Apurahat ja residenssipaikat Tiede Pelimusiikkiin kiinnittyneet maailmat – Digitaalisten pelien kokeminen ja merkitykset vaalittujen musiikkimuistojen kautta Päähakija Filosofian tohtori Tuuri Kai ja työryhmä Hankkeen jäsenet Kuukausiapurahan saajat: Tuuri Kai, Koskela Oskari, Vahlo Jukka, Tissari Heli Myöntösumma 255200 € Tukimuoto Yleinen rahoitushaku Alat KulttuuritieteetMusiikin taiteellinen tutkimus Myöntövuosi 2019 Jos omistat hankkeen, voit kirjautua sisään ja lisätä hankkeen tietoja. Kirjaudu sisään Jaa: Takaisin apurahalistaukseen Hakemuksen tiivistelmä Musiikintutkimusta ja pelitutkimusta yhdistävässä projektissa lähestytään digitaalisten pelien kokemista pelimusiikkimuistojen kautta. Projektissa selvitetään, millä tavoin pelimusiikki ja pelaaminen kiinnittyvät merkityksellisesti ihmisten elämään, ajatteluun ja mielikuvitukseen. Olemme erityisesti kiinnostuneita pelimusiikkimuistoista, joita ihmiset vaalivat mielessään. Vaalittujen pelimusiikkikokemusten tutkiminen avaa tarkasteltavaksi, miten ihmiselle tärkeäksi muodostunut musiikkimuisto sisällyttää sekä pelikokemuksen elementtejä että pelin ulkopuolelle ulottuvia merkityksiä. Tutkimuksen ytimenä on laaja, tarinakuvauksin ja haastatteluin kerättävä aineisto ihmisille tärkeiksi muodostuneista pelimusiikkikokemuksista. Projektin tavoitteena on aineiston pohjalta muotoilla teoreettinen ja metodologinen viitekehys pelillisen estetiikan ymmärtämiseksi. Musiikki ei ole irrallinen osa pelikokemusta vaan sen kokeminen yhdistyy pelin toiminnallisuuteen, pelin tarjoamaan kuvitteelliseen maailmaan, sekä pelin kanssa muodostuneeseen suhteeseen pelaajan elämässä. Projekti on organisoitu kolmeen työpakettiin, joissa tutkitaan pelimusiikkimuistoja kirjoitettujen tarinoiden (1) sekä mikrofenomenologisten haastatteluiden (2) kautta, päämääränä aineistolähtöinen teorian muodostaminen ja testaaminen (3). Projektin tulokset tarjoavat näkökulman, joka jäsentää pelien ja musiikin merkityksiä toiminnallisesti organisoituneina rakenteina sekä musiikin kuuntelemista aktiivisena toimintana. Loppuraportin tiivistelmä Pelimusiikkiin kiinnittyneet maailmat -hankkeessa (Game Music Everyday Memories, GAMEM) tutkittiin rakkaita muistoja videopelien musiikista sekä sitä, kuinka pelimusiikki kiinnittyy mielekkäästi ihmisten kokemuksellisiin, psykologisiin ja sosiaalisiin prosesseihin. Kolmivuotisen hankkeen tutkimus perustui pääosin Suomesta ja Isosta-Britanniasta kerättyyn aineistoon, joka sisältää yli 500 kirjoitettua tarinaa pelimusiikkimuistoista sekä laajoja kyselytutkimuksia mieluisasta pelimusiikista. Pelimusiikkiin kiinnittymistä tarkasteltiin suhteessa sekä pelaamisen kokemuksiin että sen ulkopuolisiin arjen käytänteisiin yhdistelemällä lähestymistapoja musiikkipsykologian, pelitutkimuksen ja kielitieteen aloilta. Tarina-aineistossa pelimusiikin merkityksellisyys ja kiinnittyminen pelimusiikin kanssa tuli ilmi sekä muistojen sisällön että tarinoiden kielellisten ilmaisujen kautta. Musiikki toimi tutkimukseen osallistuneiden ihmisten elämässä muun muassa esteettisenä ja itseymmärrystä rakentavana, usein omaelämänkertaisen nostalgian sävyttämänä resurssina. Kuitenkin se, että musiikki on tullut ihmisten elämään juuri pelaamisen kokemusten kautta, vaikuttaa erityisellä tavalla rakentuvan kiinteäksi osaksi pelimusiikkiin liittyvää merkityksellisyyttä ja estetiikkaa. Toisin sanoen, musiikki ja pelaaminen kietoutuvat toisiinsa toiminnallisesti merkityksellisillä tavoilla. Projektin kyselytutkimusten tulosten mukaan pelimusiikin mieltymykset yhdistyivät johdonmukaisesti tietynlaisiin pelaamisen kokemuksiin, kuten aggressiiviseen taistelemiseen, rauhalliseen tutkimiseen, energiseen toimintaan tai tarinan kerrontaan. Kaiken kaikkiaan videopelien musiikin merkitysten ulottumista pelaamisen ulkopuolelle on tutkittu vasta vähän. Projektin tutkimusnäkökulma ja käytetyt menetelmät loivat uusia avauksia pelimusiikin tutkimukseen. Takaisin apurahalistaukseen