Sorry, your browser doesn’t support embedded videos. Tarinat ja julkaisut Hanketarinat 12.11.2024 Unohdettu Lapin sota – muistin marginaalista jaetuksi historiaksi Suomalaisia evakkoja Haaparannassa syksyllä 1944. Kuva: Halvar Mesch/Järnvägsmuseet Muistin marginaalista -hanke Muistin marginaalista: Sodan ja uudelleenrakentamisen merkitykset ja ylisukupolviset selviytymisen keinot Lapissa -hanke käynnistyi Koneen Säätiön rahoituksella vuonna 2022. Lapin sodan päättymisestä tulee keväällä 2025 80 vuotta, jolloin hankkeen osana järjestetään yleisölle avoin juhlaseminaari 26.4. Rovaniemen Arktikumissa. Kevään ajan Lapin kirjastoissa kiertää myös Sota meissä -valokuvanäyttely. Jaa: Moni mieltää Suomen sotavuosien päättyneen vuonna 1944. Kansallisessa muistissa ovat talvi- ja jatkosota, ja sanaa ‘evakko’ käytetään miltei yksinomaan synonyyminä Karjalan evakoille. Lapin sota, jonka aikana evakuoitiin koko läänin väestö, päättyi kuitenkin vasta 1945. Haastattelimme Lapin sotaa tutkineita Outi Auttia, Päivi Maggaa ja Hanna-Leena Määttää Muistin marginaalista -hankkeesta. Lapin sota on jäänyt kansallisen kertomuksen katvealueelle, muistin marginaaliin. Millaisia kulttuurisia ja historiallisia syitä tälle on? “Kulttuurisia syitä selittää maantiede. Lappi on ollut periferiaa, Etelä-Suomen resurssialue, myös vähäväkisempi kuin etelä. Etäisyys on tehnyt tehtävänsä: se mitä Lapissa tapahtuu ei ole etelän näkökulmasta ollut niin kiinnostavaa. Syyt ovat olleet myös inhimillisiä. Lapin sodan alkaessa sotavuosia oli takana viisi. Sotaväsymys painoi, ja ihmiset toivoivat jo paluuta normaaliin. Lapin sotaan liittyy myös toisen maailmansodan hankalan historian kerroksia, erityisesti liittyen saksalaismiehitykseen ja siihen, miten aseveljistä tulikin vihollisia. Oleellista on sekin, että sodan muistelu tapahtui kylmän sodan kehyksessä. Oli taiteiltava monenlaisten muistipoliittisten kontekstien välillä.” Kuvassa vasemmalta oikealle Ilmari Leppihalme, Saara Intonen, Hanna-Leena Määttä, Outi Autti, Tiina Lempinen, Seija Jalagin ja Päivi Magga. Kuva: Harri Tarvainen ”Sodasta on kerrottu selviytymistarinaa. Siitä tarinasta puuttuvat raskaat menetykset.” Tutkimuksessa nostatte esiin, että ne, joiden kokemukset eivät sopineet sodasta muodostuneeseen mallikertomukseen, ovat olleet hiljaa. Millainen tuo mallikertomus on ollut, ja mitä sen ulkopuolelle on jäänyt? “Lappi evakuoitiin, ja kokemus evakkoajasta oli yhtä lailla kipeä kuin Karjalankin evakoilla: ihan samalla tavalla Lapin evakot kärsivät pakkosiirrosta ja epätietoisuudesta siitä, pääsevätkö koskaan palaamaan kotiin. Eivätkä esimerkiksi kolttasaamelaiset päässeet palaamaan, koska vanhat sukualueet jäivät rajan taa. Mallikertomus Lapin sodasta ei kuitenkaan ole ollut negatiivinen. Koska vaikka lähtö oli nopea eikä tavaroita ehditty ottaa mukaan, sijoituspaikkakunnilla Ruotsissa oltiin ystävällisiä ja vieraanvaraisia ja elintaso oli huomattavasti korkeampi kuin sodasta kärsineessä Suomessa. Tyypillinen kertomus myös päättyy niin, että pitkän koti-ikävän jälkeen viimein palattiin kotiin. Sodasta on siis kerrottu selviytymistarinaa. Siitä tarinasta puuttuvat raskaat menetykset: se, miten perheenjäsenet saattoivat olla pitkiä aikoja kadoksissa toisiltaan, tai esimerkiksi evakuointileireillä kulkutauteihin menehtyneet lapset.” Suomalaisia evakoita Haaparannassa syksyllä 1944. Kuva: Halvar Mesch/Järnvägsmuseet Evakkoja syksyllä 1944. Kuva: Järnvägsmuseet ”Historian narratiivit ja kuvat laajentuvat niillä kokemuksilla, jotka kuuluvat historiankirjojen lehdille.” Hanke on tarjonnut mahdollisuuden kertoa julkisesti sen, mikä on tähän asti ollut yksityistä. Mitä ajattelette siitä, miksi myös vaiettujen, yksityisiksi jääneiden kokemusten muistaminen on tärkeää? “Suomessa kirjallisuudella on ollut merkittävä rooli kansallisessa muistamisessa, ja Lapin sodan osalta kirjallisuus on myös kulkenut eri tahtia tutkimuksen kanssa. Kaunokirjallisuudessa on käsitelty muistin kerrostuneisuutta ja traumaattisia kokemuksia jo ennen kuin nämä näkökulmat ovat valtavirtaistuneet sotahistorian tutkimuksessa. Kirjallisuus on samaan aikaan palvellut henkilökohtaista muistamista, perhemuistojenkin prosesseja ja osallistunut julkiseen, kollektiiviseen muistamiseen. Yksityinen on muutakin kuin vain henkilökohtaisesti yksityistä. Muistelukulttuuri tekee muistetusta ylisukupolvista. On mahdollista, että 60-luvulla syntynyt lappilainen on lapsena pelännyt neuvostopartisaaneja. Hankkeen aikana on myös mietityttänyt, voiko tarina parantaa vain, jos se kerrotaan ja sillä on kuulija. Samalla historian narratiivit ja kuvat laajenevat niillä kokemuksilla, jotka kuuluvat historiankirjojen lehdille. Sanalla sanoen kyse on kuulumisesta.” Suomalaisevakoita Haaparannassa syksyllä 1944. Kuva: Halvar Mesch/Järnvägsmuseet Marianne Hirschin jälkimuistin (postmemory) käsite tarkoittaa toisen sukupolven suhdetta traumaattisiin kokemuksiin, jotka ovat tapahtuneet ennen heidän syntymäänsä. Hirsch paikansi käsitteensä holokaustiin, mutta jälkimuistia sovelletaan myös muissa konteksteissa. Jälkimuisti on sosiaalista oppimista, jossa merkityksellisen tapahtuman kokemukset ja muistot siirtyvät seuraaville sukupolville sekä tiedollisella että tunnetasolla. Jälkimuistiin ei liity varsinaista muistamista, vaan emotionaalista herkkyyttä ja tapahtumien kuvitteellista läpikäyntiä. Käsitteen avulla tutkimme traumaattisten kokemusten ylisukupolvista siirtymistä Lapin sota-ajan kontekstissa. Kuvassa vasemmalta oikealle Saara Intonen, Ilmari Leppihalme, Hanna-Leena Määttä, Outi Autti, Tiina Lempinen, Seija Jalagin ja Päivi Magga. Kuva: Harri Tarvainen