Taiteellinen työskentely akustisen ja elektronisen äänen sekä yhteisöllisyyden parissa

Taiteellinen työskentelyni tutkii akustisen ja elektronisen äänen vuorovaikutusta sekä yhteisöllisyyden merkitystä taiteen tekemisessä erilaisin projektein. Työsuunnitelmaan sisältyy yhteistyötä uuden musiikin säveltäjien kanssa, elektroakustista ryhmäimprovisaatiota konserttien, äänitteiden ja jamien muodossa sekä audiovisuaalinen teossarja, joka prosessoi yhteisön puutteen vaikutusta taiteen tekemiseen Covid-pandemian aikana.

Apurahakaudella tein työsuunnitelman mukaista yhteistyötä uuden musiikin säveltäjien Lauri Supponen, Niilo Tarnanen ja Tytti Arola kanssa. Yhteistyön tuloksena syntyi Lauri Supposen kanssa omaan käyttöön koottu äänitekatalogi bassoklarinetin suukappaleettomista soittotavoista sekä näihin soittotapoihin sopivista efektoinneista, päivitetty sooloversio Niilo Tarnasen vuonna 2019 säveltämästä Siipi 5 -teoksesta, sekä Tytti Arolan uusi teos Trunk talk bassoklarinetille, live-elektroniikalle ja videolle.

Työskentelin improvisaatiosovellukseni SoLow:n parissa soveltaen sen käyttöä ryhmäimprovisaatioon yhtyeideni Tampering Ensemblen, Erannon ja Maija Anttila & Jonathan Nagel -duon kanssa sekä Sirkka Kososen kanssa houstaamissamme vapaan improvisaation jameissa Savonlinnassa. Julkaisin apurahakaudella sovelluksen päivitetyn version SoLow 2.0 sekä koneavusteista improvisaatiota käsittelevän tekstin Koneen Säätiön Kaivolla -blogissa.

Toteutin viisiosaisen audiovisuaalisen teossarjan 16m2, joka purkaa korona-ajan traumaa. Teoksen lähtökohtana toimivat omat päiväkirjamerkintäni ensimmäisen koronasulun ajalta keväällä 2020, jolloin vietin kaksi ja puoli kuukautta kuudentoista neliön yksiössäni Amsterdamin itäisessä lähiössä. Teoksen näkökulmia ovat mm. kehoon pitkäaikaiseksi fyysiseksi olotilaksi jäänyt ahtauden tunne, erilaiset eskapismin muodot, sekä näköalattomuuden ja yhteisön puutteen vaikutus toimintakykyyn. Toteutin teoksen samplaamalla omia harjoitusäänitteitäni pandemian ajalta käyttäen Ableton Live -ohjelmaa, ja ohjelmoin teoksen audioreaktiiviset grafiikat Max/MSP/Jitterillä. Teos oli esillä Anna Hakulan kuratoimassa Välisyyksiä -äänitaidenäyttelyssä Tampereen Hirvitalolla elokuussa 2023 ja se on tarkoitus julkaista digitaalisen EP:n muodossa vuonna 2024.

Työsuunnitelman ulkopuolisena yhteisöprojektina järjestin Max/MSP-ohjelmoinnin harrastajille Suomessa kolme harrastajatapaamista, joiden sisältönä oli lyhyitä esitelmiä, vapaamuotoista pätsäystä ja verkostoitumista.