Saimaan demokraattinen tasavalta – moniäänisen esityksen valmistaminen työryhmäprosessissa

Saimaan demokraattinen tasavalta -esitys käsittelee demokratiaa käytännössä. Työryhmäprosessissa rakentuvan esityksen yhteinen lähtöpiste on Heinäveden alueelle puuhatun graffitikaivosalueen tapaus kansalaisten, median ja päätöksentekijöiden välisen demokratian toteutumisen paikkana. Tutkimme laajaa aihettamme vaihtuvissa, kulloinkin tarkoituksenmukaisemmissa työryhmärooleissa. Materiaalia tuotetaan pitkin talvea työpajoissa, ja kevään/alkukesän harjoituksissa keskitytään kokoamaan siitä tarkimmat havainnot karnevalistiseksi, monilajiseksi esitykseksi. Materiaaliamme on kaikki Heinäveden tapausta koskeva aineisto uutisista Saimaan luontoa käsitteleviin lauluihin, paikallisten mielipiteistä demokratiaa pilkkaaviin sketseihin. Kyläkokousten historia, länsimaisen demokratian historia, Saimaan osuus valtakunnallisessa demokratiassa. Mitä valtaa saimaalaisilla on globaalissa päätöksenteossa? Työryhmään kuuluu myös etnografisella otteella demokratian piirteitä työryhmän työskentelyssä, yleisösuhteessa sekä katsojakokemuksissa tarkasteleva yhteiskuntatieteilijä, ja yhteistyön pohjalta tuotetaan kirjallisia ulostuloja koskien luokka-, koulutus ja sosiaaliset rajat ylittävää, taiteilijoiden ja kansan välistä dialogia.

“Rohkea ja raikas esitys, jollaista harvemmin näillä seuduilla näkee. Kunnianhimoinen, mielenkiintoinen ja hauska, mutta jätti paljon myös ajattelemisen aihetta.”
(Saimaan Teatterin katsojapalaute, kesä 2019)

Vuonna 2019 Saimaan Teatteri toteutti esityksen Saimaan Demokraattinen Tasavalta. Työryhmän pyrkimys oli perehtyä demokratian käsitteeseen ja praktiikkaan niin esitysaiheena kuin työtapana esitystä valmistettaessa.

Demokratian käsittelyn työkaluksi esityksessä otettiin Heinäveden Aitolammelle puuhailtu kaivoshanke ja siihen liittyvät tapahtumat ja ilmiöt. Esitys toteutettiin kahdeksanhenkisen työryhmän kanssa yhteistyössä ja kollektiivista esitysprosessia harjoitellen. Työryhmä aloitti työskentelynsä jo varhain keväällä opiskelemalla aihetta ja ideoimalla yhteisesti esitystä. Demokraattista työskentelyä pyrittiin edesauttamaan yhteisellä informaatiolla; työryhmä selvitti Heinäveden kaivoshankkeeseen liittyviä yksityiskohtia, piti toisilleen luentoja eri aiheista ja jakoivat henkilökohtaisia kokemuksia suhteestaan demokratiaan. Asioista pyrittiin oppimaan yhteisten keskustelujen kautta.

Faktisen tapahtuman (Heinäveden kaivoshanke) kautta esitys onnistui löytämään yhteisen kiintopisteen dialogiin yleisön kanssa. Esityksessä, joka oli muodoltaan seurantalolla tapahtuva poliittinen iltama, nostettiin esiin teemoja kuten vallankäyttö, poliittisen vaikuttamisen haasteet ja näkymättömät rakenteet, sananvapaus ja sen väärinkäyttö. Kaiken opiskellun tiedon ja kerrytetyn materiaalin pohjalta työryhmä tuotti yhdessä muun muassa improvisoiden ja kokeillen näytelmätekstin, joka pohjautui William Shakespearen Hamlet -näytelmään. Tanskan hovin innoittamalle esitykselle annettiin nimeksi “Saimaan Demokraattinen Tasavalta”. Kokonaisuudesta tuli poliittisesti kantaaottava, mutta ei omaa mielipidettään tuputtava esitys, joka herätti katsojat tiedostamaan Saimaan alueelle suunnitteilla olevaa kaivoshanketta, sekä kannusti pohtimaan Suomen kaivoslakia.

Esityksissä ryhmä keräsi kannatusilmoituksia kaivoslain muuttamista vaativaan kansalaisaloitteeseen, joka saavutti kiertueen aikana vaadittavat 50 000 nimeä ja eteni eduskuntaan!

Vuonna 2019 Saimaan Teatterin toiminnan mullisti ryhmään tullut uusi jäsen, yhteiskuntatieteilijä Sanna Ryynänen. Ryynänen oli mukana Saimaan Demokraattisen Tasavallan harjoitusperiodilla ja kiersi työryhmän mukana koko neljän viikon kiertueen ajan keräten aineistoa etnografisesti havainnoiden, haastattelun sekä palautelomakkein. Tutkimusaineisto koostuu havainnointipäiväkirjasta, 86 palautelomakkeesta, 20 yleisön ja 4 seurantalojen yhteyshenkilöiden puhelinhaastattelusta sekä yleisökeskusteluista. Ryynänen julkaisee esityksen tiimoilta kaksi tekstiä vuoden 2019 loppuun mennessä; yhden tieteellisen artikkelin Sosiaalipedagogisessa aikakauskirjassa ja toisen populaarimman ulostulon TINFO-blogissa. Lisäksi Ryynänen työstää keräämästään materiaalista muita tekstejä, pääosin tieteellisiä artikkeleita, jotka ilmestyvät myöhemmin. Lisäksi Ryynänen on koonnut lähes yksinomaan kiittävästä ja innostuneesta katsojapalautteesta koonnin, joka on käyty yhdessä keskustellen läpi kesän työryhmän kanssa.