Uutiset

Saaren kartanon residenssi

19.11.2021

Vuoden viimeiset residenssiläiset

Kuva: Jussi Virkkumaa

Saaren kartanon taiteilijaresidenssissä työskentelevät parhaillaan kuvataiteilijat Titta Aaltonen (Suomi), Alexandra Carter (USA), kuvataiteilija, biologi Krystyna Jędrzejewska-Szmek (Puola), taiteilija Joshua Le Gallienne (Iso-Britannia) sekä psykologi, elokuvantekijä Mariangela Pluchino (Venezuela/Suomi). Vuoden viimeinen jakso toteutuu edelleen hydridiresidenssinä, ja taiteilija Gernot Wieland (Itävalta/Saksa) työskentelee kotiresidenssissä. 

Helsinkiläinen kuvataiteilija Titta Aaltonen tarkastelee residenssijaksollaan yhteiskuntaluokan ja koulutuksen suhdetta sekä koulutuksen sukupuolittumista. Taiteellisessa työssään häntä kiinnostavat yhteiskuntaluokat sekä ihmisten ja paikkojen identiteetit. ”Residenssijakson aikana tarkoituksenani on perehtyä luokkakysymystä käsittelevään kirjallisuuteen sekä kerätä aiheesta taustamateriaalia osallistavaa taideteosta varten.”. 

Yhdysvaltalainen kuvataiteilija Alexandra Carter yhdistelee työskentelyssään residenssisissä tekemäänsä taustatutkimusta ja musteella maalaamista. Hän tarkastelee työssään The Fruits of (In)fertility (Hedelmällisyyden/hedelmättömyyden hedelmät) ruumiillista ja maataloudellista hedelmällisyyttä omakohtaisesta näkökulmasta. ”Työni ei ole ainoastaan täynnä ajatuksia maan ja kehon hedelmällisyydestä ja tuottoisuudesta, vaan myös äidin ja synnyttäjän roolista sekä hirviömäisestä naiseudesta, josta kirjailija Barbara Creed on kirjoittanut.”  

Puolalainen kuvataiteilija, tutkija, biologi Krystyna Jędrzejewska-Szmek tutkii Saaren kartanon residenssissä ihmisen ja kasvien välisiä suhteita ja tekee kokeiluja ääni- ja visuaalisten tallenteiden ja leikkaamisen avulla, joiden avulla hän tutkii ihmiskehon ja kasvin kosketuksesta syntyviä mikroääniä. ”Aion yhdistää kaiken tämän uudeksi performatiiviseksi työpajaksi, jonka alustava nimi on ”Kasviamatöörien ammattiorkesteri.””  

Brittiläinen taiteilija Joshua Le Gallienne tutkii aineettomuuden teeman kautta, miten ilmaa (ja kaasuja yleensä) voidaan hyödyntää äänen luomisessa ja havaitsemisessa. ”Taiteellisessa työssäni tarkastelen äänen luomisen ja havaitsemisen ydinprosesseja ja keskityn kuuluvan ja kuulumattoman, näkyvän ja näkymättömän, aineellisen ja aineettoman välisiin suhteisiin. Ilma on ensisijainen ääntä kuljettava väliaine, mutta mitä muita rooleja sillä voi olla havaitsemisessa?” Hänen haluaa taiteellisessa praktiikassaan tuoda esille asiayhteyksiä, joissa akustiseen ääneen liittyviä mielekkäitä kokemuksia voidaan kohdata mahdollisimman suoraan.  

Helsingissä työskentelevä venezualainen psykologi, elokuvantekijä Mariangela Pluchino tarkastelee työssään sukupuolta, identiteettiä ja toiseutta ja hänen lähestymistapansa on intersektionaalisen queer-feministinen. Saaren kartanon residenssinsä Mariangela keskittyy uuden lyhyen fiktioelokuvan käsikirjoittamiseen ja sen tuotantoon liittyviin tehtäviin.  

Saaren kartanon kotiresidenssissä Berlinissä työskentelevä itävaltalaislähtöinen taiteilija Gernot Wieland tekee taustatutkimusta videoprojektiaan varten. Hän yhdistää usein teoksissaan historiallisia tapahtumia näennäisesti henkilökohtaisiin muistoihin niin, että tosiasiat ja sepitteet sekoittuvat. Tuloksena on monimutkaisia tarinoita, jotka alkavat yksityisasioista ja melkein kuin vahingossa kuvailevat yhteiskunnallisia ongelmia. ”Residenssijaksoni aikana tavoitteenani on saada selville, mikä on jokaisesta elokuvastani löytyvä ”toinen”, ja sijoittaa se Saksan ja Itävallan menneisyyden ja siirrettyjen, sosiaalisten, poliittisten ja psykologisten prosessien asiayhteyteen.”  

Lue lisää Saaren kartanon residenssiläisistä