Live+Digital Audiences: The future of culture’s powerhouses -hanke (LiDiA)

Ilmastonmuutoksen ja terveysriskien aiheuttamat globaalit kriisit osoittavat konkreettisesti, että elävään esitykseen ja yleisöjen läsnäoloon nojaavat kulttuuri- ja luovan alan toimijat tarvitsevat kipeästi uusia, digitaaliseen kokemusympäristöön nojaavia toimintamalleja. Näitä toimintamalleja tarvitaan sekä laajamittaisten poikkeustilojen ja rajoitetun liikkuvuuden aikana että turvaamaan ja parantamaan kulttuurialojen selviytymiskykyä, kestävyyttä ja saavutettavuutta – niiden tulevaisuutta. Tapahtumien ja tilojen, jotka tavoittelevat suuria yleisöjä, on muutettava toimintansa perusteita suuntaan, joka osallistaa ihmiset päästöjä lisäämättä ja terveyttä vaarantamatta. LiDiA-hanke osoittaa rohkeasti, että elävän esityksen tulevaisuus nojaa erityisesti pienten ja keskisuurten esitystilojen – kulttuurin muutostyön voimaloiden – kykyyn tavoittaa ja palvella erilaisia yleisöjä paitsi fyysisen läsnäolon kautta myös globaalisti digitaalisin keinoin ja yhteyksin, esittävän taiteen hybridein muodoin. Näkemyksemme on, että tulevaisuudessa mainitut toimijat tarjoavat taiteellista ja tuotannollista työtä merkittävälle joukolle hybriditaiteilijoita ja muiden alojen (kuten peli- ja virtuaalisuunnittelun) ammattilaisia. Hankkeen ydin on suunnitella ja toteuttaa näkemystä pilotoivia hybriditapahtumia, jotka yhdistävät paikallisia, kansallisia ja kansainvälisiä yleisöjä: ensiksi kansallisesti tunnetun mutta laajan kansainvälisen yleisön omaavan yhtyeen tuotannon ympärille; toiseksi teatteritoimintana, joka luo hybridejä tuotantomuotoja kansainvälisille festivaaleille ja nouseville tekijöille sekä kolmanneksi edellä kuvattuja toimia hyödyntävällä tuotantokonseptilla, joka tavoittelee kansainvälisesti tunnustettua yhtyettä. Konsepti on pohjana tuotannolle, joka demonstroi tulevaisuuden esityskeinoja 'paikallisesti globaalille' esittävälle taiteelle. Työn vaikuttavin tulos on kestävä ja yhä kehkeytyvä malli sille, miten elävä kulttuuri voimaloineen selviytyy ja palvelee yleisöjään.

Vuodesta 2021 vuoteen 2024 LiDiA-hanke on kehittänyt kulttuuri‑ ja tapahtuma-alan tarpeisiin uusia tuotanto- ja taiteellisen työn malleja, jotka hyödyntävät virtuaali- ja laajennetun todellisuuden kokemusympäristöjä osana paikalla koettua kulttuurielämystä. Hankkeen taiteellinen toiminta ja tutkimus ovat rohkeasti seuranneet näkemystä, jonka mukaan suurten yleisöjen tavoittamisen tulevaisuus nousee edellä mainitusta tapahtumatalojen ja ‑tuottajien hybridistä (toisin sanoen XR/VR/AR- ja tekoälyavusteisesta) toiminnasta.

Olemme määritelleet yleisöjen kohtaamisen mahdollisuuksia ja kulttuuritalojen rooleja uudella tavalla. Toiminnan keskiössä ovat edelleen elävä esitys sekä erilaiset tapahtumat ja festivaalit, mutta laajennetun ja virtuaalitodellisuuden sekä tekoälyn myötä nämä tapahtumat ja tilat voivat olla lähes viiveettömässä yhteydessä keskenään tai jopa muuntua erillisiksi mutta samanaikaisiksi virtuaalisiksi ympäristöiksi. Ne voivat laajentaa kulloisenkin teemansa kokemisen luonnetta ja olla uusin tavoin yhteisöllisiä.

Eläviin esityksiin ja eläville esiintyjille on luotu digitaalisia kerroksia, jopa immersiiviseen virtuaalisuuteen asti. Lähtökohtana ei kuitenkaan ole ollut korvata fyysistä todellisuutta, vaan luoda mahdollisuus laajennetun todellisuuden taiteelliselle lisäarvolle sekä sen tarjoamalle vuorovaikutukselle.

Näin syntyvä 'ambiversumi' (molempiversumi) koostuu tapahtumien erilaisista ennakko- ja jälkisisällöistä; tapahtumakokemusten yksilöinnistä; kokemusten ja ilmiöiden osallistavuudesta sekä mielekkään vertaiskokemuksen (eli sosiaalisen motivoitumisen) mahdollistamisesta. Keskeisiksi kehitystyön kohteiksi ovat nousseet hybriditapahtumien jatkuvuuden, pääsyn ja käytettävyyden kysymykset: niiden elinkaari ja välittyminen uusille yleisöille, niiden suhde toiminnallisiin rajoitteisiin sekä niiden tuottamien kokemusten luontevuus suhteessa käsillä olevaan tai tulevaan teknologiaan. Kulttuurin tulevaisuus on todellisuutta yli rajojen.