Residenssitaiteilijat ja -tutkijat

Esitystaide, performanssi

Satu Palokangas

Esitystaiteilija

Alustavasti olen antanut residenssijaksolle työnimen Organ Songs – Bone Meditations. Tämän kahden kuukauden aikana haluan tutkia ja kehittää kokemukselliseen anatomiaan ja somaattiseen työskentelyyn perustuvia ruumiillisia harjoituksia, jotka virittävät minua kohti yhteiskunnallista ja esityksellistä toimintaa. Erityisesti minua kutsuu luokseen hiljaisten kudosten kuten luuston ja sisäelimien punos, jonka ääni jää kulttuurimme lihasihannoinnin varjoon. Työskentelyäni ohjaa kiinnostus siitä miten ruumiillinen/anatominen havainnointi rytmittää ja ohjaa ulkoista havainnointiani, mahdollistaen toisintoimimista maailmassa. Tämä avaa itselleni toista merkittävää viitekehystä, ekologiaa, joka asettuu työskentelyyni kysymyksenä yhteenliittymisistä, huokoisuudesta sekä muutoksesta. Miten voin ruumiini kudoksissa huomioida keskinäisriippuvuutta maailman kanssa? Miten esitystapahtuma voi toimia avoimena laboratoriona toisintoimimiselle? Millä tavoin radikaali ruumiillisuus, yksi työskentelyäni ylläpitävä teema, voi ilmentyä? Miten määritellä esitysekologisia aspekteja somaattisista lähtökohdista käsin?

Kuten varmasti jokainen residenssitaiteilija, olen äärimmäisen kiitollinen siitä tilaisuudesta, jonka tämä harvinainen, keskeytymätön kahden kuukauden työskentelyjakso keholleni ja ajattelulleni tarjoaa. Ilman tavanomaista painetta arkisesta selviytymisestä, haluan asettua työni, tässä tapauksessa luitteni ja sisäelimieni, äärelle huomioimaan niistä avautuvia suuntia, tasoja ja ajattelua. Vaikka nämä ylläkuvatut kysymykset johdattelevat minua residenssityöskentelyn alkuun – on minulle oleellisempaa kuunnella sitä, mikä mahdollisesti odottaa kuulemistaan jo kaiken tiedetyn, kuvatun ja koetun alla. Lihaksisto on itselleni alue jossa halut, toiveet, ideat ja suunnitelmat elävät. Mutta jos lihasten ääni peitää sisäelinten ja luuston tiedon, ei toiminnallani ole syvyyttä. Organ Songs – Bone Meditations on työnimi ajanjaksolle, jossa pysähtyminen, aistiminen ja sensorisen tiedon vastaanottaminen on ensisijaista tulokselliseen toimintaan (esitykseen, tekstiin) nähden.

Olen esitystaiteilija, jonka työ vaikuttuu somaattisista menetelmistä, kehopsykoterapiasta, ekologiasta ja neurotieteistä.