Syksyn ensimmäiset residenssiläiset ovat saapuneet Saareen

Syys–lokakuussa Saaren kartanossa Mynämäen Mietoisissa työskentelevät valokuvataiteilija Gábor Arion Kudász (Unkari), taiteilija, tutkija, kirjoittaja Aliisa Talja (Suomi), taiteilija, tutkija, kirjoittaja Dr Sumugan Sivanesan (Saksa), kuvataiteilija, kuraattori Sophie Deligiannaki (Kreikka/Suomi) sekä esitystaiteilija ja toimittaja Katriina Kettunen (Suomi). Jatkamme edelleen toiminnassamme hybridiresidenssimuotoa, ja Saaren kartanon kotiresidenssissä työskentelevät taiteilija, elokuvantekijä Oksana Kazmina (Ukraina) ja kirjailija, runoilija, kääntäjä, kustannustoimittaja Mauricio Montiel Figueiras (Meksiko).
Kuva: Otto-Ville Väätäinen

Kuvataiteilija, kuraattori Sophie Deligiannaki kuratoi residenssijaksollaan Helsinki Open Waves (HOW) -alustaa. Helsinki Open Waves (HOW) on monikielinen, yhteisön voimin toimiva taidealusta. Sen tavoitteena on luoda tila kaikille kielille sekä edistää monimuotoisempaa yhteiskuntaa. Saaren kartanon residenssissä Deligiannaki jatkaa HOW:n uuden kuratoidun osion parissa, jossa tarkastellaan kieliä kollektiivisen muistin ja perimätiedon välittäjinä. Lisäksi hän työskentelee oman taiteellisen projektinsa parissa, jossa hän tutkii runouden ja runoilijoiden maailmankaikkeutta runojen, erilaisten tekstien, ääni- ja kuvataideteosten kautta.

Saaren kartanon kotiresidenssissä työskentelevä elokuvatekijä Oksana Kazmina työstää projektiaan The backstage histories, jossa hän on kuvannut viiden vuoden ajan Kiovan vaihtoehtokulttuuriin kuuluvien ihmisten elämää sen eri osa-alueilla Krimin miehityksen jälkeen. Materiaalien kautta syntyy tarina ja vaihtoehtoinen historia, joka luo uudenlaisen yhteisen kokemuksen ajasta ja paikasta.

Esitystaiteilija ja toimittaja Katriina Kettunen keskittyy residenssissä uuden esitystaideteoksensa ja taiteellisen tutkimusprojektinsa suunnitteluun. Teos tarkastelee läpinäkyvyyttä niin vertauskuvallisesti kuin konkreettisesti ja sitä, kuinka jatkuvasta vuorovaikutuksesta ja avoimuudesta on tullut yhteiskunnassamme kyseenalaistamaton ihanne. Residenssijaksonsa aikana Kettunen myös jättäytyy verkon ja normaalin arjen ulottumattomiin, Saaren kartanon mahdollistamaan hiljaisuuteen.

Valokuvaaja Gábor  Arion  Kudász uppoutuu yhteiseen projektiin 12-vuotiaan lapsensa kanssa. Projektissa tuodaan esille isä-lapsi-suhdetta ja sanatonta viestintää valokuvan, piirtämisen, tanssin ja muiden yhteistyössä löytyvien taiteenlajien keinoin. Vuonna 2012 Kudász teki vanhimman poikansa kanssa samanlaisen projektiin, jonka tuloksena syntyi visuaalinen vuoropuhelu unelmien ja toiveiden välille. Projektien taiteellinen prosessi pohjautuu isyyteen liittyvien haasteisiin, jotka toistuvat eri aikoina ja eri persoonallisuuksien kohdatessa.

Kirjailija Mauricio  Montiel Figueiras työskentelee kotiresidenssissä Meksikossa, ja residenssijaksonsa aikana hän tekee uuden romaaninsa taustatutkimusta. Historiallinen romaani “No Woman is an Island” (työnimi) kertoo Rachel Chiesleyn, lady Grangen tarinan. Lady Grange (1679–1745) oli jakobiittimielisen, skotlantilaisen lakimies James Erskinen, lordi Grangen, vaimo. Romaanissa tarkastellaan lady Grangen näkökulmasta jakobitinismiin liittynyttä seitsemän vuoden maanpakoa kaukaisella ja eristäytyneellä Ulko-Hebriditien saariston alueella.

Taiteilija, kirjoittaja Sumugan Sivanesan työskentelee Saaren kartanon residenssissä artikkeleiden kirjoittamisen, videodokumentaatioiden editoinnin, uusien ääniteosten tuottamisen, ja Koneen Säätiön rahoittaman fugitive-radio.net-projektinsa parissa. fugitive radio on hänen taiteellinen tutkimusprojektinsa, jossa kokeillaan radiota metodina. Projekti sisältää työpajoja ja tapahtumia Helsingissä ja verkossa.

Aliisa Talja työskentelee residenssissä hapanjuuren kanssa, leipoen ja pohtien. Jokaisen juuren mikrobisto on ainutlaatuinen, antaen leivälle oman makunsa. Leipurit ovat aina varjelleet hapanjuuriaan, koska ne ovat tehneet leivästä erityisen maukasta. Hapanjuurileivontaan liittyy monia erilaisia huolenpidon ketjuja, rakenteita ja käytäntöjä. Talja tarkastelee residenssijaksollaan hapanjuuren ja leipurin välistä hoivasuhdetta, ja häntä kiinnostaa, mikä on sukupuolen ja hoivan yhteys. Hän työskentelee leipomalla, tehden performansseja ja dokumentoimalla työskentelyään. ”Yhdistämällä juurileivonnan performanssiin tutkin hoivaan ja huolenpitoon liittyvää kehollista ja toiminnallista tietoa”, Talja kertoo.

Lue lisää syys–lokakuun residenssitaiteilijoistamme

Aiheeseen liittyvää