Taiteellinen työskentely ruumiillisen kokemuksellisuuden ja moniaistisuuden parissa

Hakemuksen tiivistelmä

Taiteellinen työskentelyni koostuu monivuotisista projekteista, teossarjoista ja yhteistöistä kosketuksen, vedessä olon, kuuntelemisen, harhailemisen ja tanssimisen äärellä. Olen sitoutunut pitkäaikaisiin jakamisen ja tuen praktiikoihin, joihin teosten synnyttäminen nojaa. Työskentelyni on monialaista ja -roolista ja se versoilee rauhassa uusiin suuntiin. Keskiössä on ruumiillinen kokemuksellisuus ja moniaistisuus. Teemoina työssäni on muun muassa hoitava kosketus, kelluminen, kauneus, painovoima ja kehollinen empatia. Jatkan töitäni teosten alullepanijana, työryhmien koollekutsujana ja esiintyjänä, mutta yhtälailla tuotannollisissa rooleissa. Teen teoksia galleria- ja museotiloihin sekä näyttämöille, mutta myös ulkona taiteen perinteisistä tiloista paikkasidonnaisin menetelmin. Projektijatkumoiden lisäksi työskentelen taiteellisena tausta- ja tukihenkilönä monenlaisissa tehtävissä esimerkiksi mentorina tai keskustelijana. Taiteellinen työni elää ihmisten, paikkojen ja aiheiden yhteentulemisissa. Siksi keskityn dialogisuuteen, kuuntelevuuteen ja lempeyteen. Monivuotiset teossarjat saavat elää ja kehittyä suhteessa aikaan ja eri paikkoihin, joissa niiden parissa työskennellään. Annan projektieni ottaa uusia muotoja ja palaan samojen aiheiden ja ihmisten äärelle. Jatkumoista syntyy taitoja, tietoa, pitkiä yhteistöitä ja syvää rohkeutta. Suuri osa teoksistani operoi konkreettisella lähietäisyydellä yleisöön. Työni on vahvimmillaan, kun yleisö on lähellä ja saan luoda intiimin suhteen esityksen ja kokijan väliin. Keskityn tarkkuuteen ja herkkyyteen, koen että näin luon jotain kestävää. Työsuunnitelmassani on voimakas painotus kosketukseen keskittyvässä työskentelyssä. Tämän aiheen äärellä olen jo vuosia tehnyt teoksia ja kehittänyt osaamistani. Jatkan muun muassa hoitavaa kosketusta käsittelevien ja vedessä tapahtuvien osallistavien teossarjojen parissa.

Työskentelin kosketuksen, levon, antautumisen ja aistisuuden kysymysten äärellä. Keskiössä oli intiimit, yhdelle kerrallaan tehtävät esitykset. Tein teoksia sekä taidetiloihin että paikkasidonnaisesti. Taiteellisen työni rinnalla työskentelin myös kuraattorina erilaisissa projekteissa. Hain Koneen säätiöltä nelivuotista apurahaa, mutta koska sain kaksivuotisen, osa projekteistani toteutui työsuunnitelmani mukaisesti ja osa jäi pois tai siirtyi.

2022 alkoi Titanik-galleriassa Turussa. Re-treat oli hoitavaa kosketusta käsittelevä teos, joka nousi monivuotisesta teossarjasta uutena versiona: Re-treat oli yhteistyö Hanna Ahdin, Anna Maria Häkkisen, Sofia Palillon, Helena Pulkkisen ja Masi Tiitan kanssa. Se esitettiin myöhemmin syksyllä 2022 Outo olossa Helsingissä. Tällöin osallistujiksi suorakutsuttiin hoitoalan henkilökuntaa: mm. sairaanhoitajia, kätilöitä, päivähoidon ja vanhustenhoidon työntekijöitä. 2023 keikkailimme Tallinnan taidehallissa Re-treatin uudella versiolla ryhmänäyttelyssä Hold me tender.

Monivuotinen kellumispraktiikkani, työnimeltään Buoyant, jatkui Seilin saarella Taru Elfingin ja Lotta Petronella kutsumana Contemporary Art Archipelago -projektissa. Teimme Ami Karvosen kanssa osallistavan esityksen elokuun lämpivässä merivedessä, ja myöhemmin New Performance Turun ohjelmistossa 2022. Kirjoitimme Karvosen kanssa kellutuksesta tekstin, joka julkaistiin myöhemmin osana Elina Suoyrjön ja Anastasia Alevtinin editoimaa kirjaa Aquatic Encounters.

Taiteellisen työni ohella työskentelin rendezvous'n yhdistysasioiden äärellä kuusihenkisen yhteisömme kanssa. rendezvous sai rahoituksen uuden toimitilan perustamiseen, jonka parissa tein aktiivisesti töitä koko apurahakauteni ajan.

2022-23 läpi kulki tiiviisti Doom & Bloom -teos, jonka ensi-ilta oli Teatteri Takomolla toukokuussa -23. Työryhmää luotsasivat kanssani Hanna Ahti ja AM Häkkinen, ja mukana olivat Niina Hosiasluoma, popduo AnTul ja valosuunnittelija Jenni Pystynen.