Tarinat ja julkaisut Saaren kartanon residenssi 18.06.2025 Anonyymi arvioija: Muutama ajatus arviointiprosessista Kuva: Jussi Virkkumaa Avainsanat arviointi, Saaren kartanon residenssi, Taide Jaa: Saaren kartanon residenssi kutsui minut arvioimaan vuoden 2026 kuvataiteen residenssipaikan hakijoita. Otin kutsun vastaan mielelläni. Olen itsekin työskennellyt Saaren kartanon residenssissä, joten tiedän hyvin, miten merkityksellistä se voi olla luovalle ihmiselle. Sitten sain hieman epätavallisemman, mutta mielenkiintoisen kutsun, jossa kysyttiin, olisinko kiinnostunut kirjoittamaan jotain arviointiprosessista. Taiteilijoiden residenssihakemusten läpikäyminen on intiimi prosessi. Portfolioiden lisäksi liitteenä on luettavina työsuunnitelmat ja arvioijalle osoitetut suosituskirjeet. Hakemuksiin tutustuminen poikkeaa kuraattoreiden tavasta etsiä inspiroivia teoksia tai tutustua tarkemmin jonkin tietyn taiteilijan portfolioon ja verkkosivuihin, jonka töitä on nähnyt näyttelyssä. Tässä joitakin huomioitani, joista voi olla apua tuleville hakijoille ja arvioijille. Tuleville hakijoille: Prosessi ja lopputulos Portfoliot, joissa oli valikoima taiteilijalle itselleen erityisen tärkeitä teoksia sekä residenssityöskentelyyn liittyviä teoksia auttoivat minua ymmärtämään paremmin hakijoiden ideoita. Jos haluaa kertoa työn sisällöstä, portfoliossa riittää työn kuvaus. Lyhyt kuvaus teosten syntyprosesseista tai mitä teosten välissä on tapahtunut (oli se sitten käsitteellistä, metodologista, teoreettista, käytännöllistä, logistista tai henkilökohtaista) avaa työskentelytapaasi arvioijille syvällisemmin. Se auttaa heitä päättämään, sopisiko projektisi residenssiin ja miten sovit muiden residenssivieraiden joukkoon. Saaren kartanon residenssin tavoitteena on auttaa sinua työskentelyprosessissasi sekä luoda tilaa rakentavalle vuoropuhelulle ja palautteelle eri taiteenalojen ja näkökulmien välillä. Tarkoituksena ei ole siis keskittyä valmiiden töiden esittelyyn. Joidenkin taiteilijaresidenssiohjelmien tapaan Saaren kartanollakin otetaan huomioon, että jotkut taiteilijat saattavat tarvita aikaa lepoon ja pohdintaan. Ota lepo huomioon tarpeellisena osana prosessiasi, jos koet, että tarvitset sitä juuri nyt. Tutustumme mielellämme lyhyisiin ja aitoihin kuvauksiin siitä, millaisena taiteilijana koet itsesi työn tekemisen ja lopputuloksen välillä. Ehdotus tarinankerronnan muodossa Oli kiehtovaa päästä erilaisiin maailmoihin ja siirtyä taas seuraaviin vain muutaman tunnin sisällä. Kukin taiteilija esittelee hakemuksessaan erilaisen maailman täynnä ideoita. Jotkut ideat ovat jo toteutuneet, joistakin on vasta kenties tulossa totta ja joillakin voi mielestäni olla hyvä mahdollisuus muuttua todeksi. Tässä tapauksessa ”todellinen” tarkoittaa minulle tunnetason, älyllistä tai aistillista reaktiota, johon saan kosketuksen, ei siis välttämättä vielä konkreettista ja käsin kosketeltavaa taideteosta. Kun käyt viikkojen ajan päivittäin läpi useita hakemuksia, niiden sivulla olevien kuvien ja sanojen välinen yhteys on tärkeää. Se ei tarkoita, että kaikkien taiteilijoiden pitäisi olla myös graafisia suunnittelijoita. Tarkoitan pikemminkin sitä, että hakemus ikään kuin luo sanoilla, kuvilla, tauoilla ja tiloilla tarinaa ihmisille, jotka eivät tunne sinua tai tapaasi tehdä taidetta. On petollisen helppoa olettaa, että lukijat ymmärtävät työsi monitahoisuuden siinä ajassa, joka heillä on käytettävissään hakemukseesi tutustumiseen. Liian pitkä tai liian runsasteksti voi olla vaikea sisäistää, ja sama koskee ylenpalttista määrää kuvamateriaalia. Hakemuksia lukiessani arvostan sitä, että taiteilijat kertovat ajatuksistaan ytimekkäästi ja välttävät tukeutumasta liian vahvasti teoreettisiin ja käsitteellisiin kuvauksiin. Pyydä ”kriittinen ystävä” tai ystävällinen kriittinen ”vieras” lukemaan hakemuksesi, antamaan sinulle palautetta tai esittämään sitä koskevia kysymyksiä. Tuore silmäpari voi auttaa näkemään, missä kohtaa viestisi voisi olla selkeämpi. Tekstin pituuden ja kuvien määrän rajoittaminen ei tarkoita, että hakemuksesta tulee tylsä. Arvostin myös taiteilijoita, jotka käyttivät piirustuksia, värejä tai visuaalisia tekstuureja välittääkseen taiteentekemisen tapaansa tai estetiikkaansa ainutlaatuisella tai odottamattomalla tavalla. Tuleville arvioijille: Laatu, monimuotoisuus ja yhdenvertaisuus Arvioijat kutsutaan tehtävään heidän asiantuntemuksensa perusteella. Se, mitä kukin pitää taiteellisena ansiona, voi vaihdella. Riippumatta omasta asiantuntemuksesta ja laadun määritelmästä arvioinnissa on kuitenkin hyvä ottaa huomioon myös monimuotoisuus ja tasapuolisuus – kaikkia kolmea tarvitaan. Huomioi ehdotuksessasi, että ehdottamasi taiteilijat ilmentävät moninaisuutta kaikilla osa-alueilla (rotu, etninen alkuperä, luokka, sukupuoli, taiteenala, ikä, uskonto ja maantieteellinen sijainti). Yhdenvertaisuudessa otetaan huomioon, että kaikilla hakijoilla ei ole samantasoisia mahdollisuuksia päästä haettavaan residenssiin tai residensseihin yleensä. Apurahan lisäksi Saaren kartano tukee hakijoiden ekologista matkustamista sekä globaalin etelän matka- ja viisumikuluja. Residenssissä on myös yksi esteetön asunto, johon pääsee pyörätuolilla. Mielestäni arvioijien tulisi harkita kutsuttavaksi sellaisia taiteilijoita, joilla on harvoin mahdollisuus päästä Saaren kartanon kaltaisiin paikkoihin. Lopuksi vielä kaksi huomiota monimuotoisuudesta ja laadusta: monimuotoisuudessa voi olla kyse myös sitä, että tuodaan ihmisiä yhteen heidän työnsä tai praktiikkaansa eri vaiheissa, kun taas taidealan koulutus tai pitkä ansioluettelo ei välttämättä tarkoita laatua. Kunnioittava tahti Lue hakemuksia aina avoimin sydämin. Ensivaikutelmaan luottaminen voi johtaa harhaan. Lopeta lukeminen siinä vaiheessa, kun asiat alkavat sulautua yhteen etkä voi keskittyä ja antaa jakamatonta huomiota jokaiselle hakijalle. Toisaalta sain itse kokea mielessäni mielenkiintoisia keskusteluja, kun taiteilijoiden äänet ryhtyivät ikään kuin vuoropuheluun pääni sisällä ja aloin hahmottaa potentiaalisten residenssivieraiden kokoonpanon. Levättyäni hieman palasin lukemaan hakemuksia ilman keskusteluja päässäni, mutta muutama viipyilevä ajatus ihmisten yhteyksistä jäi mieleeni. Muistiinpanot avuksi Tee muistiinpanoja. Voit esimerkiksi merkitä muistiin avainsanoja siitä, miltä työ sinusta tuntui tai mitä kysymyksiä se sinussa herätti. Toinen hyvä ohje on muotoilla kommentteja, jotka auttavat sinua tehdessäsi lopullista valintaa hakijoiden välillä, kysymällä itseltäsi: Mikä toimi, mitä puuttui ja mitä voitaisiin parantaa? Muistiinpanojen kirjoittaminen työn edetessä auttaa sinua myös pitämään kirjaa kaikista arvioiduista hakemuksista, varsinkin jos joukossa on hakemuksia, joita sinun on tarkasteltava uudelleen kaksi tai kolmekin kertaa. Kirjoita korkeimmat pisteet saaneista hakijoista muistiin avainsanoja, jotka auttavat sinua muistamaan taiteilijan työehdotuksen konseptin, taiteentekotavan, heidän mahdollisuutensa saapua residenssiin ja siihen liittyvät käytännön tarpeet sekä heille sopivimman ajankohdan residenssijaksolle. Nämä yksityiskohdat ovat tärkeitä lopullisissa valinnoissa, joissa on mietittävä myös käytännön seikkoja (valitettavasti!). Tällaisia ovat työskentely- ja majoitustilojen rajallinen määrä, aikataulutoiveet, eri taiteenalojen tasapainottaminen, maantieteellinen monimuotoisuus, ikäjakauma ja muut tekijät. Oli kunnia päästä tutustumaan niin monen inspiroivan luovan tekijän työhön ja ideoihin niin läheisesti, ja olen kiitollinen tästä kokemuksesta.