Nudging towards active commute and school transport: Using behavioral insights for climate change mitigation

Hakemuksen tiivistelmä

Ilmastonmuutos on aikamme monimutkaisimpia haasteita. Yksittäiset toimenpiteet tai teknologiset ratkaisut eivät riitä ongelmien ratkaisuiksi, vaan ilmastonmuutoksen merkittävään hidastamiseen vaaditaan myös suurten joukkojen käyttäytymisen ja normien muutosta. Väitöskirjatutkimuksessani kehitetään monitieteisellä lähestymistavalla perinteisten yhteiskunnallisten ohjauskeinojen oheen uusia ilmastomuutosta hillitseviä toimenpiteitä. Muutokset käyttäytymistä ohjaaviin tilannetekijöihin, eli nk. valinta-arkkitehtuuriin, mahdollistavat ilmastoystävällisen toiminnan lisääntymistä ilman pakkoja, sanktioita tai taloudellisia kannustimia. Tätä kutsutaan nudge-lähestymistavaksi (suom. nytky, tuuppaus). Nytky voi olla kustannustehokas, nopea ja skaalautuva väline käyttäytymisen muutokseen. Väitöskirja on osa Strategisen tutkimuksen neuvoston rahoittamaa CLIMATE-NUDGE -hanketta, jossa tutkitaan, ovatko nytkyt varteenotettava yhteiskunnallinen keino ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Väitöskirjassani keskityn liikenteen päästöjen vähentämiseen tähtäävien käyttäytymistieteellisten keinojen, nytkyjen, kehittämiseen ja niiden vaikuttavuuden arviointiin. Tavoitteena on löytää skaalattavissa olevia keinoja ohjata ihmisiä yksityisautoilusta kohti aktiivisia kulkutapamuotoja (pyöräily/kävely). Kulkutapamuutosta tutkitaan koulumatkoissa, sillä nuorena opitut toimintamallit luovat pohjaa tulevaisuuden käyttäytymisvalinnoille ja sosiaalisille normeille. Aktiivisten kulkutapamuotojen lisääntymisellä voi olla ympäristöhyötyjen lisäksi myös positiivisia kansanterveydellisiä vaikutuksia. Väitöskirjan tutkimusten tulokset ovat siirrettävissä kansainväliseen vuoropuheluun ja toimintaan ympäristön hyväksi.

Väitöskirjani keskiössä on kehittää ja arvioida käyttäytymistieteellisiä keinoja, eli "nytkyjä/tuuppauksia", liikenteen päästöjen vähentämiseksi. Tavoitteena on löytää skaalattavissa olevia keinoja, jotka ohjaavat ihmisiä yksityisautoilusta aktiivisiin kulkutapoihin, kuten pyöräilyyn ja kävelyyn. Kulkutapamuutosta on tutkittu erityisesti koulumatkoissa, sillä nuorena omaksutut toimintamallit vaikuttavat tulevaisuuden käyttäytymisvalintoihin ja sosiaalisiin normeihin.
Tutkimus on edennyt hyvin, vaikka monia ratkaisuja on jouduttu muuttamaan prosessin aikana. Koneen Säätiön rahoituksen aikana keskityttiin kyselytutkimukseen, jossa kartoitettiin vanhempiin liittyviä aktiivisten kulkumuotojen esteitä ja motivaattoreita lasten koulumatkoilla, ja lisäksi aktiivisten työmatkojen esteitä ja motivaattoreita Suomessa. Tutkimustulokset tuovat perspektiiviä toiminnan takana oleviin vaikuttimiin ja antavat arvokasta lisätietoa aktiivisia kulkutapoja tukeviin kampanjoihin, sekä lasten liikennekasvatuksessa että aikuisiin suunnatuissa aktivointikampanjoissa. Lisäksi tutkimusprojektissa toteutettiin interventiokoe, jossa pyrittiin lisäämään lasten aktiivisia koulumatkoja pienten ”nytkyjen” avulla. Ensimmäisen interventiokokeen aineistonkeräys Turun ja Kuopion alueella ei onnistunut toivotulla tavalla, mutta projektia hyödynnettiin pilottikokeena. Rahoituskauden loppupuolella toinen interventiokoe järjestettiin Tampereella, ja aineistonkeräys toteutettiin tällä kertaa liikennelaskimien avulla, perinteisemmän ihmisten tekemän liikennelaskennan ja kyselyiden sijaan. Tutkimukset ovat edistäneet ymmärrystä aktiivisten kulkutapojen edistämiseen tähtäävistä toimista, tarjoten arvokasta tietoa näiden tukemiseen.