Hanneriina Moisseinen: Hyvät kuuntelijat

Saaren kartanon kutsutaiteilija, sarjakuvataiteilija Hanneriina Moisseisen sarjakuvia on esillä Galleria Katariinassa 27.1.–14.2.2016. Hyvät kuuntelijat -näyttely on jatkosodan kesään 1944 sijoittuva sarjakuvan muotoon toteutettu kertomus lehmistä ja sodasta.
Kuva: Hanneriina Moisseinen

Saaren kartanon kutsutaiteilija, kuva- ja sarjakuvataiteilija Hanneriina Moisseinen (s. 1978 Joensuu) on työstänyt residenssissä neljättä sarjakuvateostaan, josta voi saada esimakua Galleria Katariinassa tammi–helmikuussa. Hyvät kuuntelijat kertoo jatkosodan kesästä Karjalassa vuonna 1944. Se on fiktiivinen, osittain arkistolähteisiin pohjautuva, sarjakuvan muotoon toteutettu kertomus lehmistä ja sodasta. Näyttely tarkastelee tilaan ja ääneen liittyviä kysymyksiä sarjakuvassa, ja samalla se käsittelee myös sotaa eläinten näkökulmasta. Näyttelyn sarjakuvaoriginaalit ovat ennen julkaisemattomia ja ne ovat osa Moisseisen toukokuussa ilmestyvää neljättä sarjakuvateosta. Hyvät kuuntelijat on ensimmäinen hänen kahdesta MA-lopputyönäyttelystään Visual Culture and Contemporary Art -pääaineessa Aalto-yliopiston Taiteiden ja suunnittelun korkeakouluun sekä osa Anne-Mari Kivimäen monitaiteellista Suistamo-perinnelaboratoriota. Näyttelyä ovat tukeneet Koneen Säätiö sekä Karjalan Sivistysseura.

Näyttelyn yhteydessä järjestetään 3.2.2016 klo 18 Anne-Mari Kivimäen ja Eero Grundströmin Suistamo-sarjakuvakonsertti. Konsertti liittyy erityisesti Anne-Mari Kivimäen monitaiteelliseen Suistamo-perinnelaboratorioon, joka on hänen taiteellinen tohtorintutkintonsa Taideyliopiston Sibelius-Akatemiaan. Kivimäki on työskennellyt Koneen Säätiön apurahalla.

Hanneriina Moissinen kuvailee näyttelyään:

Osa sarjakuvien ruuduista on sota-aikaisia arkistovalokuvia, jotka on käsikirjoitettu sisään tarinaan siten, että ne osana kuvakerrontaa vievät tarinaa eteenpäin. Näyttelyyn tulee myös Eero Grundströmin toteuttama äänitaideteos, jossa arkistotallenteiden rahisevat äänet vuorottelevat nykymusiikin ja eläinten äänien kanssa.

Sotasarjakuvalle epätyypillisesti teokseni kuvaa erityisesti lehmien kohtaloita sodan jaloissa. Lehmiä kuvaamalla pohdin sodan fyysisyyttä ja toisaalta sen aiheuttamaa kipua, sotasankaruutta, mutta myös sodan uhreja. Eläimet eivät puhu, mutta ne kokevat saman kuin ihmiset, osin niiden kohtalot ovat jopa raadollisempia kuin ihmisten. Kuvaamalla eläimiä sodassa on mahdollista kuvata sotaan liittyvää epävarmuutta ja surua ehkä jopa paremmin kuin ihmiskohtaloita alleviivaamalla. Ihminen kokee eläimet jollain tavalla viattomampina kuin itsensä, siksi eläimen kokema kipu kirjassa tai vaikkapa elokuvassa tuntuu vielä jossain.

Näyttelyni ajankohtaisuus kiteytyy otsikkoon Hyvät kuuntelijat, joka on Karjalan kannaksella evakuointia seuraamassa olleen Yleisradionreportterin toistama vetoomus suomalaisille hetkellä, jolloin läntiseen Suomeen pakeni alueluovutusten myötä yli 400 000 karjalaista eläimineen ja kantamuksineen. Sarjakuva päättyy kohtaukseen, jossa asemalaiturilla lauletaan viimeiset laulut, luodaan viimeiset silmäykset kotiseutuun ja viimein evakkojunan lähdettyä kohti länttä tyhjästä, rikotusta asemarakennuksesta kuuluu radion ääni:

”Hyvät kuuntelijat! Tässä on vain vähäinen ja mitäänsanomaton välähdys karjalaisten kärsimysten tiestä. Tuo tie on todellakin niin raskas, että kun tuon kaiken on nähnyt, ei sitä koskaan voi unohtaa, eikä sellainen henkilö myöskään voisi olla niin kovasydäminen ja itsekäs, että kieltäisi tältä kovia kokeneelta väeltä apuaan.” (Tauno Lautamatti, Yleisradio, heinäkuussa 1944)

GALLERIA KATARIINA
Kalevankatu 16, Helsinki
27.1.–14.2.2016
Hanneriina Moisseinen
Hyvät kuuntelijat
Sarjakuvia | Serier | Graphic novels