Sosiaalisen identiteetin näkökulma islamin varhaishistoriaan

Hakemuksen tiivistelmä

Apurahakautena työstän monografiaa, joka lähestyy islamin varhaishistoriaa (600–700-luvut jaa.) sosiaalisen identiteetin näkökulmasta. Vaikka tutkimukseni on historiallinen, sillä voi katsoa olevan merkitystä myös nykypäivän uskontodialogille. Sosiaalisen identiteetin näkökulma on sosiaalipsykologian alalla kehitetty viitekehys. Se analysoi ryhmien välistä kanssakäymistä – erityisesti stereotypisaatiota ja konfliktitilanteita – sekä sitä, miten ihmiset identifioituvat ryhmiin. Sosiaalisen identiteetin näkökulman alulle panijoina voidaan pitää Henri Tajfelia ja hänen oppilastaan John Turneria. Sosiaalisen identiteetin näkökulma tarjoaa ikkunan varhaiseen islamiin. Koraani käyttää sisäryhmästä endonyymia ”uskovaiset” ja lukee osan juutalaisista, kristityistä ja muista monoteisteistä tähän ryhmään. Koraanin viestiä pystyy analysoimaan uudelleenkategorisaation kautta: uskovaiset on uusi hurskaita monoteistejä yhdistävä yläkategoria. Myöhempien arabiankielisten inskriptioiden avulla pystytään seuraamaan, miten uskovat alkavat pikku hiljaa kutsua itseään muslimeiksi ja uskontoaan islamiksi. Samalla voidaan havaita islamilaisten riittien – mm. pyhiinvaellus Mekkaan – merkityksen korostaminen epigrafisessa datassa. Varhaisen kristinuskon tutkimus on havainnut samanlaisia, hitaahkoja, identiteetinmuodostusprosesseja, joten se toimii tärkeänä vertailupintana islamin varhaishistorian tutkimukselle.

Varsinainen henkilökohtainen apurahani jäi hyvän työtilanteeni takia käyttämättä, mutta apurahasta lohkaistiin osuus tiedetoimittajalle, joka auttaa saattamaan painokuntoon tieteellisen monografiani Muhammad and his followers in context: The religious map of late antique Arabia. Monografia käsittelee varhaisen islamilaisen yhteisön identiteetin muodostusta ja varhaisten muslimien suhdetta Arabian niemimaan muihin uskonnollisiin ryhmiin. Teos käsittelee noin vuosia 400-700 jaa.