Max-Philip Aschenbrenner / Lucie Tuma

Taiteilijat

THE WELL – SPRING COLLECTION

Saaren residenssin aikana Lucie Tuma työstää uutta teostaan THE WELL – SPRING COLLECTION (joka saa ensiesityksensä syksyllä 2018 Gessnerallee Zürich -teatterissa). Se on tanssiteos, joka perustuu taitelija Jongil Choin (Seoul) 81 maalauksen sarjaan, joka hämmästytti Tumaa, kun hän ensimmäisen kerran näki teokset. 

Nuo maalaukset tempaavat sinut mukaansa. Äärimmäinen syventyminen ja hämmentävä kaksiulotteinen syvyys leijuu äärettömän määrän ulottuvuuksia peittävän pinnan yläpuolella. Koska ei ole ajallista tarvetta, miten katseesi järjestäytyy maalauksessa, voit saada pilkahduksen siitä kaikesta kerralla – mikä on hyvin lähellä sen kaiken menettämistä kosmologisella tasolla, tietysti. Taikuus ja esteettinen shokeeraus jakavat modernisuuden kaikkien variaatioiden ja muotojen sukujuuria. Sen ei tarvitse todistaa, perustaa tai toteuttaa mitään musertavaa murtumista, leikkaamista tai rikkomista enempää. Se on niin uutta ja tuntematonta, mutta samaan aikaan täysin ikivanhaa. Se on onnekas sattuma kokonaisuudessaan – se on kuin vesiputoukseen tuijottamista määrittelemättömän ajan 

Sen sijaan, että hän loisi tanssi- ja teatteriteoksia maalausten sarjasta tai hänen omasta suhteestaan niihin, maalauksia käsitellään esineinä, jotka saavat aikaan tiettyä tuijotusta ja huomiota. Tuma uppoutuu täysin materiaaleihin ja Choin maalausharjoitteisiin tuottaakseen tämän aikaan liittymättömän uppoutumisen, joka voi vaikuttaa epätyypilliseltä aikaan perustuvassa taiteenmuodossa, kuten tanssissa, mutta joka on aina ollut yksi ydinaiheista Tuman töissä. Työn lopputuloksena on kokonaisvaltainen avaruudellinen kohtaus, joka koostuu viiden tanssijan esittämästä 81 tanssista yhdessä usean esineen (sekä kuivan että nestemäisen tekstiili- ja muoviesineen) kanssa sekä puhutusta tekstistä, musiikkilainauksista ja esitallennetuista materiaaleista koostuvasta tunnusmusiikista. Maalauksia itsessään ei tulla lainkaan näkemään. 

THE WELL – SPRING COLLECTION on osa itsenäistä Max-Philip Aschenbrennerin aloittamaa rakennetta, joka toimii nimen Theory of the middle-aged Artist alla. Se on pitkäaikainen pyrkimys kyseenalaistaa taiteen olemassa olevat työskentelytavat ja institutionaalistuneet muodot sitouttaen pienen taiteellisten toimien tuotantojoukon.