Residenssitaiteilijat ja -tutkijat Elokuvataide Oksana Kazmina Taiteilija ja elokuvantekijä The backstage histories. Daily routine, festive rituals and other bodily practices of some unfitted groups of Ukrainians. Incompetent and loose field study (Historia kulissien takana. Ukrainalaisten, yhteiskunnan ulkopuolisten ryhmien rutiinit, juhlarituaalit ja muut ruumiin käytännöt. Epäpätevä ja irtonainen kenttätutkimus), Kiova, Ukraina, 2014–20. Saaren kotiresidenssissä työskentelen projektini “The Backstage Histories” parissa sekä intersektionaalisen feminismin, posthumanismin, arkistojen, muistipolitiikan, hierarkioiden, haavoittuvien ryhmien ja väkivallan teemojen parissa. Residenssikauteni ansiosta voin työskennellä projektini parissa, puhua siitä muiden residenssiläisten kanssa ja vaihtaa ajatuksia mahdollisista tulevaisuudennäkymistä elämän, rakastamisen ja välittämisen näkökulmasta. Samalla kun editoin/työstän hanketta, piirtelen luonnoksia/kirjoitan muistiinpanoja/kävelen paljon. Muuten työskentelen pääasiassa tietokoneella. BIO: Oksana Kazmina, ukrainalainen dokumenttielokuvantekijä, mediataiteilija ja esiintyjä. Oksana on valmistunut Ivan Franko Lvivin kansallisen yliopiston journalismin tiedekunnasta, Karpenko-Karyn kansallisteatterin, elokuvauksen ja television yliopiston TV-ohjauksen tiedekunnasta Kiovassa ja esiintymistaiteiden akatemiasta (Moving Academy for Performing Arts) Amsterdamissa. Oksana on ollut myös vieraileva elokuvataiteen apulaisprofessori Wesleyanin yliopistossa USA:ssa vuonna 2016. Nykyään Oksana opettaa videokerronnan perusteita Kiovan mediataiteen akatemiassa Ukrainassa. Vuodesta 2016 lähtien Oksana on työskennellyt debyyttidokumenttinsa “Underwater” parissa. “Underwater” (vedenalainen) on pitkän aikavälin tutkimus patriarkaalisessa maailmassa selviämiseen tarvittavista arkipäivän käytännöistä. Siinä kuvataan kolmen ukrainalaisen naiseksi itsensä identifioivan taiteilijan – AntiGonnan (Kiova-Vinnitsa-Odessa), Masha Proninan (Donetsk-Mariupol) ja Ksenia Platanoivan (Zaporižžja) – elämän ja työn eri puolia. “Underwater” on saanut inspiraationsa Oksanan yllämainitusta projektista, “The backstage histories. Daily routine, festive rituals and other bodily practices of some unfitted groups of Ukrainians. Incompetent and loose field study (Historia kulissien takana. Ukrainalaisten, yhteiskunnan ulkopuolisten ryhmien rutiinit, juhlarituaalit ja muut ruumiin käytännöt. Epäpätevä ja irtonainen kenttätutkimus), Kiova, Ukraina, 2014–20. Nämä kaksi hanketta kattavat Oksanan tärkeimmät kiinnostuksen kohteet ja praktiikan vuodesta 2014 alkaen. Ne ovat kiinnittyneet toisiinsa ja kasvavat horisontaalisesti samalla, kun niihin osallistuvien välille syntyy erilaista yhteistyötoimintaa. Näin nämä jatkuvasti muuttuvat projektit laajenevat ja vaihtavat muotoa ajan myötä synnyttäen muita projekteja ja praktiikoita, kuten taiteellinen kollektiivi OKCAHAS (yhdessä AntiGonnan kanssa) ja poikkitaiteellinen hanke Body Practices (Kehon käytännöt, yhdessä Anatoli Bielovin kanssa). OKCAHAS käsittelee naisten seksuaalisuuden ja nautinnon eri puolia. Kollektiivin tuottama elokuva Zarosli on osallistunut muun muassa festivaaleille Pornfilmfestival Berlin, Tel Aviv Queer Film Festival ja Antwerpen Queer Festival. Lisäksi Oksana on äskettäin julkaissut ensimmäisen albumin hänen ja Vasyl’ Tkachenkon musiikkihankkeessa Serviz Propav. Se on saatavilla SoundCloudissa.