Uutiset Saaren kartanon residenssi 29.01.2018 Tammikuun alumni Mikel R. Nieto Jaa: Aloitamme Saaren kartanon 10-vuotisjuhlavuoden kunniaksi uuden Kuukauden alumni -sarjan, jossa haastattelemme residensissä työskennelleitä taitelijoita ja tutkijoita. Ensimmäisenä alumnihaastattelussa on äänitaiteilija Mikel R. Nieto, joka työskenteli Saaren kartanossa loppuvuodesta 2016. Nieto työskentelee äänen parissa, mutta ääni ei ole hänelle kuitenkaan pelkkä media, vaan väline ymmärtää mitä kuulemme ja kuinka kuuntelemme. Sataa lunta, lumipyry, myräkkä, rae, räntä, loska, tuisku, hyhmä, sohjo, ahtojää, kide, lumikide, jääkide, kohva, paanne, paannejää, railo, tykky, tykkylumi, iljanne, kaljama, hanki, huurre, härmä, kuura, kinos, lumikinos, nietos, nuoska, viti, vitilumi, polanne, avanto, jotos, rannio, latu, nirskua, narskua… Baskimaalainen äänitaiteilija Mikel R. Nieto työskenteli Saaren kartanolla marras-joulukuussa 2016. Residenssiin taiteilijan houkutteli lumen ääni. Kartanolla Nieto työsti teostaan A soft hiss of this world, jossa hän taltioi äänittämällä lumeen liittyviä ilmiöitä. “Suomen kielessä on tunnetusti yli 40 sanaa veden, lumen ja jään eri muodoille. Olen ottanut nämä sanat tutkimukseni lähtökohdaksi. Etsin niitä kentältä tallennusprosessien aikana. Kaikkia niitä ei ole mahdollista tallentaa, koska niitä ei enää ole. Tällä on suora yhteys ilmastonmuutokseen sekä kielen elävyyteen ja muuttuvuuteen”, Nieto kertoo. Teoksen tausta-ajatuksena toimi antroposeenin aikakaudella muuttuva kieli: esimerkiksi lumeen liittyvät ilmaisut katoavat sitä mukaa kun sen erilaiset ilmentymät ja olomuodot ilmastonmuutoksen myötä häviävät. Lumihiutaleiden äänten taltioimiseksi Nieton täytyi luoda äänitysmenetelmänsä itse: “Jotta pystyin tallentamaan tämän pienen ja hauraan äänen sekä lumihiutaleiden äänten mahdolliset erot, kehitin erityisiä tallennusprosesseja ja -materiaaleja, kuten hydrofoneja ja elektroaktiivisia polymeeriantureita.” Nietolle ääni ei kuitenkaan ole pelkkä media, vaan väline ymmärtää mitä kuulemme ja kuinka kuuntelemme. Havaitseminen kietoutuu olemassaoloomme: ”Muiden kuunteleminen vahvistaa oman olemassaolomme. Me itse olemme ääntä, ja maailma on ääntä.” Teoksillaan Nieto laajentaa äänen merkityksiä. “Kuvailen työtäni etenkin paikkakohtaisissa installaatioissa äänitilanteiksi. Niissä ei siis ole kyse pelkästään fysiikasta ja ajasta vaan myös tilasta ja merkityksistä”, Nieto jatkaa. Vuonna 2016 Nieto julkaisi Dark Sound -teoksen, joka sisälsi kokoelman ääntä, esseitä, valokuvia, runoutta, ja raportteja öljyteollisuuden ympäristövaikutuksista. Teoksen myötä Nietoa ovat viime aikoina työllistäneet erilaiset näyttelyt, installaatiot, konsertit ja luennot. Sen lisäksi Nieton näköpiirissä on muun muassa äänisuunnittelua teatteriin, matka Kurdistaniin tutkimaan kuuntelijan vapautta ja yhteistyöprojekti berliiniläistanssijan ja -koreografin kanssa. Eräs työstettävistä tanssiteoksista perustuu Nieton Saaren kartanolla toteuttamaan lumiprojektiin. Lumi saa uuden ilmaisun tanssissa. ”Tanssitaan kuin lumihiutaleet!” Kuuntele Mikel R. Nieton äänityksiä Mynälahdelta: http://sataa-lunta.tumblr.com/post/153916017024/a-soft-hiss-of-this-world (underwater / hydrophones) http://sataa-lunta.tumblr.com/post/154937313884/mikel-r-nieto-a-soft-hiss-of-this-world (hydrophones as contact microphones) http://sataa-lunta.tumblr.com/post/154937337564/mikel-r-nieto-a-soft-hiss-of-this-world-glass (air microphones) http://sataa-lunta.tumblr.com/post/154937288859/mikel-r-nieto-a-soft-hiss-of-this-world-air (air microphones) http://sataa-lunta.tumblr.com/post/154046573659/in-the-woods (air microphones) http://sataa-lunta.tumblr.com/post/154628158069/cracking-the-harbour (underwater / hydrophones)