten ja seksuaalivähemmistöjen oikeuksia. Muukalaisvihamielisyys ja rasismi olivat pinnalla Suomessakin. 

Ylöstalo ei jäänyt vain hämmästelemään hallitusohjelmaa. Hän teki kollegansa Anna Elomäen kanssa hallitusohjelman sukupuolivaikutusten alustavan arvioinnin, joka sai paljon julkisuutta. Sen pohjalta syntyi vetoomus, jonka allekirjoitti maan akateeminen kerma: 85 professoria, rehtoria ja tutkimusjohtajaa. Muun muassa Helsingin Sanomat uutisoi: ”Kymmenet professorit arvostelevat rajusti hallitusta: Naiset maksavat säästöt”.

Vetoomus nosti feministisen näkökulman suomalaiseen talouskeskusteluun ja siellä se on pysytellyt siitä asti, välillä enemmän ja välillä vähemmän esillä.

Vuonna 2017 Ylöstalo ja kollegat, Elomäen lisäksi Johanna Kantola ja Anu Koivunen, toivat Tasa-arvovaje-hankkeen yhteydessä Suomeen feministisen taloustieteen tunnetut brittiedustajat Diane Elsonin ja Jerome de Henaun, jotka puhuivat muun muassa Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen järjestämässä seminaarissa. He selittivät myös mediassa feministisen taloustieteen perusteita.

Tällaista Ylöstalon mielestä tieteen ja tutkimuksen pitääkin olla.

”En tutkijana halua vain tuottaa ratkaisuja muiden määrittelemiin ongelmiin, vaan mielestäni tutkijan pitää voida myös kysyä kysymyksiä ilman, että välttämättä tarjoaa vastauksia.”

Tällainen kysymys voi olla esimerkiksi se, millaisia sukupuolivaikutuksia valtion budjetilla on.  

”Keskusteluun taloudesta pitää voida osallistua muidenkin kuin niin sanottujen talousviisaiden”, Hanna Ylöstalo korostaa.

Talouskeskustelua kaikille, ei vain eliitille

Kirjoitusretriitti on Ylöstalon idea. Kun kahdessa eri yliopistossa ja kolmessa eri kaupungissa olevat tutkijat kokoontuvat, syntyy ihan eri tavalla ajatuksia ja tekstiä, kun niitä voi pallotella kollegoiden kanssa.

”Uskon kirjoittamisessa myös maisemanvaihdoksen voimaan”, Emma Lamberg sanoo.

Hän tutustui Hanna Ylöstaloon, kun Ylöstalo tuli Turun yliopistoon töihin kolme vuotta sitten. Heini Kinnunen taas oli Helsingin yliopistossa Ylöstalon ystävän ja kollegan Anna Elomäen väitöskirjaohjattavana.

”Oli älyttömän iso luottamuksen osoitus, että otit minut mukaan tähän projektiin”, Kinnunen sanoo Ylöstalolle.

Näinkin voi tutkijaryhmä syntyä. Jokaisella on myös oma erikoisalueensa, joka lisää hankkeeseen näkökulmia. 

”Heini ja Emma tuovat tähän kulttuurintutkimuksen ja julkisen keskustelun tutkimisen lähestymistapaa, Inna taas on tutkinut feminististä aktivismia. Itse olen kiinnostunut taloudesta järjestelmänä”, Ylöstalo sanoo.

Kukaan ei ole taustaltaan taloustutkija, mutta Ylöstalo korostaa, että taloutta voivat tutkia muutkin. 

”Siitä voi lukea ja siihen voi kasvaa sisään. Talous on niin keskeistä, että keskusteluun taloudesta pitää voida osallistua muidenkin kuin niin sanottujen talousviisaiden.”

Talousviisailla hän tarkoittaa ”talouden portinvartijoita”. Heitä, jotka kutsutaan julkisiin talouskeskusteluihin.

”Portinvartijat ovat pääasiassa heitä, jotka vannovat uusklassisen taloustieteen nimeen.”

Se ei tarkoita sitä, että feministitutkijat saapastelevat talouden kentälle, romuttavat vanhat mallit ja panevat kaiken uusiksi. Tarkoitus on tuoda talouteen lisää näkökulmia sen yhden vallitsevan rinnalle ja osoittaa, että talous liittyy ihmisten elämään ja vaikuttaa maailmaan myös monella muulla kuin uusklassisen taloustieteen esittämällä tavalla.

”Se tehdään laajentamalla talouden määritelmää rahataloudesta myös palkattomaan työhön ja tutkimalla talouteen liittyviä valtasuhteita sekä tarkastelemalla taloutta sosiaalisena ja kulttuurisena järjestelmänä. Uusklassinen taloustiede on ihan tärkeä näkökulma talouteen, mutta talouden ymmärtämiseen tarvitaan sen lisäksi muidenkin eri tieteenalojen näkökulmia”, Ylöstalo sanoo.

Yksi Femtie-hankkeen tavoitteista onkin pohtia, miten taloutta voi ajatella toisin. Ei siis pelkästään niin kuin ekonomistien enemmistö ja valtiovarainministeriön virkamiehet, vaan laajemmin ja luovemmin.

Markkinatalous ottaa ilon irti feminismistä silloin, kun se on puheenaiheena pinnalla, ja kaupittelee tavaraa feminismi-sloganeilla.

Tosin halutaan Femtie-hankkeessa ajatella myös sitä, ketä tiede palvelee. Perinteisesti yliopistoissa on Ylöstalon mukaan ajateltu, että siellä tuotetaan tietoa yhteiskunnan eliitille. Hän kuitenkin uskoo, että tietoa on tärkeää tuottaa myös muille kuin poliittisille päättäjille ja vallan huipulle. Siksi Ylöstalo ja hänen kollegansa osallistuvat julkiseen keskusteluun ja antavat haastatteluita enemmän kuin mielellään ja siksi Femtie-hankkeella on tietysti myös Instagram-tili.

Käytännön toiminnan esimerkkinä ovat myös Femtien ja Naisasialiitto Unionin järjestämät Feministiset talouskoulut, joihin voi ilmoittautua kuka tahansa. Niissä opetetaan ”kriittistä feminististä talouslukutaitoa”. Feministisestä näkökulmasta tarkastellen ongelmana nimittäin on se, että sukupuoli- ja tasa-arvonäkökulmat loistavat poissaolollaan talouskeskustelusta. Vastaavasti feministien keskusteluista uupuu usein talous.

”Olen huomannut, että feministit ovat arkoja ottamaan osaa talouskeskusteluun. Näillä talouskouluilla haluamme lisätä tietoa, jotta taloudesta olisi helpompi keskustella.”

Tietoa lisää epäilemättä myös Femtie-hankkeen kirja, jolla ei ole vielä nimeä. Synopsis laaditaan punaisen puutalon retriitissä. 

Kirjassa aiotaan muun muassa käsitellä politiikan, feminismin ja talouden suhteita, visioida feminististä talousajattelua Suomeen, tarjota vaihtoehtoja nykyiselle talouspolitiikalle, antaa välineitä kriittiseen feministiseen talousajatteluun ja käsitellä markkinatalouden ja feminismin suhdetta. Suhde on perinteisesti aika kriittinen, siis feminismin puolelta. Markkinatalous taas mielellään ottaa ilon irti feminismistä silloin, kun se on puheenaiheena pinnalla, ja kaupittelee tavaraa feminismi-sloganeilla.

”Siitä käy esimerkiksi vaikkapa halpatuotannolla globaalin etelän maissa teetetyt t-paidat, joissa on feministinen slogan”, Ylöstalo kuvailee.

Emma Lamberg ja Heini Kinnunen alkavat keskustella siitä, pitääkö feministisen näkemyksen markkinatalouteen olla vain yksioikoisesti negatiivinen. Lamberg huomauttaa, että nykyään monet, usein pienehköt, naisten vetämät yritykset pyrkivät aidosti toteuttamaan ja edistämään toiminnassaan feministisiä arvoja. Kinnunen lisää, että monet valtiot ovat sellaisessa jamassa, että feminismin edistäminen valtiollisia reittejä pitkin ei yksinkertaisesti onnistu.

Naistutkimus, tuo ”kyltymätön käenpoikanen”

Hanna Ylöstalo on ehtinyt olla tutkijanuransa aikana monessa mukana.

”Olen aina hakenut kaikkia mahdollisia töitä ja apurahoja, kaikkea mikä liikkuu! Olen siksi myös saanut hirveän määrän hylsyjä [hylkäyksiä], mutta sitten on pikkuhiljaa alkanut mennä niin, että yhden homman loputtua on seuraava odottamassa.”

Nykyään hänellä on sosiologian yliopistonlehtorin vakituinen toimi Turun yliopistossa.

”En oikeastaan halua valittaa akateemisesta pätkätyöläisyydestä tai kilpailusta. Akateemisessa maailmassa on niin oma vapautensa, että ajattelen, että olemme oikeastaan monella tavalla etuoikeutettuja.”

Hän aloitti opintonsa 1990-luvun lopulla Lapin yliopistossa Rovaniemellä, josta on kotoisin. Sosiologia valikoitui pääaineeksi, koska yhteiskunta kiinnosti ja sosiologia tuntui tarpeeksi lavealta alalta.

”Sitten yliopistolla huomasin, että on tällaistakin kuin naistutkimusta, josta en ollut kuullutkaan!”

Sitä ei voinut opiskella Rovaniemellä pääaineena, joten Ylöstalo vaihtoi Tampereelle. Ei sitä voinut varsinaisena pääaineena opiskella sielläkään, mutta siitä oli mahdollista tehdä uudenlainen yhdistelmätutkinto. Kun Ylöstalo aloitti jatko-opintonsa, aukeni myös mahdollisuus väitellä naistutkimuksesta.

”Olen siis ollut ihan ensimmäisiä naistutkimuksesta valmistuneita ja tohtoriohjelmassa mukana alusta asti.”

Vuonna 2009 Helsingin Sanomissa silloinen HS-Raati vastasi kysymykseen, ”onko naistutkimus vakavasti otettavaa tiedettä”. Raati koostui julkisuuden henkilöistä ja asiantuntijoista, ja heistä kolme neljäsosaa oli sitä mieltä, että kyllä, naistutkimus on vakavasti otettavaa tiedettä. 

11 prosenttia oli sitä mieltä, että se ei ole tiedettä. Muun muassa silloinen Aamulehden päätoimittaja Matti Apunen kommentoi, että ”naistutkimus ottaa kyllä itsensä äärettömän vakavasti, mutta metodisesti se kuuluu rupattelutieteelliseen tiedekuntaan”. Turun yliopiston valtiotieteen professorin Matti Wibergin mukaan naistutkimus oli ”kyltymätön käenpoikanen, joka kuppaa kohtuuttomasti voimavaroja asialliselta tieteeltä”.

Ylöstalo väitteli vuonna 2012 ja seuraavana vuonna naistutkimuksen nimi muuttui sukupuolentutkimukseksi. Hänelle oli tärkeää valmistua ja väitellä nimenomaan siitä.

”Moni sukupuolentutkija on väitellyt muulta tieteenalalta. Halusin itse tehdä tutkinnon naistutkimukseen, koska halusin tukea sen vakiintumista Suomeen omana tieteenalanaan.”

Sukupuolentutkimuksen ja poliittisen sosiologian dosentti Hanna Ylöstalo työskentelee sosiologian yliopistonlehtorina Turun yliopistossa ja johtaa Femtie-hanketta. Hän on tutkinut useissa tutkimushankkeissaan tietoon, talouteen, tasa-arvoon ja politiikkaan liittyviä kysymyksiä.

Emma Lamberg toimii hankkeessa tutkijana ja keskittyy etenkin tarkastelemaan hoivan ja talouden jännitteitä. Lamberg työskentelee Turun yliopistossa ja väittelee tohtoriksi sosiologian alalta tammikuussa 2023.

Filosofian tohtori Heini Kinnusen erityisosaamisaluetta hankkeessa ovat feministinen demokratiateoria ja poliittinen talous sekä poliittisen julkisuuden kysymykset. Hän tutkii muun muassa talouskeskustelun saavutettavuutta ja roolia politiikassa.

Inna Perheentupa työskentelee erikoistutkijana Turun yliopistossa. Hän on tutkimuksessaan kiinnostunut tasa-arvoon, demokratiaan ja osallisuuteen liittyvistä kysymyksistä. Aiemmin hän on tutkinut muun muassa feminististä aktivismia ja politiikkaa nyky-Venäjällä.