The Red List – konserttiuruille ja kelanauhuri-installaatiolle sävellettävä teos, joka käsittelee luonnon biodiversiteetin vähenemistä ja sen seuraamuksia

Kuudetta sukupuuttoaaltoa käsittelevä teos The Red List on laaja yhteissävellys kirkkouruille ja kelanauhureilla toistetuille ympäristön ääniä sisältäville nauhaluupeille. Kirkkosali täyttyy monimuotoisesta äänimaisemasta, joka vähitelleen muovautuu yksiulotteisemmaksi ja monotonisemmaksi. Sävellys tuo ihmiset kirkkoon todistamaan tätä ilmiötä ja hiljentymään sen edessä. Teoksen tekijät säveltäjät Arola ja Vainio sekä urkutaiteilija Sakari luovat ajankohtaisesta ja globaalista ilmiöstä yli tunnin mittaisen teoksen. Säveltäjät Tytti Arola ja Kalle Vainio työskentelevät molemmat niin akustisen konserttimusiikin kuin kokeellisen elektronisen musiikin parissa ja The Red List-sävellyksessä he pyrkivät löytämään dialogisuutta kahden säveltäjän välillä. Pétur Sakari on konserttiurkuri, joka on kiinnostunut esittämään uutta musiikkia ja kokeilemaan uusia esitystekniikoita. Kaikilla kolmella on tarve tehdä yhteiskunnallisesti merkityksellistä taidetta.

Loppuraportti ja yhteenveto The Red List-teoksesta, joka toteutettiin Koneen Säätiön saamalla työskentelyapurahalla kahdessa eri vaiheessa vuosina 2020-2021. The Red List / Punainen kirja kantaesitettiin Temppeliaukion kirkossa 11.9.2021. Teoksen parissa työskentelivät säveltäjät Tytti Arola ja Kalle Vainio, sekä urkutaiteilija Susanne Kujala. Muita projektissa työskenteleviä henkilöitä olivat valosuunnittelija Olivia Pohjola ja kuvaaja Teemu Vänskä.

Työskentely alkoi kesällä 2020 kahden kuukauden mittaisella jaksolla, jolloin suunnittelimme ensimmäistä vaihetta teoksesta. Tämä vaihe piti sisällään kenttä-äänitysten tekemistä ja kelanauhuri-installaation rakentamista sekä testailua. Työskentely tapahtui osittain myös Koneen Säätiön Kamarissa. Työskentelyn toisessa vaiheessa keväällä ja kesällä 2021 aloimme säveltämään musiikillista materiaalia ja nivomaan kokonaisuutta kasaan. Sävellysvaiheessa olimme myös tiiviisti yhteydessä Susanne Kujalan kanssa ja pidimme muutaman yhteisen työpajapäivän Temppeliaukion kirkossa, jolloin pääsimme testaamaan sävellettyä materiaalia. Työpajapäivät soittimien ääressä antoivat soinnillisia ideoita sävellykseen ja lisäksi saimme pohdittua teoksen rakennetta koko työryhmän kannalta niin taiteellisesta kuin myös käytännöllisestä näkökulmasta. Päädyimme tekemään teoksen rakenteesta ikään kuin itseään generoivan: teos muodostuu lyhyistä musiikillisista fragmenteista, joiden järjestys päätetään osittain etukäteen ja osittain esityshetkessä. Soittimille säveltämisen lisäksi loimme erikuuloisia äänimaisemia kuusikanavaiselle äänentoistolle sekä kelanauhureille. Työskentelyn aikana huomasimme yhteisen dialogin syventävän taiteellista ilmaisuamme The Red List-teoksessa ja se kuljetti teosta eteenpäin ja antoi valtavasti energiaa. Säveltämisen ohella syvennyimme tutkimaan Suomessa elävien eliölajien laajaa kirjoa, joka näkyy erityisesti sävellyksen graafisessa nuottikirjassa: kolmekymmentä erilaista musiikillista fragmenttia konserttiuruille ja harmonikalle.

Työryhmä on erittäin tyytyväinen lopputulokseen ja pyrimme pitämään teosta elossa myös tulevina vuosina.