Tarinat ja julkaisut

08.12.2016

Taiteella luokittelua vastaan

Millaista on elää Suomessa maahanmuuttajataustaisena naisena? Minkälaisia stereotypioita ja olettamuksia tehdään sukupuoleen ja kulttuuriin perustuen?

Taiteilija Sepideh Rahaa tuo esiin niitä näkymättömiä rakenteita, jotka vaikuttavat Lähi-idän naisten elämään Suomessa.

Viisi vuotta sitten Suomeen toista maisterintutkintoaan tekemään muuttanut Rahaa kohtaa iranilaisena naisena paljon stereotyyppisiä asenteita. ”Minulle on sanottu, että et ole yhtään tyypillinen iranilainen nainen. Mutta eihän sellaista olekaan, olemme kaikki erilaisia. ”

Videoteoksessaan A Dream That Came True? sekä valokuvasarjassaan Hybrid identities Sepideh Rahaa tarkastelee Suomessa yli kymmenen vuotta asuneiden Lähi-idästä Suomeen muuttaneiden naisten elämäntarinoita.

Teoksillaan hän haluaa rikkoa nykyiset stereotypiat kulttuurista ja sukupuolesta.

”Olemme kaikki ihmisiä, joilla on tunteet; rakastamme, vihaamme, nauramme. Kansallisuuden ei pitäisi tulla ensimmäisenä, vaan ihmisen.”

Rahaa on taiteessaan pohtinut paljon omaa identiteettiään Iranista Suomeen muuttaneena naisena. Vaikka taide lähtee hänestä itsestä, on Sepidehille erityisen tärkeää, että taide leviää myös muille ja muualle yhteiskuntaan ja synnyttää keskustelua.

”Taide kuuluu kaikille, ei vain tietyille piireille. Haluan synnyttää keskustelua, luoda tilan, jossa voi ajatella ja kokea taidetta. Uskon, että yhdessä pystymme saamaan aikaan muutoksen.”

Sepideh Rahaa sai Koneen Säätiön vuoden 2016 apurahahaussa 35 000 euron apurahan hankkeeseensa A Dream That Came True? Investigating impacts of migration, culture and society in shaping Middle-Eastern women’s identity in Finland after 10 years.

Sepideh Rahaa yhdistää taiteessaan maalauksia, valokuvia, installaatioita ja videoita. Hän on valmistunut Aalto-yliopistosta taiteen maisteriksi vuonna 2016.

www.sepidehrahaa.com

A Dream That Came True? -hankkeen ensimmäinen osa on nähtävissä Helsingissä 11.12.2016 asti näyttelytilassa Myymälä 2 (Uudenmaankatu 23, Helsinki).