Teatteritaiteen maisteri Laine Riitta-Leea

72000 €

Taiteellinen työskentely kvanttifysiikan kautta kasvi- ja organismiteosten parissa

Tieteellinen tutkimus ja taiteellinen työ / niihin pohjautuva työ | Kaksivuotinen

Hidden Diversity. Ihminen suojelee sitä, mitä rakastaa, rakastaa sitä mitä tuntee ja tuntee sen, minkä on oppinut. Pinnan alla on paljon selvittämätöntä, joka saattaa olla tärkeämpää, kuin vielä ymmärrämmekään. Kvanttimekaniikan avulla voi kurkottaa havaintomaailman takaiseen todellisuuteen, kun kieli ja kuvailutapa kahlitsevat ymmärrystä. Todellisuus on suuri ja niin läsnä, että se jää huomaamatta. Jos lisääntyvä tieto voi muuttaa käsitystä Maasta litteästä pyöreäksi, miksei myös kokonaisia maailmankuvia? Taiteellisessa työskentelyssä lähestyn kasvi- ja organismiteoksia monenmaailman tulkinnan kautta. Yksisoluisten levien vieminen esityksen keskiöön vapauttaa ihmisen peilaamasta alati itseään ja antaa mahdollisuuden oppia jotain uutta. Kokemusta ei voi ymmärtää, jollei ole laajempaa oletusta tulkinnalle. Itsensä haastaminen ja törmäyttäminen on silti ainoa tapa yrittää ymmärtää eri todellisuuksia. Kun teoksessa käsitellään kasvia, sen intensiivinen maailmassa-olemisen muoto on kääntöpuoli liikkeen puutteelle. Teokset ovat näyttämöteoksia, valo- ja äänitaidetta sekä julkaisuja perustamani tiede- ja taidekollektiivi Fern Orchestran kanssa. Leväteosten jatkumoa ovat Leväsafari, -kuunnelma ja -julkaisu, sekä yksisoluisuuteen ja diversiteettiin pureutuva esitys Monadi. Monadi on G. W. Leibnizin (1646–1716) nimitys käsitykselleen substanssista. Monadien ominaisuudet ovat havainto ja halu. Ne eivät ole suorassa vaikutuksessa keskenään, vaan ilmaisevat toistensa tiloja. Plant series -teossarjaa jatkavat nykytanssiteos Ikebana, jossa kukkienasettelumetodia yhdistetään näyttämötoimintaan ja Shade avoidance, jossa kasvin käyttäytyminen, siihen vaikuttava valo ja tietoisuuden myöntäminen ilman hermostoa tarjoavat mahdollisuuden havaintojen käyttämiseen näyttämötoiminnan, visuaalisuuden ja liikkeen säännöstössä.