Elektronisen musiikin säveltäminen ja tuottaminen pohjautuen colundi-taajuuksiin

Luon omia viritysjärjestelmiä pohjautuen colundi-taajuuksiin ja teen niitä käyttäen uutta musiikkia. Colundi on nimi sarjalle taajuuksia, jotka perustuvat äänen hyvää tekeviin vaikutuksiin ihmiskeholle ja -mielelle. Se, millä taajuudella ääni värähtelee, on ensisijaista. Colundi-taajuudet eivät ole soitettavissa tunnetuilla sävelasteikoilla. Colundi koostuu 128 eri taajuudesta, jotka sijaitsevat 10.8 Hz–12 000 Hz taajuusalueella epätasaisesti. Jokainen intervalli ja oktaavi on erilainen. Tästä johtuen olen todennut, että toimivin työtapa on tehdä näistä taajuuksista erilaisia viritysjärjestelmiä ja käyttää niitä pohjana sävellystyössä. Olen käyttänyt puhtaita siniaaltoja musiikissani viimeiset 20 vuotta. Tässä projektissa aion käyttää niitä mallintamaan fyysisiä instrumentteja ja materiaaleja. Ensin analysoin valitsemani äänen käyttäen Fourier-analyysiä, visuaalista ekvalisaattoria ja sävelkorvaani. Lasken äänessä esiintyvien siniaaltojen suhteet ja niiden keskiarvot. Sitten rakennan valitsemani instrumentin äänen digitaalisesti osaäänes kerrallaan käyttäen siinä colundi-taajuuksia viritysjärjestelmiini pohjautuen. Olen havainnut, että alkuperäiskansojen lyömäsoitinten äänet soveltuvat tähän parhaiten, koska niiden ylä-äänekset eivät ole totutulla tavalla harmonisia. Esimerkkeinä näistä lithophone, tingklik, kyezee, bianqing, pyeongyeong, qing, kiinalaiset kaksiäänikellot, Karen-kansan pronssirumpu, afrikkalaiset lyömäsoittimet, intian tablat ja balilaisista gamelan-instrumenteista jegogan, calung, penyacah, ugal, pemade, kantilan, trompong ja reyong. Käytän työvälineinä itse rakentamassani kotistudiossa tietokonetta, sämplereitä, syntetisaattoreita, rumpukoneita ja efektilaitteita. Koen, että colundi-taajuuksissa on puhdasta ja loppumatonta voimaa.

Hanke toteutui suunnitellusti. Tein mikrotonaalisia colundi-viritysjärjestelmiä, joiden pohjalta loin uusia ääniä lisäävää synteesiä käyttäen. Sitten tein uutta musiikkia näitä ääniä käyttäen ja esitin sitä kansainvälisesti.

Kevättalvella -22 oivalsin, että pentatoninen järjestelmä on paras kauniiden ja puhtaiden äänien luomiseen. Tästä syntyi keväällä ja kesällä -22 viiden levyn ALITHIA -sarja.

Heptatoniseen GAIA -järjestelmään pohjautuvia ääniä ja musiikkia tein syksyllä -22 ja talvella -23, joista syntyi 15 levyn sarja nimeltä GAIA.

12 taajuutta per oktaavi -järjestelmä osoittautui lopulta parhaaksi tavaksi toteuttaa realistisen kuuloisia ääniä ja päädyin käyttämään yksinomaan sitä. Läpimurto tapahtui vuoden -23 aikana kun opin valmistamaan tähän mennessä luonnollisimman kuuloisia instrumentin ääniä. Näistä äänistä syntyi 16 levyn sarja CHILDREN OF LIGHT.

Hankkeen aikana opin, kuinka suuri merkitys äänesten suhteilla, niiden keskinäisellä voimakkuudella, vaiheella, moduloinnilla, kaiutuksella ja resonoinnilla on lisäävässä äänisynteesissä. Nämä kaikki ovat herkässä vuorovaikutuksessa keskenään ja pienikin muutos voi muuttaa koko äänen soinnin.

Lisäävän synteesi on mielestäni paras keino luoda uudenlaisia ääniä tarkasti. Olen valjastanut Logic Pro X:n lisääväksi syntetisaattoriksi. Teen jokaisen koskettimen äänen erikseen neljänä versiona simuloidakseni kuinka kovaa kosketinta lyödään. Sitten teen niistä äänitiedostoja jotka ohjelmoin sämplerin koskettimille neljässä kerroksessa. Yhtä instrumenttia varten valmistan 256 erilaista ääntä. Onnistuneimmat ovat: marimba, vibrafoni, litofoni, tingklik, pyeongyeong, kiinalaiset kaksiäänikellot, Karen-kansan pronssirumpu, afrikkalaiset lyömäsoittimet, intian tablat ja Balin gamelan-instrumentit.

Ääniä syntyi yli 6800 kappaletta, kaikki muodossa 96kHz 24bit WAV. Niitä käyttäen uutta musiikkia syntyi noin 56 tuntia, joista julkaisuun päätyi 36 uutta albumia; ALITHIA (5 kpl), GAIA (15 kpl) ja CHILDREN OF LIGHT (16 kpl).