Lygia O’Riordan

Kapellimestari

Hiljaisuus on oleellista, kun kapellimestari opettelee uutta ohjelmistoa, sillä hänen on kuultava partituurin jokainen instrumentti ensin erikseen ja sitten yhdessä. Niin syvän hiljaisuuden löytäminen on nykymaailmassa haastavaa. Aion opiskella ja opetella residenssivierailuni aikana Ensemble XXI -orkesterin konserttiohjelmiston vuodelle 2017. Ohjelmistossa on muun muassa suomalaisen säveltäjä Pia Siiralan teoksen Ulitan Kävely kantaesitys. Teos perustuu Sahalinin saarella elävän Nivkh-alkuperäiskansan lauluihin.

Käännän myös entisen professorini ja suuren venäläisen kapellimestari Gennadi Roždestvenskin kapellimestareille suunnattua teosta (jota sanotaan venäjällä kapellimestarien Raamatuksi) hänen ohjauksessaan. Se on käytännön opas Prokofjevin ja Šostakovitšin sinfonioiden sekä Stravinskin balettien johtamiseen.

Irlantilainen kapellimestari Lygia O’Riordan opiskeli orkesterinjohtamista Moskovan Tšaikovski-konservatoriossa. Opintojensa aikana hän perusti Ensemble XXI -kamariorkesterin, jonka kanssa hän on tehnyt kiertueita Venäjälle, Eurooppaan, Australaasiaan ja Amerikkoihin ja johtanut useita kantaesityksiä, esimerkiksi Arvo Pärtin teoksen Trisagion.  Hän on äänittänyt useita 1900-luvun merkittäviä jousiorkesterille sävellettyjä teoksia. Ensemble XXI on soittanut usein yhteisöille, jotka eivät ole maantieteellisistä tai taloudellisista syistä päässeet koskaan kuulemaan klassista musiikkia elävän orkesterin soittamana.