Tarinat ja julkaisut

06.06.2016

Uutta uutta musiikkia ja vanhaa musiikkia uusin tavoin 

Encanto Music ry:n toiminnanjohtaja Laura Kajander kirjoittaa Rohkeus-blogissa musiikin uusista muodoista.

Classical:NEXT -tapahtuma Rotterdamissa toukokuussa 2016 toi yhteen yli tuhat klassisen musiikin rakastajaa ja tekijää. Joukossa oli managereita, festivaaliväkeä, levy-yhtiöiden edustajia, säveltäjiä, muusikoita ja katto-organisaatioiden edustajia. Normaalien kumppanuusneuvottelujen ja verkostoitumisten lisäksi havaittavissa oli ilmiö, jossa perinteiseksi koetun klassisen musiikin maailman rinnalle on noussut raja-aidat ohittavia taiteentekotapoja ja uusia muotoja. Encanto Music järjestää kolmivuotisella Koneen Säätiön apurahakaudella kokeilevaa festivaalitoimintaa Kauniaisissa ja monitaidesalonkeja Linnunlaulun huviloissa. Koska Encanto on vahvasti mukana tässä uudenlaisessa maailmanlaajuisessa liikehdinnässä, on hyvä pohtia, mistä on kyse.

 

Monen genren musiikkia

Taiteilijat eivät taaskaan halua pysyä lokeroissaan. Ilmassa on eri taidelajien ja musiikkigenrejen tasa-arvoistumista hyvällä tavalla ja liikkeellä ovat jälleen kokeilunhaluiset ja uudistusmieliset taiteilijat. Ytimessä on syvä on rakkaus musiikkiin, jota ei enää voikaan määritellä muuksi kuin musiikiksi. Kansanmusiikkivaikutteet virtaavat klassisiin sävellyksiin, jazz, rock, pop tai musiikkiteknologia ja videoinstallaatiot tuovat uusia murteita ja uusia instrumentteja ilmaisuun. Uusi musiikki on miellettävä uudella tavalla kun se ei ehkä rikokaan rajoja vaan yhdistelee luovalla ja kokeilevalla tavalla erilaisia vanhoja tyylilajeja. Uusi musiikki ei välttämättä enää ole sitä, mikä leimautui viime vuosikymmenten aikana vaikeaksi ja riitasointuiseksi.

Paikassa ja toisessa

Musiikin sisällön uusien muotojen tavoin myös musiikin tarjoilu saa uusia muotoja. Taiteilijat etsivät tiiviimpää vuorovaikutusta yleisön kanssa tilojen ja toteutustapojen kautta. Konserttiin sekoittuu teatterielementtejä, puhetta tai valotaidetta. Paikkansa löytävät konserttisalien rinnalla kotikonsertit, katuperformanssit, kauppakeskusmusiikki, ratikkataide sekä tehtaisiin ja tunneleihin päätyvät esitykset. Tai kenties löydetään uudelleen entisaikojen soittoympäristöt kuten kadut, kammarit, kievarit, kirkot ja hovit. Maailmalla on nykyisin niin yhtyeitä kuin festivaaleja, jotka ovat innokkaasti tarttuneet näihin uusvanhoihin konsepteihin lisäten joukkoon mitä mielikuvituksellisimpia elementtejä.

Indie Classic?

Onko tämän ajan uudelle musiikille, tyylejä sekoittavalle monimuotoiselle soitannalle, aika keksiä uusi termi? Crossover, niin rajoja ylittävää toimintaa kuvaava sana kuin onkin, ei miellytä tekijöitä halvan, kaupallisen tai muuten huonon kaiun tähden. Löytyisikö sekoittamiselle muuta sanaa? Vai tulisiko lähteä toiseen suuntaan, voisiko vaikkapa independent-johdannainen ”indie” kuvata haluttua sisältöä itsenäisenä, kaupallista ja muuta valtavirtaa vieroksuvana klassisen musiikin liikkeenä.

Innovaatioita á la Classical:NEXT

Classical:NEXT -tapahtumaan oli nimetty innovaatiopalkintoehdokkaita. Valitut yhtyeet ja festivaalit edustivat tätä kyseessä olevaa kokeilevaa suuntausta tai olivat muuten vain kekseliäitä yleisötyön tai vaikkapa internetin käytön suhteen. Suomesta listalla mukana oli muun muassa Meidän festivaali, eikä syyttä. Encanto Music ry:ssä iloitaan mitalisijoille päässeestä Human Requiem, -projektista, jonka toteutuspaikka oli Radialsystem V ja jossa osa tekijöistä on ollut samoja kuin Encanto Festivalin ideointityöryhmässä. Voittaja oli Ensemble Resonanz, joka yhdistelee surutta ja hyvin korkeaa laatua ylläpitäen barokkia, nykymusiikkia, elektroniikkaa ja vaikkapa tilallisia kokeiluja vaikuttavalla ja vakuuttavalla tavalla. Näihin tilaisuuksiin uskaltautuneet ihmiset ovat useimmiten lippujonoissa uudemmankin kerran, mikä kertoo sisällöllisestä menestyksestä.

Raamit ja rahoitus

Encanto Music ry:n perustamisvaiheessa asetettiin myös rakenne uudenlaisen tarkkailun alle. Voisiko taiteen rahoitus löytää uusia muotoja tai voisiko organisaatiorakenne olla totutusta poikkeava, taiteellinen sekin? Etsitäänkö ihmisiä valmiisiin toimenkuviin vai luotaisiinko sittenkin toimenkuvat ihmisille ja jos, keille?

Kokeilu saattaa myös epäonnistua, elämys ei kenties olekaan toivotun kaltainen. Tämä riski on kuitenkin otettava. Mieli tarvitsee uusia impulsseja, henkinen hyvinvointi saa ruokaa hienosta taiteesta, kulttuuri tarvitsee uusia ratkaisuja ja aika tuo omat kysymyksensä, joihin taide voi osaltaan avata uusia kanavia. Ja jos uuden tekemiseen suhtautuu täydellä intohimolla ja antaumuksella, jotain hyvää siitä on pakko seurata!

Kohti uusia elämyksiä ja rakenteita, uteliaana, ihmetellen…

Kirjoittaja

Laura Kajander

Alttoviulisti Toiminnanjohtaja: Suomalainen barokkiorkesteri Toiminnanjohtaja ja perustajajäsen: Encanto Music  EndFragment