Osallistuminen ja yhteistoiminta oppimisen hybrideissä vuorovaikutusekologioissa

Hakemuksen tiivistelmä

Monet suomalaiset korkeakoulut ovat kehittäneet opetustiloja, jotka mahdollistavat sekä fyysisesti läsnä olevien että etäopiskelijoiden samanaikaisen osallistumisen opetukseen synkronisten viestintävälineiden (esim. videoalustojen) avulla. Käytännön ongelma on se, miten saada nämä niin kutsutut “hybridiekologiat” toimimaan vuorovaikutuksen näkökulmasta: niin, että etä- ja lähiosallistujilla on yhtäläiset mahdollisuudet osallistua yhteiseen tekemiseen. Tutkimusta autenttisista hybridiopetustilanteista on myös tehty hyvin vähän. Osallistuminen ja yhteistoiminta oppimisen hybrideissä vuorovaikutusekologioissa -hanke luo uutta ymmärrystä siitä, millaisia tilannekohtaisia mahdollisuuksia ja rajoituksia hybridiekologiat luovat vuorovaikutukseen osallistumiselle ja yhteistoiminnalle, ja miten vuorovaikutuskäytänteet kehittyvät. Hankkeessa havainnoidaan ja kerätään video- ja ruutunauhoitusaineistoja autenttisista hybridiopetustilanteista monipaikkaisesti ja usean osallistujan perspektiivistä, käytetään keskustelunanalyyttista vuorovaikutustutkimuksen lähestymistapaa ja hyödynnetään tietoa haastatteluista. Hanke pyrkii vastaamaan seuraaviin tutkimuskysymyksiin: 1) Millaisia tilannekohtaisia mahdollisuuksia ja rajoituksia hybridiekologiat luovat oppimistilanteiden vuorovaikutukseen osallistumiselle ja oppijoiden väliselle yhteistoiminnalle? 2) Millainen rooli valitulla teknologialla on osallistavien ja yhteistoiminnallisten käytänteiden luomisessa? 3) Miten vuorovaikutuskäytänteet muuttuvat ajan myötä, ja miten tämä ilmentää rutiinien kehittymistä tai oppimista? Hanke syventää ymmärrystä osallistumisen ja yhteistoiminnan käsitteistä ja kehittää valittua menetelmää tieteenrajat ylittävällä yhteistyöllä, johon sisältyy innovatiivisen tekoälytyökalun kokeilu ja kriittinen arviointi osana tutkimustyötä. Tulosten pohjalta tehdään lisäksi suosituksia hybridiopetuksen kehittämiseksi.