Apurahat ja residenssipaikat Tiede Demokratiakasvatus ja poliittinen polarisaatio globaalien kriisien aikakaudella Päähakija Dosentti (kasvatusfilosofia) Leiviskä Anniina ja työryhmä (DemoPol) Hankkeen jäsenet Kuukausiapurahan saajat: Leiviskä Anniina, Pyy Iida, Kasa Tuija, Kannisto Tarna Ryhmän muut jäsenet: Zamotkin Ivan Myöntösumma 394900 € Tukimuoto Yleinen rahoitushaku Alat FilosofiaPolitiikan ja hallinnon tutkimus Myöntövuosi 2020 Jos omistat hankkeen, voit kirjautua sisään ja lisätä hankkeen tietoja. Kirjaudu sisään Jaa: Takaisin apurahalistaukseen Hakemuksen tiivistelmä Monitieteisen, yhteiskunta- ja kasvatusfilosofiaa yhdistävän tutkimushankkeen tavoitteena on kehittää uudenlaista teoreettista näkökulmaa demokratiakasvatukseen. Hanke pureutuu yhteen aikakautemme keskeisimmistä poliittisista kysymyksistä: miten globaalien, koko ihmiskuntaa koskettavien kriisien ratkaiseminen on mahdollista tilanteessa, jossa poliittista toimintaa leimaa yhä kärjistyvä, identiteettiperustainen vastakkainasettelu? Tutkimushanke tarkastelee kysymystä kahdesta, keskenään ristiriitaisia elementtejä sisältävästä tutkimustraditiosta käsin ja yhdistää niille ominaisia piirteitä aiemmin totutusta poikkeavalla teoreettisella otteella. Tutkimuksen lähtökohtana ovat 1) demokratia- ja globaalikasvatuksen teorioille ominainen näkemys eri arvomaailmojen jakamista demokraattisista periaatteista ja 2) identiteettipoliittiset teoriat, jotka perustuvat ajatukseen erilaisista poliittisista identiteeteistä ja niihin liittyvistä intresseistä ja valtapyrkimyksistä. Yhdistämällä näitä näkökulmia hanke tutkii kasvatuksen mahdollisuuksia edistää globaalien kriisien (ilmastonmuutos, pakolaisuus, pandemiat) ratkaisuun tähtäävää kollektiivista toimintaa poliittisessa kulttuurissa, jota leimaa poliittinen polarisaatio. Tutkimuksen kokeileva, poikkitieteellinen metodologinen ote hyödyntää mm. filosofisen ja yhteiskunta- ja kasvatustieteellisen tutkimuksen metodeja ja aineistoja luoden uusia yhteyksiä tieteenalojen välille. Tutkimushanke luo myös edellytyksiä kasvatuskäytänteille, jotka edistävät poliittisen kulttuurin muutosta rakentavampaan suuntaan tukemalla yhteisen poliittisen perustan rakentumista. Tutkimuksen keskiössä on näkemys poliittisesta toiminnasta ristiriitaisena ja monisyisenä ilmiönä, joka vaatii kasvatukselta ja koulutukselta aiempaa monipuolisempia toimintatapoja. Tutkimuksessa tarkastellaan demokratiakasvatuksen hyödyntämättä jääneitä mahdollisuuksia mm. poliittisten tunteiden, aktivismin, ihmisoikeuskasvatuksen ja nuorisoliikkeiden näkökulmista. Takaisin apurahalistaukseen