Kuvataiteen maisteri Broms Anna

22500 €

Miten luonto tehdään?

Taiteellinen työ / siihen pohjautuva työ | Yksivuotinen

Teoreettinen fyysikko Carlo Rovelli sanoo, että maailma ei ole kappaleiden kokoelma vaan vuorovaikutuksen kokoelma. Tallennan muutoksia ja palautumisia ja liikettä. Aiheeni käsittelevät nostetta, painovoimaa ja aikaa ja ne ovat yleisinhimillisesti jaettavia. Maalaan veden ja ilman avulla yli 4-metrisiä maalauksia ohuelle batistipuuvilllalle, joka reagoi lämpöön, liikkeeseen ja kosteuteen. Teokseni Spaces between the spinal bones on nyt esillä Saari2020-tapahtumassa. Yhdistelemällä herkkiä, joustavia ja luontoa vahingoittamattomia materiaaleja, kuten sellakkaa, luonnonpigmenttejä ja mehiläisvahaa, olen saanut aikaiseksi toimivan tavan maalata kestäviä teoksia ulkotiloihin, jotka joustavat kuin iho. Teokseni muuttuvat. Teoksissani en käytä muoveja enkä muutakaan maatumatonta tai ympäristöä vahingoittavaa materiaalia. Tutkin materiaalit ensin äärioloissa: myrskytuulessa, sateessa, pakkasessa, auringossa ja vedessä. Teos voi mukailla shinto-kulttuurin toimintaa, jossa puinen temppeli rakennetaan parinkymmenen vuoden välein uusiksi ja kuolemattomuus saavutetaan luonnon ehtoihin sopeutumalla. Teoksesta voi antaa osia ympäristön käyttöön ja siihen saa koskea. Taiteessa on vallalla järjestelmä, joka ei edistä kokeilevuutta, vahingoittaa taidetta ja johtaa markkinavetoisen taiteen ylivaltaan. Mikä on taiteilija perintö maailmalle? Haluan nähdä, että taiteilija voi ottaa vastuun jättämästään jäljestä. On olemassa painovoimastaan tietoisia paikkoja. Selkärangan nikamien väleissä tilaa. Tuuli läpäisee makuupussini idästä. Vaaleanpunaisena. Ruutupaperin marginaali piirtyy kehooni. Meren noste