Apurahat ja residenssipaikat Taide Sävellystyö ja UNION-debyyttiesityksen järjestäminen Päähakija Musiikin maisteri Supponen Lauri Myöntösumma 63200 € Tukimuoto Yleinen rahoitushaku Alat Musiikki Myöntövuosi 2018 Jos omistat hankkeen, voit kirjautua sisään ja lisätä hankkeen tietoja. Kirjaudu sisään Jaa: Takaisin apurahalistaukseen Hakemuksen tiivistelmä Sävellän yhtätoista tilaustyötä vuosina 2019-2020. Lisäksi jatkan vuonna 2017 alkanutta yhteistyötä Aki Turusen kanssa Marian ilmestys –näyttämöteoksen luomisessa. Sävellysprojektejani vuonna 2019 yhdistää aiempaa pitkäjänteisempi työskentely teossarjojen kanssa, avautuminen eloelektroniikan käytölle sekä sulautuminen yhteen muiden taiteenlajien kanssa. Suun kokemuksellisuutta tarkasteleva Mouthpiece luodaan tanssin prosessin kautta. Immersiivisesti koettava KOKKO-teoksessa jättiläislinnun ruho rakennetaan tilallistetuilla kaiuttimilla Outokummun vanhaan kaivokseen. Riikka Talvitien kanssa tehtävä kollektiivisävellys yhdistää musiikintutkimusta ja ekoaktivismia. Union of Precarious Musicians -debyyttiesitys rakentuu neljän, vuosien 2017-2019 aikana sävelletyn teoksen muodostaman, samannimisen syklin ympärille ja työllistää 13 taiteen ammattilaista. Tilasidonnainen harjoitusprosessi mahdollistaa yksityiskohtaisen työskentelyn soittajien liikkeiden kanssa, ja tapahtuman viemisen normaalia konserttiasetelmaa teatraalisempaan suuntaan. En luo itsenäisiä, yhtenäisiä ja sulkeutuneita teoksia vaan haluan sävellyksieni rajojen ja ovien pysyvän auki vaikutusten ja vieraiden tulla. Teoksien – ja äänien niiden sisällä – todellinen voima näyttäytyy teosten ja äänten törmätessä ja yhtyessä toisiin. Loppuraportin tiivistelmä Katsoessani taaksepäin työhöni säveltäjänä viimeisen kahden vuoden aikana, huomaan nyt olevani monessa suhteessa eri ihminen kun ennen kuin aloitin sävellystyön Koneen apurahalla elokuussa 2019. Prosessi säveltäjäksi tulemisessa ja ihmisenä kehittymisessä on toki jatkuva, eikä tämä piste ajassa ole siinä mielessä muuta kuin sattumanvarainen itsereflektoinnin hetki. Alkuperäisessä työsuunnitelmassani toivoin itseltäni aiempaa pitkäjänteisempää työskentelyä teossarjojen kanssa, avautumista eloelektroniikan käytölle sekä mahdollisuuksia sulautua yhteen muiden taiteenlajien kanssa. Kunkin näiden kehityssuuntien parissa olen edennyt, vaikka koenkin että prosessi on kesken (tuleekohan koskaan valmiiksi) ja nyt tiedän mahdollisuuksista näihin suuntiin liikkumisesta, mistä vielä pari vuotta sitten olin täysin tietämätön. Kaikkia kehityssuuntia leimaa asioiden väliin pyrkiminen, ja asioiden välisten suhteiden vaaliminen ja tutkiminen. Mouthpiece, jonka esitykset olivat Mad Housessa lokakuussa 2020, oli ensimmäinen työryhmäteokseni, jossa suurin osa sävellystyöstä oli ryhmätyöskentelyn ja -ideoinnin fasilitoimista. Itse itselleni annettuna tehtävänäni oli olla mahdollisimman vähän säveltäjä, vaan sen sijaan pyrkiä mahdollisimman vähän määrittelemään teoksen suuntia tarkasti ja etukäteen, mikä on säveltäjän työlle tyypillistä. Lopputulemassa oli monta hetkeä, jolloin työryhmän jäsenten taustoja ei voinut havainnoida esityksen perusteella. Koin tämän yhdeksi eri taiteiden sulautumisen muodoksi. Picea, jonka sävelsin Eriikka Maalismaalle keväällä 2021 Viitasaaren Musiikin Aika -festivaalilla heinäkuussa 2021 tapahtunutta kantaesitystä varten, laajentaa sooloviulun soittotekniikoita paitsi elektroniikan suuntaan, mutta myös soittajan kehoon hyödyntäen viulunsoittamisen implisiittistä koreografiaa: kieleltä toiselle liukuva jousi jatkaa liikettään esiintymisasuun kiinnitettyihin listoihin, joiden mikrofonit toistavat viulun kielten ääniä niitä soitettaessa. Hetkessä luotu elektroninen laajennus toimi osana soittajan ekspression laajentumista. Tässä suhteessa koin löytäneeni sekä itselleni että Eriikalle sopivan, luonnollisesti vain ja ainoastaan viulunsoittoon sopivan tavan hyödyntää eloelektroniikkaa. Ave Maris Stella oli ensimmäinen teos, jonka myötä olen säveltänyt itseäni sisään Aki Turusen vuonna 2019 kirjoittamaan librettoon 'Marian ilmestys'. Teos etsii yhä muotoaan laajana näyttämöteoksena tulevaisuudessa. Säveltäessäni instrumentaaleja tähän lopulta todennäköisesti laulumusiikkia hyödyntävään näyttämöteokseen, olen samalla luonut laajan teossarjan, jonka parissa olen pystynyt työskentelemään pitkäjänteisesti. Teokset Soli, Drapery Studies ja Tromba Marina, Ave Maris Stellan lisäksi, kukin korostavat omaa osuuttaan Turusen luomasta, Marian ilmestyksen ikonografiaa käsittelevästä tekstistä. Käsillä on kokonainen pseudorenessansin fan-fictiosta ammentava maailma, jossa odotan innolla voivani viettää vielä monta tulevaa vuotta. Takaisin apurahalistaukseen