Apurahat ja residenssipaikat Tiede Kirjallisuus ja lukeminen ilmastokriisin aikakaudella Päähakija FT, dosentti Lahtinen Toni ja työryhmä Hankkeen jäsenet Kuukausiapurahan saajat:Lahtinen Toni, Löytty Olli, Helle Anna, Pihkala Panu, Koistinen Aino-Kaisa Ryhmän muut jäsenet: Värri Veli-Matti Myöntösumma 394000 € Tukimuoto Yleinen rahoitushaku Alat Yhteiskunnallinen ympäristötiede Myöntövuosi 2020 Jos omistat hankkeen, voit kirjautua sisään ja lisätä hankkeen tietoja. Kirjaudu sisään Jaa: Takaisin apurahalistaukseen Tutkimme tässä hankkeessa, mikä on kirjallisuuden ja lukemisen rooli ympäristö- ja ilmastokriisien aikana ja miten kaunokirjallisuus käsittelee globaaleja ympäristöongelmia. Kysymme, miten kaunokirjallisuus vaikuttaa lukijoiden ajatuksiin ja tunteisiin ilmastonmuutoksesta. Lisäksi tutkimme, miten yläkoululaiset ja lukiolaiset lukevat ilmastofiktioita ja miten sitä voidaan käyttää osana ilmastokasvatusta. Yhteistyössä kotimaisten ja kansainvälisten kumppanien kanssa tutkimushankkeessa kehitetään 1) monitieteistä ympäristöhumanistista tutkimusta, joka käsittelee arvoja, etiikkaa ja ihmisen vastuuta ympäristöongelmien ratkomisessa 2) empiiristä ekokritiikkiä, uusinta ympäristöhumanismin haaraa, joka tutkii erilaisten ympäristökertomusten ja -kuvausten vaikutusta lukijoihin. Tutkimusaineisto koostuu hankkeen monitieteisyydestä johtuen toisiaan täydentävistä osa-aineistoista. Siihen kuuluu suosittua ilmastofiktiota sekä hankkeessa kerättäviä vastaanotto-, haastattelu- ja kyselyaineistoja. Mukana on kouluja eri puolilta Suomea. Hankkeessa yhdistetään laadullista ja määrällistä tutkimusta. Analyysi kohdistuu niihin tekstien ominaisuuksiin, joiden voidaan olettaa vaikuttavan lukijoihin esimerkiksi synnyttämällä kriittistä ajattelua tai herättämällä ympäristöhuolta ja -toivoa. Sisältöjen ja keinojen rinnalla tutkimme sitä, millaisia ajatuksia ja tunteita ilmastofiktio herättää lukijoissa. Vuonna 2016 Suomessa otettiin käyttöön perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet, joiden tavoitteisiin sisältyy ensimmäistä kertaa ilmastonmuutoksen hillitseminen ja luonnon monimuotoisuuden vaaliminen. Tavoitteenamme on selvittää, miten kaunokirjallisuutta voidaan käyttää ilmastokasvatuksen välineenä niin, että nuoret lukijat saavat välineitä ilmastonmuutoksen ja sen herättämien ajatusten ja tunteiden kohtaamiseen. Samalla hankkeessa testataan ja kehitetään koululaisten parissa tehdyn lukijatutkimuksen menetelmiä. Hanke tuottaa tietoa, jota voidaan käyttää kouluopetuksessa. Takaisin apurahalistaukseen