Orkesterin uudelleensyntymä – Ensemble Nylandian renessanssitoiminta vuosina 2021–22

Hakemuksen tiivistelmä

Vanha musiikki on valtavirtaistunut, nyt on sen aika syntyä uudelleen. Barokkiliikkeellä on mahdollisuus syventää osaamistaan sukeltaen 1400–1500-luvuille, jolloin monet tuntemistamme musiikin pelisäännöistä syntyivät. Improvisaatio, kontrapunkti, viritysjärjestelmät, musiikin käyttötarkoitukset ja vakavuusasteet ovat yhä tunnistettavissa, mutta silti vieraita. Voimmeko olla varmoja, että ymmärrämme, mikä oli normaalia tai tavatonta, kaunista tai rumaa, vakaata tai vankkuvaa? Vakiinnuttamalla renessanssitoimintamme etsimme tietä yhä syvemmän musiikkikokemuksen äärelle. Siinä ovat läsnä sekä helposti havaittava että salainen, ilmeinen ja implisiittinen. Lähestymme aihetta kokonaisvaltaisesti tutkien. Ensemble Nylandian renessanssimusiikkitoiminta 2021-22 Aurore-festivaali 2021 - avajaiskonsertti Renessanssin oppineet naiset, uusinta omana tuotantona vuonna 2022 - kaksi muuta konserttikokonaisuutta festivaalilla - Concerto delle donne – musiikkia Firenzen cameratasta sekä nykyrunoutta Consort-yhtyetoiminta - nokkahuilu- ja viola da gamba -yhtyeiden Q Consort ja Eloisa Consort konsertit 2021–22 - Suuri renessanssiorkesteri -hanke renessanssin monikuoro-ohjelmistoa, hankeen laajennus yhteistyöksi Royal Wind Music -nokkahuiluyhtyeen kanssa vuonna 2022 - Yhden miehen consort: yhtyemusiikkia soolo-nokkahuilulle elektroniikan avustuksella Korkea ja matala tyyli - cembalisti Matias Häkkisen 2. ja 3. jatkotutkintokonsertti Sibelius-Akatemiassa 2021–22 - Sovituskoppi: instrumentaation rajojen koettelu yhteistuumin yleisön kanssa - Tanssimusiikkia: renessanssiohjelmiston tanssi- ja kansanmusiikkijuuret - Kauneimmat renessanssijoululaulut: Café Barockin yhteislaulukonseptin kiertueet 2021–22 Yhtyeen piirissä toimii lisäksi koulutustoimintaa musiikkiopistonuorille, amatööreille ja ammattilaisille.

Ensemble Nylandia suunnittelee renessanssitoimintaa vuosien aikajänteellä. Keskittyminen aikakauteen on tarkoitettu pitkäjänteiseksi murrokseksi kotimaan vanhan musiikin kentällä. Ensemble Nylandian omien renenssanssiconsortien toiminta on vakiintunutta ja eri kokoonpanot ovat hyötyneet Koneen Säätiön mahdollistaman renessanssiin keskittyvän kokonaishankkeen taloudellisista lisäresursseista.

Ensemble Nylandia on vakiinnuttanut asemansa renessanssiin erikoistuvien muusikoiden työpaikkana. Sen suojissa toimii renessanssinokkahuiluyhtye Q Consort, viola da gamba -yhtye Eloisa Consort sekä hankkeen aikana perustettu renessanssitraversoconsort, jotka yhdessä näppäily- ja kosketinsoitinryhmien kanssa muodostavat harvoin kuullun renessanssiorkesterin. Suurta renessanssiorkesteria kuultiin syksyllä 2021 nokkahuilisti Petri Arvon johtamassa Musica poetica -konsertissa Johanneksenkirkossa lauluyhtyeen kanssa ja syksyllä 2022 cembalisti Matias Häkkisen johtamassa Vireen vapaus — kahleissa tai ilman -konsertissa Paavalinkirkossa, jossa renessanssiorkesteri esitti 1500-luvun teosten lisäksi myös Matias Häkkisen sille säveltämän uuden teoksen kantaesityksen.

Ensemble Nylandian taiteellinen johtaja cembalisti Matias Häkkinen tutki Taideyliopiston Sibelius-Akatemian DocMus-tohtorikoulun 2. ja 3. jatkotutkintokonserteissa syyskuussa 2022 erilaisia viritysfilosofioita renessanssisoittimien erilaisilla kokoonpanoilla. Paavalin kirkon keskisävelvireiset urut olivat suuressa osassa molemmissa konserteissa. Toisessa jatkotutkintokonsertissa koettiin uniikki sointielämys: labiilin (epävakaan) ja stabiilin (vakaan) terssiharmonian erottelun synty myöhäiskeskiajalla ja sitä seurannut kaksintaistelu. Kolmannessa jatkotutkintokonsertissa urut, cembalot ja muut kiinteäviritteiset soittimet kuten harppu kahlitsivat vapaaviritteiset melodiasoittimet (mm. renessanssitraversot ja dulcian).

Ensemble Nylandia jatkaa tiivistä yhteistyötä alan organisaatioiden kuten Aurore - Helsingin renessanssimusiikkijuhlat -festivaalin kanssa myös tulevina vuosina. Ensemble Nylandian muusikko ja tuottaja Sini Vahervuo kuuluu Aurore-festivaalin taiteelliseen johtoryhmään. Hän toteuttaa itsenäisenä hankkeenaan monivuotista taiteellista projektia renessanssin säveltäjänaisista, joista festivaalilla kuultiin konsertit tammikuussa 2021 ja toukokuussa 2022 Ensemble Nylandian renessanssikokoonpanoilla.