Sorry, your browser doesn’t support embedded videos. Tarinat ja julkaisut Hanketarinat 03.02.2025 Omistamisen jälkeen – miksi omistamisesta tuli taakka ja millaista on omistuksenjälkeinen elämä? Kuvassa vasemmalta oikealle Juhana Venäläinen, Ella Lillqvist, Tuomo Alhojärvi ja Pieta Savinotko. Kuva: Itä-Suomen yliopisto/Niko Jouhkimainen Omistuksenjälkeisyys -hanke Omistuksenjälkeisyys talouden muutoksen tulkintana ja kokemuksena -tutkimushankkeessa esitellään omistuksenjälkeisyyden käsite keinona hahmottaa erästä 2020-luvulle ominaista talouspuheen ja -ajattelun muutosta. Hankkeessa selvitetään, miten omistuksenjälkeisyyden idea on muotoutunut, miten ja miksi sitä tehdään kulttuurisesti houkuttelevaksi sekä kuinka se järjestyy osana talouden arkea. Jaa: Tutkijat kiinnostuivat muutoksesta talouspuheessa: miksi meille yhä useammin kaupitellaan ajatusta, että aineellisten asioiden omistaminen on vaivalloista ja vanhanaikaista? Autoja liisataan, työkaluja lainataan kirjastosta ja musiikkia kuunnellaan tilauspalveluista. Haastattelussa tutkijat Tuomo Alhojärvi, Ella Lillqvist, Pieta Savinotko ja Juhana Venäläinen kertovat, millaisia ovat omistuksenjälkeisen elämään liitetyt lupaukset ja miten niitä on haastettu. Tutkimushankkeenne lähtökohta on havainto, että meille esitetään toistuvasti ajatus aineellisten asioiden omistamisesta jonakin vanhanaikaisena. Millaisesta talouspuheen ja -ajattelun muutoksesta on kyse? “Tutkimuksemme tuo esiin, kuinka arkisessa talouspuheessa ja erilaisissa asiantuntijakeskusteluissa omistaminen ei enää näyttäydy vapauden ja taloudellisen turvallisuuden lähteenä vaan pikemminkin jonkinlaisena taakkana ja rasitteena. Esimerkiksi autojen vuokrauspalveluja tarjoavat yritykset julistavat näyttävillä kokosivun mainoksillaan, että omistaminen on paitsi käytännöllisesti tarpeetonta, myös taloudellisesti järjetöntä – siis huono investointi ja ylipäätään huono idea. Samalla esimerkiksi kulttuurituotteita kuten musiikkia ja kirjoja käytetään yhä useammin fyysisten kappaleiden sijaan erilaisten digitaalisten alustojen ja kuukausimaksullisten striimauspalveluiden kautta. Uudet liiketoimintamallit paikantuvat väitettyyn kulttuuriseen murrokseen, jossa ihanteena on läpeensä järjestetty, minimalisoitu elämä vailla turhia materiaalisia tai emotionaalisia sidoksia, vastuita tai velvollisuuksia. Mediavälitteisissä kertomuksissa omistuksenjälkeisyys voi tarkoittaa esimerkiksi ’oravanpyörästä hyppäämistä’, itsensä etsimistä, materiaalisten arvojen vastustamista ja hylkäämistä tai ekologista elämää. Toisaalta omistamiseen perustumaton kulutus voidaan nähdä keskiluokkaisena erottautumisen tapana, joka itsessään vaatii merkittävää taloudellista ja sosiaalista pääomaa, vakaata tulevaisuuden horisonttia sekä turvaverkkoja, jotka takaavat resursseihin pääsyn konkreettisten esineiden omistamisesta riippumattakin. Väitetyt muutokset omistamisen merkityksessä eivät siis koske kaikkia yhtäläisesti, vaan vaihtelevat esimerkiksi sosioekonomisen aseman sekä toisaalta puheena olevien omistamisen kohteiden mukaan.” ”Vuokrauspalveluiden kehystämistä jakamiseksi on kutsuttu ’jakamispesuksi’, jossa vallan keskittyminen suurten yritysten hallinnoimille alustoille esitetään jonkinlaisena yhteisöllisenä ja yhdenvertaistavana käänteenä.” Millaisia omistuksenjälkeisyyden nykymuodon syntytapoja olette jäljittäneet? “Digitaalisiin alustoihin pohjautuvaa jakamista ja vuokraamista sekä näihin perustuvia liiketoimintamalleja korostava puhetapa voimistui havaintojemme mukaan erityisesti 2010-luvun puolestavälistä lähtien ja jatkuu eri muodoissaan edelleen. Myöskään koronavuosille ominainen kodinjärjestelyvimma tai sotkun karsiminen (decluttering) ei näytä varsinaisesti laantuvan. Näillä ideoilla on kuitenkin pidemmät historiansa, ja myös kaupalliset alustapalvelut ammentavat puhetavoissaan omistuksenjälkeisyyden vanhemmista kerrostumista kuten yhteisökeskeisestä jakamisesta, josta puhuttiin paljon vielä 2010-luvun alussa. Vuokrauspalveluiden kehystämistä jakamiseksi onkin toisinaan kutsuttu ’jakamispesuksi’, jossa taloudellisen vallan keskittyminen suurten teknologiayritysten hallinnoimille alustoille esitetään jonkinlaisena yhteisöllisenä ja yhdenvertaistavana käänteenä. Toisaalta on tärkeää muistaa, että pyrkimykset yksityisomistuksesta riippumattomiin talouden järjestyksiin ovat olleet talous- ja demokratia-aktivismin keskiössä iät ja ajat. Myös julkisella sektorilla on roolinsa näissä vanhoissa omistuksenjälkeisyyden muodoissa, kuten tuomme esille julkisia kirjastoja ja niiden laajentuvaa esinelainausta sekä yhteiskäyttötiloja koskevassa osatutkimuksessamme. Omistuksenjälkeisyys ei siis ole yhtenäinen ilmiö, vaan koostuu monista risteävistä ja osin ristiriitaisistakin diskursseista.” ”Olemme hakeneet taloudellisen ajattelun nyansseja näkökulmista, jotka haastavat lupaukset omistuksenjälkeisyyden uutuudesta, helppoudesta, tehokkuudesta, mielekkyydestä tai ekologisuudesta.” Olette havainnoineet taloudellista elämää myös empiirisesti ruohonjuuritasolla. Millaisia etnografisia tapaustutkimuksia hankkeeseen valikoitui mukaan, ja millä tavoilla havainnoimanne talouden arki, “elämänkokoinen” talous, haastaa omistuksenjälkeisyyteen suurena käänteenä liittyviä yksioikoisia mielikuvia? “Alkuperäinen tarkoituksemme oli tarkastella omistuksenjälkeisyyden lupausten vastaanottoa, tulkintaa ja haastamista kolmen tapaustutkimuksen kautta keskittyen autoiluun, kirjastoihin ja kaupunkitilan käyttöön. Aikakauslehtiaineistoa läpi käydessämme muodostui kuitenkin vielä neljäs osatutkimus, joka koskee kodin esineistön hallintaa. Koska omistuksenjälkeisyyden hyötyjä hehkuttava puhe on usein iskulauseenomaista ja itseään toistavaa, olemme hakeneet taloudellisen ajattelun nyansseja ja moninaisuutta näkökulmista, jotka enemmän tai vähemmän suoraan haastavat lupaukset omistuksenjälkeisyyden uutuudesta, helppoudesta, tehokkuudesta, mielekkyydestä tai ekologisuudesta. Esimerkiksi auton omistaminen ja edellytykset siitä luopumiseen kytkeytyvät monimutkaisiin syy-seurausketjuihin, joihin liittyy aluepolitiikka, julkisen liikenteen riittämättömyys sekä arjen tilannekohtainen monimutkaisuus. Kirjastojen esimerkki puolestaan osoittaa, että omistuksenjälkeisyyden käytäntöjä voidaan rakentaa yksityisomisteisten digitaalisten alustojen ulkopuolellakin. Nämäkään vaihtoehdot eivät silti synny itsestään, vaan omistuksenjälkeisyys vaatii pitkäjänteistä työtä ja jakamisen infrastruktuurien kehittämistä ja ylläpitämistä. Kaupunkitilan omistussuhteisiin liittyviä käsityksiä olemme haastaneet osallistavan kartoituksen menetelmillä, jotka osoittavat, että jokainen ’omistaa’ ja tekee omakseen kaupungin omalla tavallaan – eivätkä nämä tavat vastaa aina yksi yhteen omistamisen juridisia ulottuvuuksia. Kodin esineistön osalta olemme puolestaan havainneet, että valtavirtaiseksi muuttunut minimalismin estetiikka on saanut rinnalleen sitä haastavia diskursseja ja käytäntöjä, joissa karsimisesta suoranaisesti kieltäydytään. Niissä omistusten runsaus ja niihin kytkeytyvät henkilökohtaiset muistot edustavat esimerkiksi elämäniloa ja leppoisuutta tai toisaalta myös kriiseihin varautumista.” Omistuksenjälkeisyys viittaa talouspuheen ja -ajattelun muutokseen, jossa asioiden omistaminen yksin ja pysyvästi nähdään vaivalloisena ja vanhanaikaisena käytäntönä, kun taas erilaiset jakamisen, vuokraamisen ja yhteiskäytön muodot vaikuttavat tarjoavan lisääntyvää vapautta ja joustavuutta. Omistuksenjälkeisyys talouspuheen muotona sekä kuvaa taloudellisten käytäntöjen ja liiketoimintamallien muutoksia että kyseenalaistaa yksityisomaisuudelle perinteisesti annettuja merkityksiä ja pyrkii aktiivisesti vaikuttamaan uudenlaisten taloudellisten järjestysten ja kulttuuristen ihannekuvien muotoutumiseen. Kuvassa vasemmalta oikealle Pieta Savinotko, Juhana Venäläinen, Ella Lillqvist ja Tuomo Alhojärvi. Kuva: Itä-Suomen yliopisto/Niko Jouhkimainen