Sara Caneva

(musiikkitieteen maisteri, MA) säveltäjä, kapellimestari

Koko sävellysajatteluni ydin on äänenlaatu, joka on heikentynyt monissa kuunteluun liittyvissä havaitsemistilanteissa, myös suhteessa ääntä tuottaviin eleisiin ja ympäristöön. ”Eclipse” on oopperaprojekti soololaulajille, kuorolle, yhdelle lyömäsoittajalle ja sähkösoittimille. Oopperan juoni käsittelee vanhaa miestä, joka näkee ensimmäisen kerran täydellisen auringonpimennyksen, ja ilmiö nostaa pintaan tuskallisia tukahdutettuja muistoja. Oopperan keskeisiä musiikillisia komponentteja ovat pohjoismainen meriäänimaisema ja sen orkestrointi sekä Koillis-Italian meriäänimaisema, jota kuvataan E. Sinigaglian romaanissa ”Eclissi”. Kuoro korvaa soittimet ja sen sijaan, että toimisi sanojen puhujana, se toimii äänimaiseman orkestroinnin välineenä. Residenssin aikana haluaisin syventää ”sokeiden konserttien” käsitettä eli esitystilanteita, joissa sekä yleisö että soittajat toimivat täydessä pimeydessä. Visuaalisten ärsykkeiden puuttuminen vaikuttaa akustiseen havainnointiin: aion tutkia tätä aihetta ja tehdä nuottiluonnoksia löytääkseni tehokkaita potentiaalisia ja toimivia sovelluksia dramaattisiin ja musiikillisiin yhteyksiin.

Aion työskennellä Saaren kotiresidenssissä kaksivaiheisesti: Ensimmäisessä vaiheessa tallennan äänitteitä paikallisesta äänimaisemasta, analysoin äänitteet, teen työsuunnitelman ja luon makromusiikkirakenteen; sitten teen otteita lopullisesta teoksesta (elektroniikka tai kuoro). Marras- ja joulukuu ovat synkkiä ja kylmiä kuukausia, joiden toivon kuitenkin lisäävän ajatusmaailmani tuottavuutta ja tunnetta, että työskentelen turvallisessa ympäristössä ilman häiriötekijöitä.

Laadin yleensä sävellyssuunnitelman ensin pitämällä sanallista päiväkirjaa: se virittää henkilökohtaisen kehitykseni niin, että se heijastuu työhöni ja puhdistaa pois kaiken epävarmuuden projektini avainkohtien ympäriltä. Sitten siitä muodostuu musiikkiluonnoksia. Toteutan kaikki nuottiluonnokseni suoraan digitaalisesti. Teen usein huomattavan paljon esitutkimusta musiikin ulkopuolisista risteävistä aiheista ja tallennan mahdollisimman paljon äänitteitä paikallisesta ääniympäristöstä ja ihmisistä. Tällä tavalla saan aikaan teoreettisen ja konkreettisen kokonaiskuvan, jota voin tulkita ja viedä eteenpäin luovin keinoin.

 

Sara Caneva (1991) on opiskellut Rooman ja Milanon konservatorioissa sekä Stuttgartin musiikkiyliopistossa säveltämistä, orkesterinjohtamista ja pianonsoittoa. Vuonna 2020 hän oli ehdokkaana Classical: NEXT -innovaatiopalkinnon voittajaksi ja oli yksi kahdestatoista Pariisin La Maestra -filharmonisessa kilpailussa valituista kapellimestareista. Tammikuussa 2021 hän aloittaa Birminghamin yliopistossa säveltämisen väitöskirjatutkijana ja aikoo tutkia visuaalisten ärsykkeiden vaikutusta akustiseen havainnointiin ja musiikkiesityksen potentiaaliseen kehitykseen täydellisessä pimeydessä. 

Sara on tehnyt sävellystoimeksiantoja Rooman Teatro dell’Operalle, Venetsian Teatro La Fenicelle, Salzburgin Mozarteumille, Festival Puccinianolle, Romaeuropa Festivalille, Bludenzer Tage zeitgemäßer Musikille jne. Lisäksi hän on saanut apurahoja mm. Koneen Säätiöltä (2020), Land Steiermark Kultur Amtilta (2019), Bogliasco Foundation -säätiöltä, Schleswig-Holsteinisches Künstlerhausilta (2018), Ticino Musicalta ja Residencia de Estudiantesilta (2017). 

Hänen musiikkiaan ovat esittäneet monet ryhmät kuten Neue Vocalsolisten Stuttgart, Schallfeld Ensemble, Mdi Ensemble, MCME/MACM, NAMES Ensemble ja sitä on kuultu Italian ja Itävallan kansallisilla radioasemilla. Lisäksi Edizioni Suvini Zerboni on julkaissut hänen musiikkiaan. Vuonna 2016 hän voitti kaksivuotisen nuoren taiteilijan paikan Teatro dell’Operassa Roomassa, missä hän toimi kapellimestarina oman uuden oopperansa ”ON-OFF” maailmanensi-illassa.

Hän opiskeli kapellimestarin taitoja syvemmin International Ensemble Modern -akatemiassa (IEMA) ja Peter Eötvös -säätiössä erikoistuen moderneihin ohjelmistoihin. Hän on hiljattain tehnyt yhteistyötä Orchestra Regionale Toscanan, Schallfeld Ensemblen ja Helga Davisin kanssa uudella multimedia-oopperakiertueella sekä Accademia di Santa Cecilian kanssa Quirinale-palatsissa Rai Radio3:n konserteissa. Vuodesta 2018 lähtien Sara on myös johtanut yleisöä äänikävelyillä useissa paikoissa eri puolilla Eurooppaa kiinnittäen erityistä huomiota ääniekologiaan, biohajoaviin soittimiin, ääni-installaatioihin ulkoilmassa ja maataiteeseen.

WWW.SARACANEVA.COM