Syyskuun alumni Hou Chien Cheng

Taiwanilaislähtöinen, nykyisin Berliinissä asuva Hou Chien Cheng vietti Saaren kartanon residenssissä maalis-huhtikuun 2018.
Kuva: Welmer Keesmaat

Hou Chien Chengin teokset käsittelevät sosiaalisiin suhteisiin liittyviä kysymyksiä; hän kertookin mieltävänsä itsensä usein pikemminkin tarkkailijaksi kuin taiteilijaksi. Hou on aloittanut uransa kuvataiteilijana, mutta vuonna 2012 hän aloitti kirjallisen trilogian Orchestrating the Borrowed, jonka kolmatta osaa viimeistelee parhaillaan. Trilogian ensimmäinen osa, Brown (2014) on tarina ihmisille, jotka ovat kaukana kotoa, lähdössä kauas kotoa tai olleet kaukana kotoa. Toinen osa, Toinen osa, Green (2016) on osittain omaelämänkerrallinen romaani lainatuista identiteeteistä. White taas käsittelee hyväksynnän etsimisen psykologiaa. Hou kertoo kirjoittamisen aloittamisen vaikuttaneen hänen taiteilijaidentiteettiinsä: Hou kertoo kirjoittamisen aloittamisen vaikuttaneen hänen taiteilijaidentiteettiinsä: “Trilogian kirjoittamisen alusta saakka olen halunnut nähdä itseni visuaalisena kirjailijana, joka luo kuvia kirjoittamalla.”

Kuva: Welmer Keesmaat

Hou pystyy paikantamaan selkeästi sen hetken, kun hän päätti ruveta taiteilijaksi: ”16-vuotiaana näin Anne Teresa De Keersmaekerin Rosas danst Rosas -esityksen ensimmäistä kertaa jossain TV:n myöhäisohjelmassa Taiwanissa. Silloin minulla ei ollut hajuakaan siitä, mitä taide on, joten en kiinnittänyt siihen paljon huomiota. Kunnes törmäsin siihen uudestaan 22-vuotiaana, jolloin sen sosiokulttuurinen viesti häkellytti minut täysin. Se veti minua puoleensa ja sai minut uteliaaksi.”

Tanssiteoksen aikaansaama elämys oli niin voimakas, että se käänsi lopulta koko Houn elämän suunnan. ”Se oli alku päätökselleni opiskella Belgiassa, mikä myöhemmin johti minut ajattelijoiden ja taiteilijoiden maailmaan.” Hou Chien Cheng valmistui kuvataiteen maisteriksi KASK-taideyliopistosta Ghentistä vuonna 2009.

Kuva: Niek Hendrix

Työskentelyssään Hou on kiinnostunut sosiaalisista suhteista; hänen teoksensa käsittelevät muun muassa sosiaalisia ponnisteluja, identiteettiä, juurettomuutta ja hylkäämisen sekä pettymisen kokemuksia. Hou tarkastelee ilmiöitä mikrohistoriallisten kokemusten kautta. ”Käytän usein henkilökohtaisia kokemuksiani avuksi kuvatessani elämää ja elämään liittyviä asioita. Henkilökuvani usein heijastavat sosiaalisia, antropologisia kysymyksiä ja levittävät tietynlaista yleismaailmallisuutta, joka koskettaa ihmisiä”, Hou kertoo. “Kaikki projektini keskittyvät ihmisten tutkimiseen ja eritoten siihen, miten heidän huolenaiheensa muuntuvat performatiivisiksi veistoksiksi, teksteiksi tai installaatioiksi. Itseni kuvaaminen on minulle tärkeää ja sen kautta pyrin tutkimaan ja selvittämään perimmäisiä käsityksiä siitä, miten yksilöä ja maailmaa voidaan ymmärtää.”

Kuva: Hou Chien Cheng

Saaren kartanolla Hou työskenteli kirjallisen trilogiansa viimeisen osan parissa sekä kehitti siihen liittyvää, audiovisuaalisista teoksista koostuvaa projektia Bad faith in Paradise, joka visualisoi hyväksynnän etsimisen psykologisia syitä. Cheng ehti myös käydä kertomassa työskentelystään turkulaisessa Titanik-galleriassa. Vierailu Titanikissa oli osa Meet the Artist -tapahtumasarjaa, joka juhlistaa residenssin 10-vuotista toimintaa.

Parhaillaan Cheng keskittyy viimeistelemään Saarella työstettyjä projekteja. Suunnitteilla on myös uutta: ”Olen myös aloittamassa uutta tutkimukseen pohjautuvaa hanketta, johon sain inspiraation ja jonka aloitin Saaressa ollessani, ja se käsittelee hyväksynnän etsimistä.”

Hou Chien Chengin teoksia on nähtävillä seuraavaksi ryhmänäyttelyssä Haarlemissa, Alankomaissa, vuonna 2019.