Tanja Tiekso

FT, tutkija ja taiteilija

Muotokuvavalokuva henkilöstä, joka seisoo kevätauringossa taustanaan lehdettömät puut. Kuva: Jussi Virkkumaa

Kuva: Jussi Virkkumaa

Työstän Saaren kartanon residenssissä kokeellista säveltämistä tarkastelevan taiteellisen tutkimushankkeeni kolmea äänellistä esitystä ja niihin liittyvää tutkimusartikkelia hiljaisuudesta, sekä helmikuussa 2022 julkaistavaa esseeteostani (Kustantamo S&S).

Tällä hetkellä minua kiinnostaa etenkin ekofeministisen taidefilosofisen ajattelun mahdolliset historiat ja etenkin renessanssiajan käsitykset naisen ja eläimen suhteesta. Olen myös kiinnostunut keskiaikaisista bestiaareista ja herbaarioista sekä poststrukturalistien eläinfilosofioista.

Sekä kirjoittaessa että säveltäessä/kuunnellessa tutkin tietämisen rajoja. Kirjoittaessa rajat hahmottuvat suhteessa nähtyihin ja koettuihin asioihin ja olioihin, säveltämisessä/kuuntelemisessa etsintä suuntautuu sisäiseen kokemukseen, säveltäjän intentioon ja siihen, mitä säveltäminen ylipäätään voi tarkoittaa, kun ihmiskeskeisestä ajattelusta luovutaan.

 

Tanja Tiekso on tutkija ja taiteilija, joka on erikoistunut kokeellisen säveltämisen filosofiaan ja tekniikoihin sekä avantgardeteoriaan ja historiaan. Tiekso on väitellyt tohtoriksi kokeellisesta musiikista Helsingin yliopiston musiikkitieteen oppiaineesta (2013). Hänellä on diplomi yhdysvaltalaissäveltäjä Pauline Oliverosin kehittämässä syväkuuntelun (Deep Listening) metodissa Rensselaer Polytechic Instituutista (NY, USA, 2018). Aiemmin Tiekso on toiminut tutkijana Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa ja Columbian yliopistossa (NY, USA). Tällä hetkellä hän toimii tutkijana Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun Esittävien taiteiden tutkimuskeskuksessa Koneen Säätiön rahoittamassa hankkeessa Autiomaiden äänet: kokeellinen säveltäminen hiljaisuuden jälkeen (2019–2022).