Eriyttäminen kuvataideopetuksen pedagogiikassa

Hakemuksen tiivistelmä

Tutkimusprojektini keskittyy eriyttämisen menetelmien kehittämiseen kuvataiteen opettajankoulutuksessa sekä peruskoulun ja lukion kuvataideopetuksessa. Tutkimusta on Suomen kontekstissa varsin vähän ja työssäni kuvataidekasvatuksen lehtorina koen kasvavaa tarvetta kehittää sekä omaa että kouluttamieni kuvataiteen opettajaksi opiskelevien osaamista, varmuutta ja ymmärrystä eriyttämisen menetelmistä kuvataideopetuksessa. Nykytilanteessa kouluissa toimivat opettajat tarvitsevat jo vakituisesti eriyttämisen ja erityispedagogiikan osaamista. Kyseessä on käytännön opetuksen eriyttämisen lisäksi yhdenvertaisuudesta, opetuksen laadun, arvojen ja lähestymistapojen uudelleen arvioinnista, joka koskettaa jokaista oppijaa. Tutkimukseni on post-doc ja tutkijanurani kehittämiseen tähtäävä. Olen kiinnostunut laajentamaan väitöstutkimukseni taideopetuksen kulttuurisen kestävyyden tarkastelua eri etnisten kulttuurien tarkastelusta kohti laajempaa kulttuurista tutkimusta. Tämä tarkoittaisi tutkimukseni kontekstissa Suomessa opiskelevien oppijoiden ja opettajaksi opiskelevien moninaisia oppimiseen vaikuttavia taustoja, oppimisvaikeuksia ja osaksi myös vammaistutkimusta kuvataideopetuksessa. Tutkimus on tarkoitus toteuttaa taideperustaisena toimintatutkimuksena, jossa kehitän kuvataidekasvatuksen pedagogisten opintojen eriyttäviä sisältöjä yhdessä kursseille osallistuvien opettajaksi opiskelevien kanssa. Lisäksi tavoitteena on laajentaa opetusharjoittelujen eriyttäviä sisältöjä peruskoulun ja lukion kuvataideopetukseen. Tutkimuksellani on myös vahva oman työni kehittäminen kuvataidekasvatuksen lehtorina Lapin yliopistossa ja osaamiseni vahvistaminen eriyttämisen alalla osana opettajakoulutusta. Tutkimus jatkaa myös tutkimustyötäni arvioinnin kehittämisessä, johon eriyttäminen tuo uusia näkökulmia ja käytännön opetustyön pulmia ratkaistavaksi siten, että yhdenvertaisuus toteutuu kaikkien oppijoiden kohdalla.