Anna Brashinskaya

Nukketaiteilija

”Yli kolmenkymmen vuoden ajan olen ollut mukana kaikissa mahdollisissa nukketeatteriin liittyvissä toiminnoissa: olen kirjoittanut, opettanut, ohjannut, pitänyt työpajoja ammattilaisille, lapsille ja harrastelijoille, osallistunut taideterapiaseminaareihin, hallinnoinut tuottajana kansainvälisiä festivaaleja ja johtanut laadittuja laboratorioprosesseja. Olen työskennellyt Venäjällä, Suomessa, Puolassa, Liettuassa, Kroatiassa, Virossa, Isossa-Britanniassa ja Ranskassa. Olen jatkuvasti kokeneiden ja nuorien nukeillanäyttelijöiden ympäröimänä. Heidän ajatuksensa ovat syvällisiä, motivaationsa uskomatonta ja ideansa levittämisen arvoisia. Tunnen, että minun on löydettävä keinoni ylläpitää tätä ainutlaatuista materiaalia ja jakaa sitä suuremman yleisön, ei välttämättä teatteriammattilaisten, ulottuville. On aika keskittyä, muotoilla ja kirjoittaa. 

Nukketeatterin ohjaaminen on hyvin suosittu harrastus nykypäivänä. Nukeillanäyttelijät eivät ole ainoita, jotka käsittelevät animoituja esineitä – nuket ovat astuneet kaikille taiteen aloille, ja niitä voidaan nähdä modernissa tanssissa, uudessa sirkuksessa, musikaaleissa ja jopa perinteisissä tekstipohjaisissa teatterituotannoissa. Onko olemassa tiettyjä tietoja ja taitoja, joita tulisi olla, ennen kuin kutsuu nuken esiintymään lavalle. Lyhyesti onko olemassa erityisominaisuuksia epäihmismäisen näyttelijän ohjaamiseen? 

Ei ole olemassa ainuttakaan kirjaa tai edes artikkelia nukketeatteriohjaamisen ilmiöstä. Esitysten ohjaaminen on selvästi aliarvostettu ja alitutkittu ammatti. Se on ihme. Kuitenkin on olemassa sääntöjä ja salaisuuksia, joita on harkittava – olisiko ne mahdollista ilmaista? 

Kymmenen vuoden ajan olen haastatellut valkovenäläistä nukketeatterimestari Alexey Lelyavskya. Sankarini on Minskissä sijaitsevan Valko-Venäjän kansallisnukketeatterin taiteellinen johtaja. Hän on opettanut nukketeatteria useissa eurooppalaisissa oppilaitoksissa ja ohjannut nukketeatteriesityksiä ympäri maailman. Hän tietää kaikki ammatin salaisuudet. Nukketeatteri on täynnä mysteereitä, mutta välittäjäni on tavallaan David Copperfieldin vastakohta. Hän on varma, että yleisölle ihmeitä luodessa on kaivettava esiin vankka pohja. 

Saaren kartanon residenssi tarjoaa minulle kaivattua yksityisyyttä ja eristystä. Se on ”saareni”, jossa suunnittelen keskittyväni erittäin miellyttävään oikeiden ja täsmällisten sanojen etsimisprosessiin selittääkseni ammattini hankalat ominaispiirteet. Täällä on aikaa ja tilaa olla yksin ja myös mahdollisuus tavata muita, joiden kanssa jakaa ideoita. Uskon, että mahdollisuus jakaa omia ajatuksia ennestään tuntemattomien kollegoiden kanssa auttaa ymmärtämään omia ideoita paremmin – aina sitä yrittää löytää uusia sanoja ja uusia tapoja.