Eloa ry:n vuoden 2019 toimintaan

Eloa ry on vuodesta 2015 pääkaupunkiseudulla toiminut kulttuurikollektiivi, joka luo kamarimusiikin ympärille lajityypin konventioita rikkovia, teemallisia tapahtumia. Eloan muodostaa rohkea joukko musiikin, tanssin ja teatterin nuoria ammattilaisia. Vuonna 2019 Eloa toteuttaa kaksi monitaiteista kokoillan esitystä sekä neljä kodikasta klubi-iltaa tavoittaen yli 1000 uteliasta kävijää. Eloa käynnistää myös uuden Youtube-kanavan, jolla nähdään tapahtumataltiointeja, haastatteluja ja kamarimusiikin ympärille luotuja, tarinallisia musiikkivideoita. Lisäksi aloitetaan käsikirjoituksen ja dramaturgian työstäminen 2020 Tapiola Sinfoniettan kanssa toteutettavaa kokeellista oopperailtaa varten. Vuonna 2019 Eloan ohjelman ytimessä on tarina ja sen voima muuttaa ihmisen sisäistä maailmaa. Kuka on kertonut todellisuuden sellaiseksi kuin sen näemme? Miten maailman voisi kuvitella toisin? Tapahtumissa elävä musiikki koetaan tiiviissä yhteistyössä muiden taiteiden kanssa. Ohjelmisto on omaperäistä, tyylirajat ylittävää ja unohtavaa. Mukana ilmaisua laajentamassa on tanssia, teatteria, burleskia, kirjallisuutta ja visuaalisia taiteita. Ainekset sitoo yhteen kunkin tapahtuman kehystarina, kuten feministinen kabareeutopia, imaginäärinen oopperatalo tai sysipaska runous. Vuoden 2019 yhteistyökumppaneita ovat Vialliset-tuotantokollektiivi, Myös-kollektiivi, Garage-kulttuurikollektiivi, Studio Shangri-La -burleskikoulu, Karhulevyt ja Tapiola Sinfonietta.

Vuosina 2019-22 kulttuurikomppania Eloa on toteuttanut Koneen säätiön rahoituksen avulla 14 produktiota, joista yhdeksän on ollut kamarimusiikkia, improvisaatiota ja monitaidetta yhdistäviä esityksiä ja viisi live-äänitettyjä musiikkilyhytelokuvia. Apurahakaudelle osunut korona muovasi, mutta ei estänyt yhteisön toimintaa.

Monimuotoisia produktioita on yhdistänyt elävä musiikki, leikkisyys, seikkailullisuus, taiteidenvälisyys ja intiimiys. Tarkoituksena on ollut luoda kokonaisvaltaisia maailmoja, joihin yleisö saa astua sisään: feministinen kabareeutopia, öinen häpeäbaari, runoilija Södergranin rappeutunut salonki, äidin ja tyttären sanaton valtataistelu.

Monesti yleisö on ollut paitsi kokijana, myös teoksen tekijänä: Sysipaskan runouden illassa kuultiin lauluja yleisön omiin tarkoituksellisen kehnoihin teksteihin, Hyvästi kesä, hyvästi rakkaus -klubi taas pohjautui anonyymeinä kerättyihin erokirjeisiin ja niistä luotuihin esityksiin.

Koronan takia kolmivuotisen kauden liveyleisö jäi noin 1500 henkeen, mitä kuitenkin paikkaa videomuotoisten teosten noin 11000 katselua. Osa lyhytelokuvista on parhaillaan levityksessä ja jatkaa siten elämäänsä tulevina vuosina.