Kaunokirjallinen työskentely

Työsuunnitelma sisältää esikoisromaanini Wunderkammerin viimeistelyn Gummeruksen kustannustoimittajan kanssa, minkä lisäksi aloitan toisen romaanini, Pääteoksen, taustatyön. Wunderkammer kertoo kielten kuolemasta ja dokumentoinnista, unohtamisen halusta ja muistojen itsepintaisuudesta. Teos kysyy kaunokirjallisesti, mikä kaikki voi edustaa kotia, ja mistä historiamme alkaa, tässä postmodernin jälkeisessä ajassa. Kirjassa löydetään uusi kieli ja kielentutkimus käynnistää matkan viimeisten puhujien yksityiseen ja toisaalta yhteiseen historiaamme. Romaani on eräänlainen päähenkilönsä muistoesinekokoelma, josta assosioimalla kirjan kerronta ja dramaturgia rakentuu. Episodiromaani Pääteos käynnistyy taiteenväitöstilaisuudesta, johon väittelijän vanhat taideystävät ovat estyneet tulemasta kateuden, harjoitusten tai kuolemansa johdosta. Eri henkilöiden kautta teos kysyy: Millaiseksi humanismin ja posthumanismin suhde kehittyy ilmastonmuutoksen edetessä? Miten internet vaikuttaa fiktion kirjoittamiseen ja asemaan? Miten uusliberalismi näkyy taiteilijan ruumiissa, teoksissa ja ”taideystävissä” ? Onko antikapitalistista taidetta mahdollista tehdä? Autofiktiivisen ulottuvuutensa kautta romaani tutkii myös performatiivisuuden ja kirjallisuuden välistä suhdetta: Millaiset kaunokirjalliset keinot tuottavat performatiivisuutta? Voiko romaani olla monimediaalinen?

Työstin Koneen Säätiön apurahalla ajalla syyskuu 2020 – helmikuu 2021 (6kk) esikoisromaanini 3.versiota. Apurahakaudella luin 500-sivuisen käsikirjoitukseni edellisen version, tarkensin päähenkilön kerronnanhetkeä sekä kirjoitin uusiksi 191 / 500 sivua, hieman alle puolet teoksesta.
1-vuoden apurahan sijaan minulle myönnettiin ½ -vuoden apuraha. Tämän takia koko apuraha kohdentui esikoisromaaniini Chloé S:n sanakirja, enkä päässyt tekemään apurahahakemuksessa mainitun toisen romaanin – Pääteos – taustatyötä.
Esikoisromaanini Chloé S:n sanakirja (työnimi: Wunderkammer) julkaistaan huhtikuussa 2022.