Apurahat ja residenssipaikat Taide Työskentely tulevaisuuksia muokkaavien tunteiden parissa neljän eri projektin muodossa käyttäen performatiivisia ja materiaalilähtöisiä työskentelytapoja Päähakija Kuvataiteilija Luukkonen Kaisa Myöntösumma 30000 € Tukimuoto Yleinen rahoitushaku Alat Paikka- ja tilannesidonnainen taide Myöntövuosi 2022 Jos omistat hankkeen, voit kirjautua sisään ja lisätä hankkeen tietoja. Kirjaudu sisään Jaa: Takaisin apurahalistaukseen Neljä projektia, joiden parissa työskentelen vuonna 2023 ovat performanssi nimeltä May I, lasimosaiikki-teoskokonaisuus Instruments of Uprising, teoskokonaisuus Lust yhteistyössä Peter Rosvikin kanssa ja vuorovaikutteinen teoskokonaisuus, joka kulkee työnimellä Promise Land. Tämä on jatkoa työskentelylleni tulevaisuuksia muokkaavien tunteiden parissa, jossa olen purkanut oletuksia tunteista passiivisina, sisäisinä ja vaistoihin rinnastettavina ilmiöinä. Työskentelyssäni pyrin taiteen keinoin valottamaan tapoja nähdä tunteet kehossa tapahtuvina kulttuurisina ilmiöinä. Kun huomioi tunteiden toiminnallisuuden tulee esiin niiden vahva poliittinen voima. Tunteet vaikuttaa ja liikuttaa. Ei kaikki tunteet kaikkialla ja samalla lailla, vaan eri tunteilla on eri ominaisuuksia ja tapoja toimia. Näitä tarkastelemalla pohdin sitä, kuinka tunteet ovat mukana rakentamassa tulevaisuuksia. Tämä onkin toinen jalka, jolla työskentelyni seisoo. Haluan avata tulevaisuuden kaikille. En ole niin kiinnostunut kuvittamaan mahdollisia dystopiota tai utopiota, vaikka niiden kummitukset varmasti työskentelyssäni myös vierailevat. Minua kiinnostaa aktivoida tulevaisuuksia yleisöissä tutkimalla tunteita ja käsittelemällä tulevaisuuksien kokemuksia. Tunteiden eri ominaisuuksien kautta toivon löytäväni reittejä tulevaisuuteen, joka kestää monimutkaisuutta ja moniäänisyyttä Loppuraportin tiivistelmä Tammikuussa May I performanssi toteutui osansa 13Festivaalia Konstepidemin kylmällä ja pimeällä piha-alueella. Teoksessa lähestyin yleisön jäseniä ja pyysin saada pestä heidän kätensä. Pesen heidän kätensä lämpimällä vedellä ja saippualla joka hehkui valoa. Varjoisalla pihalla saippuan hehku näkyi selvästi ja tilanteeen selkeä visuaalinen keksipiste. Pesu tilanteista syntyi intiimi ja lämmin keskustelu jossa pohdittiin osallistujan käsiä ja kosketusta. Helmikuussa teokset Essays On Hope 1&2 oli esillä All Spit No Polish tapahtumassa Kolgruvanissa Göteborgissa. Kokeilin näissä teoksissa toivoa yhdistettynä resursseihin ja toisiin tunteisiin. Toukokuussa Instruments of Uprising näyttely oli esillä Taidetalo Laikkun Studiossa, Tampereella. Näyttelyä varten tein kolme uutta teosta jotka olivat Protest Radio, LIMA 21/01/2023 ja CHONPING 07/01/2023. Nämä täydensivät mielenosoittajien käyttämien esinereplikoiden kokoelmaa vuonna 2023 käytetyillä esineillä. RIDIssä (Resisiting International Defence Industry) pohdin syyllisyyden tunnetta ja epäsuoraa osallisuutta sotiin. Teoskokonaisuus oli yhteistyö Peter Rosvikin kanssa. RIDI oli esillä, heinäkuussa Loovlinnakissa, Pärnussa, Virossa ja syyskuussa Open Space galleriassa, Sètèssä Ranskassa. Projekti käytti materianaan isomalt sokeri josta teimme aseita imitoivia objekteja. Kaikki objektit tuhottiin eri tavoin näyttelyiden aikana. Phantom Gravel and Undershirt of Hope projektia varten toteutin kuukauden mittaisen haastatteluprojektin toivosta ja kaipuusta marras-joulukuussa 2023 Norra Biskopsgårdenissa. Projeti tuotettiin yhteistyössä Bostads Bolagetin kanssa joka tarjosi kerhotilan haastatteluja toteuttamiseen. Haastattelut toteutettiin yksi henkilö tai perhe kerrallaan. Haastattelut olivat anonymisoituja ja niihin osallistuneet henkilöt olivat täysi-ikäisiä. Tuotin projektia varten oman visuaalisen kielen, omanlaisensa vastauskaavakkeen ja haastattelumetodin. Takaisin apurahalistaukseen