Apurahat ja residenssipaikat Tiede Education in Times of Multiple Crises: Pathways toward Gender Justice, Democracy, and Socio-environmentally Transformative Learning Päähakija FT Veintie Tuija ja työryhmä (EDUCRI) Hankkeen jäsenet Kuukausiapurahan saajat: Veintie Tuija, Räsänen Marinka, Pinto Nathaly, Ingutia Rose, Hohenthal Johanna Myöntösumma 405000 € Tukimuoto Yleinen rahoitushaku Alat Yhteiskunnallinen ympäristötiedeYmpäristökasvatus Myöntövuosi 2023 Jos omistat hankkeen, voit kirjautua sisään ja lisätä hankkeen tietoja. Kirjaudu sisään Jaa: Takaisin apurahalistaukseen Hakemuksen tiivistelmä Koulutus moninaisten kriisien aikakaudella: kohti sukupuolten välistä tasa-arvoa, demokratiaa ja transformatiivista oppimista -hanke tarkastelee sukupuolittuneen epäoikeudenmukaisuuden ja moninaisten kriisien välistä yhteyttä. Hankkeen päätavoitteena on ymmärtää, kuinka ilmastonmuutos kietoutuu yhteen muiden samanaikaisten yhteiskunnallisten ja ympäristökriisien kanssa ja kuinka ne vaikuttavat tyttöjen ja nuorten naisten koulutukseen. Hanke koostuu kolmesta työpaketista, jotka tarkastelevat: 1) kuinka samanaikaiset lyhyt- ja pitkäaikaiset ympäristöä ja yhteiskuntaa rasittavat tekijät ja kriisit vaikuttavat koulutukselliseen eriarvoisuuteen; 2) miten nuoret naiset kokevat ja käsittelevät vastoinkäymisiä ja huolia moninaisten kriisien aikana, millaisena he hahmottavat tulevaisuutensa ja kuinka rakentavat kollektiivista resilienssiä; ja 3) millainen on koulutuksellisten lähestymistapojen ja menetelmien rooli nuorten resilienssin kasvattamisessa, tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämisessä, tyttöjen ja nuorten naisten voimaantumisen tukemisessa ja tuleviin kriiseihin varautumisessa. Hankkeen tapaustutkimukset sijoittuvat Ecuadoriin, Keniaan ja Suomeen. Tutkimuksessa käytetään sekä määrällisiä että laadullisia menetelmiä: tilastollista ja spatiaalista analyysia, kirjallisten aineistojen katsauksia, työpajoja, haastatteluja ja havainnointia. Analyysissa yhdistetään poliittisen ekologian lähestymistapaa intersektionaaliseen analyysiin, joka auttaa ymmärtämään, kuinka sukupuolen, rodun, luokan, kansallisuuden, etnisen alkuperän, iän ja kyvykkyyden kategoriat muovaavat valtasuhteita ja siten yhteisöjen altistumista samanaikaisille kriiseille, niistä toipumista ja vaikutuksia tyttöjen ja nuorten naisten koulutukseen. Tutkimustulosten pohjalta annetaan toimenpidesuosituksia ja kehitetään pedagogisia työkaluja marginalisoitujen nuorten sujuvien koulutuspolkujen, hyvinvoinnin ja yhteiskunnallisen osallistumisen tukemiseksi, oikeudenmukaisuutta ja demokratiaa tukien. Takaisin apurahalistaukseen