Autiomaiden ääni – kokeellinen säveltäminen hiljaisuuden jälkeen

Hakemuksen tiivistelmä

Tutkimus kuuntelee äänen autiomaita: jälkiteollisia, maanalaisia, tuhon jälkeisiä ja vaiennettuja ei-ihmisen ääniä. Kokeellisen säveltämisen tulevaisuutta hahmotellaan pohtimalla uudelleen subjektin ja objektin, inhimillisen ja ei-inhimillisen, elollisen ja elottoman välisiä suhteita. Kuunteleminen toimii tutkimuksen taiteellisena ja tieteellisenä metodina ihmisen kriisiytyneen ympäristösuhteen tarkastelussa. Kuunteluun opastaa Pauline Oliveroksen (1936–2016) kehittämä säveltäjän ääniharjoite syväkuuntelu, jonka metodologisia mahdollisuuksia tutkimuksessa harjoitellaan, laajennetaan ja sovelletaan. Tutkimus kyseenalaistaa kokeellisen säveltämisen jähmettyneen hiljaisuuden paradigman (Cage) ja esittää ajatuksen toiseuksia kuuntelevasta säveltämisestä. Sen teoreettisen viitekehyksen muodostavat posthumanistinen ja poststrukturalistinen feminismi (Cixous, Haraway & Braidotti). Tutkimusta motivoi siirtymävaiheen eetos, johon liittyy voimakas ympäristöhuoli ja pyrkimys ihmisten ja lajien välisten eriarvoisuuksien kitkemiseen, myös tarve ajattelun ja tieteellisten ja taiteellisten käytäntöjen kriittiseen tarkasteluun ja uudistamiseen. Tutkimus kysyy: Miten säveltäminen kuuntelee toiseuksia? Millaista tietoa voimme saada toiseuksia kuuntelemalla? Miten säveltäjäsubjekti toiseuksien kuuntelemisessa määrittyy? Miten toiseuksia kuunteleva säveltäminen voi luoda toisenlaisia tulevaisuuksia?

Hankkeeni Autiomaiden ääni - kokeellinen säveltäminen hiljaisuuden jälkeen toteutui osin suunnitellusti, osin yllättävillä tavoilla. Ensimmäinen vuosi toteutui täsmällisesti kuten suunnitelmassa. Harakan saaressa järjestettiin lintujen kuuntelemisen työpaja ja tein Karoliina Lummaan kanssa kaksi kenttäretkeä Ämmässuon jätteenkäsittelylaitokselle. Niiden pohjalta ilmestyy pian vertaisarvioitu yhteisartikkeli Journal of Sound Studiesissa. Toisena vuonna aloin kirjoittamaan säveltäjän subjektiviteettia tarkastelevaa artikkelia päätyen kirjoittamaan esseeteoksen, jossa lopulta yhdistyivät kaikki tutkimukseni teemat, kuten linnut, "autiomaat" tai rauniot, maanalaisuus ja Hélène Cixous'n filosofia. Teos Fantasma ilmestyi maaliskuussa 2022 Kustantamo S&S:ltä. Toisena vuonna toteutuivat myös hiljaisuutta käsittelevät taiteelliset esitykseni Taideyliopiston tutkimuspaviljongissa, joiden pohjalta kirjoittamani artiikeli hiljaisuudesta ilmestyy myöhemmin Taina Saarikiven toimittamassa Hiljaisuus-antologiassa. Yhteistyöni Tuomo Alhojärven kanssa siirtyi, ja virittelemme sitä uudelleen osana pian alkavia hankkeitamme. Tarkempi selvitys ohessa.