Residenssitaiteilijat ja -tutkijat

Kuvanveisto, installaatiotaide

Sasha Huber

kuvataiteilija

Kuva: Jussi Virkkumaa

Helsingissä asuva, sveitsiläis-haitilainen kuvataiteilija Sasha Huber työskentelee Saaren kartanossa syys–lokakuussa 2019 erilaisella tavalla kuin aiemmin: ”Tämä on ensimmäinen taiteilijaresidenssi, missä keskityn täysin lukemiseen ja kirjoittamiseen uuden työn kehittämisen ja tuottamisen sijaan. Aion pohtia ja kirjoittaa työstä, jota olen tehnyt osana käytäntöön perustuvaa tohtorikoulutusprojektiani liittyen taiteelliseen rooliini sveitsiläisessä kulttuuriaktivistikampanjassa Demounting Louis Agassiz. Työstän myös yhdessä tohtori Temi Odumosun kanssa kirjoitettuja lukuja julkaisuihin visuaalisesta aktivismista 2000-luvulla sekä yhdessä tohtori Faith Mkweshan kanssa kirjoitettuja pohdintoja suomalaisesta visuaalisesta maisemasta.”

Hän odottaa residenssijaksoltaan mahdollisuutta keskittyä täysin itseensä ja työskentelyynsä.  Saaren kartanon syrjäinen sijainti ja luonto meren läheisyydessä merkitsi irtautumista arjen rutiineista. ”Yksi syistä, miksi halusin tulla tänne, oli residenssin syrjäinen sijainti – keskellä luontoa ja lähellä merta – mikä antaa minulle tilaisuuden keskittyä jälleen itseeni ja edistämään kirjoitustyötäni. Kaupungissa kirjoittaminen voi toisinaan olla haastavaa, kun perhe ja työ vaativat osansa huomiostani. Uskon myös, että pystyn lataamaan akkujani ja uudelleenkalibroitumaan residenssin rauhassa.

Vaikka Saari merkitsee irtautumista arjesta, Sashalle on syntynyt jo residenssiin liittyviä uusia rutiineja. ”Olen aloittanut päiväni varhain tavalliseen tapaan, mutta täällä harjoitan joogaa joka päivä ennen aamiaista. Sitten aloitan kirjoittamisesta ja lukemisesta koostuvan työpäiväni jokapäiväisellä kävelyllä luonnossa ja katselen merenlahteen kerääntyviä lintuja, jotka valmistautuvat lentämään etelään nyt syksyn saavuttua. Koen tämän ja viikoittaiset kokoontumiset muiden residenssivieraiden kanssa inspiroivina ja lisäksi ne tarjoavat juuri sopivasti muttei liikaa sosiaalista elämää, mikä sopii minulle täydellisesti.”

Sasha Huber (1975, Zürich) on sveitsiläis-haitilainen kuvataiteilija ja taidepainotteinen tutkija. Hän asuu ja työskentelee Helsingissä. Hänen monialainen työnsä koskee lähinnä muistin ja kuulumisen periaatteita, etenkin suhteessa kolonialismin jäänteisiin ympäristössä. Hän tunnistaa herkästi hienovaraiset historiaa ja nykyhetkeä yhdistävät säikeet ja käyttää arkistomateriaaleja sekä reagoi niihin kerroksittaisen luovan työn kautta, joka käsittää videoita, valokuvia, yhteistyötä ja esitysmuotoisia interventioita. Hän on myös ottanut työkalukseen paineilmakäyttöisen sinkiläpistoolin tietoisena sen symbolisesta merkityksestä aseena ja sen tarjoamasta mahdollisuudesta neuvotella uudelleen epäoikeudenmukaisesta vallan dynamiikasta. Huber tunnetaan taiteellisen tutkimuksen panoksestaan DEMOUNTING LOUIS AGASSIZ -kampanjassa, jonka tarkoituksena on purkaa jäätiköiden tutkija Louiz Agassizin vähemmän tunnettua mutta kiistanalaista rasistista perintöä. Huber on valmistunut filosofian maisteriksi Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulusta ja suorittaa parhaillaan käytäntöön perustuvaa tohtorin tutkintoa Zürichin yliopiston taiteen ja median laitoksella. Hän tekee myös luovaa yhteistyötä taiteilija Petri Saarikon kanssa. He ovat yhdessä aloittaneet pitkän aikavälin hankkeen Remedies Universe (vuodesta 2011), joka tutkii oman avun ja lääkinnällisen parantamisen menetelmiä erilaisissa maantieteellisissä ja kulttuurikonteksteissa, minkä kautta he ovat saaneet kutsuja taiteilijaresidensseihin ympäri maailmaa. Huber esittelee työtään yksin ja yhteistyössä Suomessa ja kansainvälisesti (29. São Paulon biennaali 2010; 19. Sydneyn biennaali 2014, 1. Riikan biennaali 2018 Remedies Universen kanssa) ja on edustettuna erilaisissa julkisissa ja yksityisissä kokoelmissa Suomessa, Ruotsissa ja Sveitsissä. Vuonna 2018 Taiteen edistämiskeskus myönsi hänelle valtion kuvataiteen palkinnon visuaalisten taiteiden kategoriassa.

WWW.SASHAHUBER.COM