Mun siivet ei mahdu kahvihuoneeseen -nykysirkus-/teatteriproduktion toteuttaminen

Hakemuksen tiivistelmä

Sivuhenkilöt on kymmenestä teatteri-, sirkus- ja tanssialan osaajasta koostuva työryhmä, joka toteuttaa toisen produktionsa, teatteria ja nykysirkusta yhdistävän Mun siivet ei mahdu kahvihuoneeseen -esityksen. Esitys harjoitellaan kolmessa osassa vuosien 2018 ja 2019 aikana, ja se saa ensi-iltana Helsingin Juhlaviikoilla 16.8.– 2.9.2019. Sivuhenkilöt-työryhmän taiteilijat ovat liittyneet yhteen tehdäkseen merkityksellistä, monialaista ja uudenlaista esittävää taidetta. Esityksissämme nykysirkus ja teatteri limittyvät tavalla, jossa ei menetetä teatterin kykyä käsitellä syviä sisältöjä ja nykysirkuksen kykyä ällistyttää. Meitä vetää puoleensa surrealismia ja arkista yhdistävä, villin visuaalinen näyttämö. Toteutamme monitaiteisuutta syvällä tasolla niin, että suhtaudumme tasa-arvoisesti jokaiseen esityksen osa-alueeseen. Mun siivet ei mahdu kahvihuoneeseen käsittelee tunteiden ja viettien esiinpurskahtamista kulttuurissa, jossa niiden piilottaminen on normi. Se tutkii ihmistä, joka ei millään tahdo taipua ennalta-arvattavan, ihan ookoon ja turvallisen kokemuksen raameihin. Esitys levittäytyy esitystilaan pystysuorassa suunnassa ja käyttää elementteinään ilma-akrobatiaa, fyysistä teatteria, siipiä, painoa, häpeää ja naurua. The Office kohtaa Hitchcockin Linnut ja Jodorowskyn Elämän tanssin.


Sivuhenkilöt-työryhmä toteutti toisen esityksensä, teatteria ja sirkusta yhdistävän Mun siivet ei mahdu kahvihuoneeseen -produktion Cirko - Uuden sirkuksen keskuksen Maneesi-esitystilaan alkusyksystä 2019. Ensi-ilta oli 28.8.2019 ja esityksiä oli yhteensä 15 aikavälillä 28.8.-22.9.2019. Produktio toteutettiin Sivuhenkilöt-työryhmän, Cirkon ja Helsingin Juhlaviikkojen yhteistuotantona niin, että esityksistä 3 oli Helsingin Juhlaviikkojen ohjelmistossa ja 12 Cirkon kausiohjelmistossa. Produktiota tukivat yhteistuottajatahojen lisäksi Taiteen edistämiskeskus, Koneen säätiö ja Samuel Huberin Taidesäätiö.

Produktiota harjoiteltiin seitsemässä eri harjoitustilassa ja kolmessa eri harjoitusjaksossa syksyllä 2018, keväällä 2019 ja syksyllä 2019 yhteensä 14 viikkoa, mikä mahdollisti sekä henkilöhahmojen että fyysisten tapahtumien hitaan kehittelyn. Sirkustaiteilijan, tanssijan tai näyttelijän ei ole mahdollista uudistaa ilmaisuaan, kehitellä uusia taitoja tai ottaa haltuun itselleen täysin uusia ilmaisukeinoja ja välineitä kovin lyhyessä ajassa.

Produktion suurimpana haasteena oli vaihtuvien harjoitustilojen ja esityksen sirkusteknisten vaatimusten sekä suhteellisen suuren lavastusrakennelman vaikea yhteensovittaminen. Haasteita aiheutti myös monipolvinen tuotantorakenne. Esitys kuitenkin valmistui haasteista huolimatta ensi-iltaan mennessä.

Hankkeen idea ja taiteelliset tavoitteet toteutuivat hyvin. Produktion kaksi päälinjaa, sekä muodollinen taiteenlajien eli sirkuksen ja teatterin yhdistäminen että vahvojen sisältöjen välittäminen onnistuivat.

Työryhmä jatkoi tutkimustaan siitä, miten sirkustaiteilijoiden, tanssijan ja näyttelijän fyysinen ja muu lajiosaaminen taipuu tarinankerrontaan, henkilöiden kuvaamiseen, tilanteiden kärjistämiseen ja halutun sisällön välittämiseen moniulotteisella tavalla. Näyttelijä ja tanssija opettelivat sirkustekniikoita, erityisesti ilma-akrobatiaa, jota kaikki viisi esityksessä tekivät. Kaikki esiintyjät myös puhuivat esityksessä.

Esityksen aiheeksi tarkentui ihmisen sisäisten tuntemusten ja ulkoisen olemuksen ristiriita. Jatkuvana haasteena oli ymmärtää, miten valita haluttu merkitysten välittämisen keino: milloin esiintyjien piti puhua, milloin ilmaista sanattomasti ja fyysisesti, ja milloin oli paras jokin näiden ilmaisulajien monista eri yhdistelmistä.

Esitys tasapainotteli onnistuneesti tunnistettavan ja samastuttavan ihmisyyden ja kärjistettyjen ja absurdien ilmaisutapojen välillä, ja se sai hienon vastaanoton sekä yleisöltä että lehdistöltä. Monessa artikkelissa viitattiin siihen, ettei vastaavaa Suomessa ole nähty.

"Mun siivet ei mahdu kahvihuoneeseen osoittaa, että Lehmuskallion ohjauksessa Sivuhenkilöt on löytänyt oman, muista poikkeavan tyylinsä ja että se toimii niin tragediassa kuin komediassakin."
Evianna Lehtipuu, Teatteri&Tanssi+Sirkus -lehti 6-7/2019

Trailer:
https://vimeo.com/361273667

www.sivuhenkilot.com