Canan Yucel Pekiçten

Tanssitaiteilija

Vietän Saaren kartanossa kaksi kuukautta, joiden kuluessa aion saada valmiiksi kolme soolotanssiteosta, jotka ammentavat inspiraationsa yhdestä liedistä ja kahdesta aariasta.

Ensimmäinen teoksista on keskeneräinen mutta jo palkittu soolotanssi nimeltä Der Zwerg/The Dwarf, jonka innoittajia ovat Schubertin Der Zwerg -niminen lied (D.771) ja Pär Lagerkvistin romaani Kääpiö. Näiden kahden kuukauden aikana soolo saa loppusilauksensa.

Aloitan toisen sooloteoksen luomisen residenssin ensimmäisen kuukauden aikana. Se perustuu Madama Butterfly -oopperaan ja ammentaa inspiraatiota samannimisen japanilaisen geishan elämästä. Hän nai Yhdysvaltain merivoimissa palvelevan sotilaan, joka hylkää hänet ja palaa vuosien päästä uusi amerikkalainen vaimo mukanaan. Tutkin teoksessa orientalismia ja japonismia. Lähestymällä hahmoa feministisestä näkökulmasta aion luoda hetkiä, joissa Madama Butterfly pääsee kostamaan. Niiden aikana japanilainen geisha muuttuu kauhuelokuvan hahmoksi, jonka pitkät mustat hiukset hipovat kantapäitä ja muodostavat valtavan sydämen hänen silkkisen yöpaitansa helmaan.

Kolmas sooloteos tulee perustumaan Oskar Merikannon oopperaan Pohjan neiti. Se oli ensimmäinen suomenkielinen ooppera, ja sen tiedetään perustuvan karjalaiseen ja suomalaiseen kansanperinteeseen ja mytologiaan, joita Elias Lönnrot kokosi Kalevalaan. Nämä soolotanssit ja niiden luomisprosessi ovat osa tohtoriopintojani, joten niiden työstämisen lisäksi aion keskittyä Saaren kartanossa väitöskirjani kirjoittamiseen.