Saamelaisen kulttuuriperinnön ontologinen politiikka

Tämä saamelaista tiedettä, taidetta ja saamelaista käsityötä, duodjia yhdistävä hanke tarjoaa täysin uudenlaisen lähestymistavan saamelaista kulttuuriperintöä ja alkuperäiskansaisuutta koskevaan tematiikkaan. Olemme tässä hankkeessa kiinnostuneita siitä, millä tavalla saamelainen kulttuuriperintö ja näin myös, kuten esitämme, saamelainen alkuperäiskansaisuus ovat yhteiskunnassa olemassa. Tutkimme kulttuuriperinnön todellistamisen käytäntöjä ja niiden kytkeytymistä alkuperäiskansaistumisen prosesseihin kolmessa keskeisessä saamelaista yhteiskuntaa rakentavassa käytännössä eli saamelaisessa museossa, uudessa yhteiskunnallisessa aktivismissa, erityisesti käsityötä hyödyntävässä aktivismissa ja nykytaiteessa. Lähtökohtanamme on ajatus, että erilaiset käytännöt tekevät kulttuuriperinnön – ja alkuperäiskansan – todelliseksi ja yhteiskunnallisesti läsnäolevaksi eri tavoin. Tutkimuksellinen kiinnostuksemme kohdistuu näihin moninaisiin todellistamisen toimiin ja muotoutumisiin sekä niiden taustalla oleviin valintoihin ja kamppailuihin. Toisin sanoen kulttuuriperinnön ontologiseen politiikkaan. Hankkeen tavoitteena on myös luoda ja kehittää saamelaislähtöisiä, taiteen, tieteen ja perinteen vuorovaikutukseen perustuvia tapoja määritellä, tulkita, luoda ja esittää kulttuuriperintöä ja sen moninaisuutta.

Logi - Saamelaisen kulttuuriperinnön ontologinen politiikka - hankkeessa olemme yhdistäneet uusilla tavoilla saamelaista tiedettä, taidetta ja saamelaista käsityötä duodjia ja luoneet uudenlaisia lähestymistapoja saamelaisen kulttuuriperintöön ja sen tutkimiseen ja luomiseen. Hankkeessamme olemme yhdessä ja erikseen pohtineet, millä tavalla saamelainen kulttuuriperintö ja siten myös saamelainen alkuperäiskansaisuus ovat olemassa yhteiskunnassa. Tutkimuksellinen kiinnostuksemme on kohdistunut saamelaisuuden ja saamelaisen kulttuuriperinnön moninaisiin todellistamisen toimiin ja muotoutumisiin sekä niiden taustalla oleviin valintoihin ja kamppailuihin, jotka ymmärrämme kulttuuriperinnön ontologisena politiikkana. Olemme tutkineet näitä kulttuuriperinnön todellistamisen käytäntöjä saamelaisessa museossa, saamelaisessa käsityössä ja muotoilussa eli duodjissa sekä osana hankkeen eri taideteosprojekteja, joissa on käsitelty ja tuotettu saamelaista kulttuuriperintöä. Tekemisen lähtökohtana on ollut ajatus, kuinka erilaiset käytännöt tekevät kulttuuriperinnön ja saamelaiset alkuperäiskansana eri tavoin todelliseksi ja yhteiskunnallisesti läsnäolevaksi. Hankkeen aikana olemme luoneet, kokeilleet ja kehittäneet uudenlaisia saamelaisia tapoja määritellä, tulkita, luoda ja esittää kulttuuriperintöä ja sen moninaisuutta, jotka perustuvat saamelaisen taiteen, tieteen ja perinteen vuorovaikutukseen. Hankkeen keskiössä ovat olleet erityisesti taiteellinen työskentely tieteen ja taiteen uudenlainen, saamelaislähtöinen vuorovaikutus sekä tutkimustulosten kommunikointi taiteen keinoin tieteellisten julkaisujen ja esitelmien ohella. Hankkeessa on tuotettu useita kansainvälistä huomiota saaneita taideteoksia sekä perinteisempää akateemista tuotantoa.